خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر اصفهان در پاسخ به ایلنا مطرح کرد؛

دلایل مخالفت‌ با برگزاری کنسرت و حضور نوازندگان زن در اصفهان/محافظه‌کاری آفت توسعه شده‌است

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۴۸۵

عضو شورای شهر اصفهان گفت: با تصویب طرح توسعه صنایع خلاق شهر اصفهان که با هدف تقویت اقتصاد هنر تنظیم شده و مشارکت بیش از ۴۰ چهره فعال عرصه‌ فرهنگ و هنر اصفهان را به همراه دارد، وضعیت برنامه‌های فرهنگی اصفهان بهتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته، محدودیت نوازندگی برای بانوان در کنسرت‌های برگزار شده در اصفهان، در رسانه‌ها خبر ساز شده است. مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان از جمله افرادی بود که بیش از سایرین نسبت به چنین تصمیم‌هایی واکنش نشان داد.

مقدری در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایلنا که آیا محدودیت‌های برگزاری کنسرت در اصفهان نسبت به سایر شهر‌هابیشتر است یا خیر گفت: در جلساتی که به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اهالی موسیقی و به ویژه تهیه‌کنندگان کنسرت‌ها، داشتم چند محور اقتصادی به مثابه بزرگ‌ترین تحدید‌ها مطرح شده است. نخست، محدودیت اجرای کنسرت‌ها در ماه است. ظاهرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سقفی برای اجراهای کنسرت در ماه گذاشته است که متناسب با هیچ مقررات و نیاز بازار اصفهان نیست. دوم، محدودیت یک شب اجرا برای هر کنسرت پاپ است که عملاً سبب ضرر تهیه‌کننده می‌شود، چراکه درآمد حاصل از یک شب اجرا تنها برای پرداخت کرایه سالن، حق‌الزحمه خواننده و نوازندگان و عوامل اجرایی و فنی شاید کفایت هم نکند و عملاً در اجراهای شبهای بعدی است که سودی برای تهیه‌کننده و نیروهای شاغل در یک اجرا حاصل می شود. سوم، تعیین نرخ بلیط‌ها توسط این اداره است که چند سالی هم تغییر قیمت نداشته و عملاً در دو نرخ ثابت مانده. چهارم، به واسطه همین مشکل هیچ تفاوتی در سالن‌های قدیمی و مدرن اتفاق نمی‌افتد و عملاً برگزاری کنسرت در سالن‌های قدیمی با امکانات کمتر برای تهیه‌کنندگان مقرون به صرفه می‌شود چون راهی جز کاهش هزینه‌ها ندارند که البته این موضوع اخیر عدم رضایت مخاطبان را به همراه دارد.

مقدری درباره برنامه‌های شورای شهر اصفهان برای تقویت موسیقی به خصوص موسیقی بومی اصفهان گفت : در شورای شهر اصفهان در همین مدت اندک طرح‌ها و سیاست‌گذاری‌های خوبی با مشارکت اهالی فرهنگ و هنر داشتیم. نمونه آن تصویب طرح توسعه صنایع خلاق شهر اصفهان است که با هدف تقویت اقتصاد هنر تنظیم شده و مشارکت بیش از ۴۰ چهره فعال عرصه‌های فرهنگی و هنری اصفهان را به همراه داشت. در این طرح، شهرداری اصفهان و به ویژه نهادهای فرهنگی و هنری و دفا‌تر تخصصی هنری شهرداری نقش تهسیل‌گر و یاری‌دهنده بخش خصوصی و متخصص را صرفاً دنبال می‌کنند و دیگر قرار نیست رقیبِ بخش خصوصی هنری باشند و امکانات و برنامه‌ها مطابق با این طرح و به صورت منصفانه در اختیار قرار خواهد گرفت. پیام این شورا به مشارکت طلبیدن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و تصدی‌گری در برنامه‌ها و اجرای امور فرهنگی و هنری است تا هم اقتصاد آن‌ها پویا و توانا شود، هم نشاط و شادابی به شهر برگردد و نیز به سمت توسعه صنایعی برویم که در عین حال که بازار و قابلیت‌های خودش را دارد، به محیط زیست و توسعه پایدار آسیبی نرساند. یادمان باشد اصفهان از بزرگ‌ترین گنجینه‌های سرمایه انسانی و پتانسیل‌های طراز اول توسعه صنایع مرتبط با فرهنگ و هنر و میراث ناملموسی است که مغفول مانده است.

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی درباره دلیل مخالفت‌ها و محدودیت برخی نهادها با برگزاری کنسرت نیز گفت : این را باید از خود مدیران مرتبط با این دستور‌ها بپرسید؛ اما من با نظر آقای مهرعلیزاده(استاندار اصفهان) موافقم که محافظه‌کاری را آفت توسعه اصفهان برشمردند. معتقدم بسیاری از این تحدید‌ها، توجیه منطقی، اقتصادی و فرهنگی ندارد و صرفاً به روحیه مدیران برمی‌گردد تا رویه‌های قانونی و عرفی.

مقدری در پایان در پاسخ به این پرسش که کدام نهاد‌ها با برگزاری کنسرت و حضور نوازندگان زن مخالفت می‌کنند؟ گفت: بهتر است پاسخ به این پرسش شما را ندهم! سینه مالامال درد است،‌ای دریغا مرهمی.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز