خبرگزاری کار ایران

با حضور استاندار ؛

نشست شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۸۹۹

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در دومین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان که با حضور استاندار مرکزی در محل استانداری برگزار شد، گفت: تسهیل در برگشت پذیری چرخه آب از پسآب، الگویی موفق در مدیریت بهینه مصرف است.

به گزارش ایلنا از اراک، زندیه وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی بالاترین پوشش جمع آوری فاضلاب در سطح کشور را دارد بنابراین باید از این ظرفیت در مقابله با پدیده خشکسالی استفاده کند.

وی اظهار کرد: در حالی که دنیا از پساب فاضلاب در مصرف مجدد استفاده می‌کند، باید امکانات بهره مندی از پساب فاضلاب در آبیاری فضای سبز فراهم شود.

معاون هماهنگی امورعمرانی گفت: قانون اجازه بهره گیری از پساب فاضلاب را در مصارف بخش کشاورزی داده است و بنابراین استفاده از این ظرفیت به چالش کمبود آب کمک قابل توجهی می کند.

زندیه وکیلی در ادامه با یادآوری تغییر اقلیم و کاهش حجم بارندگی درسال جاری افزود: استان مرکزی در نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاوری وضعیت مطلوبی ندارد و این مهم نیازمند استفاده از ابزار تشویقی دستگاه های متولی است.

وی اظهار کرد: ترغیب بهره برداران به ویژه کشاورزان در استفاده از آبیاری نوین با اعطای تسهیلات بانکی در دستور کار مسئولانی استانی قرارگیرد.

معاون هماهنگی امورعمرانی  گفت: باید از همه امکانات برای جلوگیری از کاشت محصولات آب بر استفاده کرد و با کشت جایگزین، از فعالیت بخش کشاورزی حمایت جدی به عمل آورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی نیز گفت: پارسال متوسط کسری سفره های زیرزمینی در این استان 230 میلیون مترمکعب بود که در سال آبی جدید به 190 میلیون مترمکعب رسیده است.

 آمره ای افزود: بیشترین کسری مخازن مربوط به ساوه و کمیجان است که در طول یک سال، به یک متر رسیده است.

وی اظهار کرد: متوسط کسری مخازن در دشت‌های استان مرکزی نیز در سال های 86 تا 94 به رقم 96 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: فعالیت شاخصی در مدیریت یکپارچه منابع آبِ حوزه های آبریز استان مرکزی آغاز شده است که نتیجه همکاری و تعامل دستگا های استانی است.

آمره ای افزود: لایروبی مسیر رودخانه قره چای در حوزه تفرش و استفاده نکردن کشاورزان از آب رودخانه در فصول غیر کشت از جمله اقداماتی است که افت منابع دشت شرا را متوقف و بخشی از کسری منابع آب را جبران کرده است.

وی اظهار کرد: مجموعه اقدامات انجام شده سبب شده تا رودخانه قره چای بعد از هشت سال جاری شود و دبی آن به 100 لیتر در ثانیه برسد.

آمره ای افزود: طرح تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی سبب شده با وجود کاهش بارش ها؛ آب در رودخانه اراک نیز جاری شود.

آمره ای گفت: به کار گیری کنتورهای هوشمند تنها راه برون رفت چالش آب در شرایط کنونی استان مرکزی است و باید این مهم در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در صورتی که از اضافه برداشت از منابع آب جلوگیری شود، 200 میلون مترمکعب کسری مخازن منابع آب استان جبران می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز