خبرگزاری کار ایران

رزمجو تاکید کرد:

ضرورت توجه به نقش تالاب ها در کاهش بلایای طبیعی

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۷۴۸

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت توجه به نقش تالاب ها در کاهش بلایای طبیعی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، جبرائیل رزمجو در همایش «تالاب ها و دریاچه های استان اردبیل؛ چالش ها و راهکارها» در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه تالاب ها و دریاچه‌ها برای ما همیشه مهم بوده و باید در این زمینه تلاش کنیم، گفت: نقش تالاب‌ها در حوزه توریسم و گردشگری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تالاب ها در حوزه زیست محیطی، حیات وحش و کاهش بلایای طبیعی به ویژه ریزگردها دارای اهمیت فراوانی هستند، افزود: یکی از بحران های کشور در حال حاضر ریزگردها هستند که تالاب ها در جلوگیری از این بحران می توانند نقس اساسی داشته باشند.

رزمجو با تاکید بر ضرورت توجه به وضعیت تالاب ها و دریاچه های استان، خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته از گذشته های بسیار دور به این مهم اهمیت بسیاری داده اند.

علی ورامش عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به آمایش بهینه تالاب ها با نگرش توسعه پایدار آنها، گفت: با مشاهده تغییرات شهر اردبیل از سال 1984 تا 2018 میلادی مشاهده می کنیم برنامه‌ریزی هایی که در شهر بوده، رشدمحور و گسترش محور بوده اند و توجهی به توسعه نشده است و مردم در حال حاضر با عوارض آن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه اگر این رشد همراه با توسعه بود، منجر به افزایش کیفیت مردم می شد، افزود: این عوامل متاسفانه اثرات سوئی در دریاچه شورابیل نیز گذاشته اند و شورابیل از یک زیستگاه طبیعی به یک منطقه تفرجی تبدیل شده است.

ورامش ادامه داد: در حال حاضر شورابیل با ایجاد کارکردهای گردشگری، دیدگاه های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی اش مورد توجه قرار گرفته و دیدگاه اکولوژیکی آن مورد غفلت واقع شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه حفظ، احیا و توسعه تالاب های شهری می تواند به منظور افزایش کیفیت زندگی باشد، افزود: دستیابی به تعادل برای حفظ موجودیت تالاب ها و دریاچه ها بسیار ضروری است.

وی با تاکید به مدیریت بهینه تالاب ها و دریاچه و اشاره به اهمیت زون بندی تالاب ها، گفت: با مدیریت موثر، زون بندی و پهنه بندی می توانند برای تنوع زیستی و بهره برداری پایدار موثر باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز