خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

برای تصویب لایحه بودجه عجله‌ای نداریم/ جهان‌بینی مدیران شهری به اندازه جهان بینی‌شان است

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۹۲۵

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز گفت: لایحه بودجه سال 97 شهرداری که با 8 روز تاخیر و آن هم ناقص به شورای شهر تحویل داده شد در دست بررسی است تا شفافیت شورای پنجم را در بودجه نیز لحاظ کنیم.

محمد باقر بهشتی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، به ارائه گزارشی از بررسی لایحه بودجه سال 97 شهرداری تبریز پرداخت و اظهار داشت: از ابتدای شهریور ماه که وارد شورا شدیم از مهمترین کارهایی که انجام پذیرفت تدوین سیاست های شورای پنجم در برنامه و بودجه سال 97 بود که در 66 بند تصویب و به شهرداری ابلاغ شد.

 لایحه بودجه سال 97 شهرداری با 8 روز تاخیر و آن هم ناقص و بدون تبصره های لازم به شورای شهر تحویل داده شد که پس از تحویل لایحه به شورا، کمسیون تلفیق تشکیل و کمیته ی کارشناسی کمیسیون مذکور  با حضور پنج نفر از کارشناسان حوزه  مباحث اقتصادی بررسی لایحه بودجه را  به صورت شبانه روزی در دستور کار قرار دادیم.

بهشتی با اشاره به تخصصی بودن بررسی لایحه بودجه افزود: بنده ریاست سازمان برنامه و بودجه در استان، معاونت اداری و مالی دانشگاه تبریز و پست های اجرایی متعددی را در کارنامه خود دارم و رشته تحصیلی اینجانب اقتصاد است، لذا برداشت بنده از بودجه با برداشت های عمومی متفاوت است و بودجه را عدد و رقم نمی بینم بلکه بودجه برنامه سالانه یک سازمان است؛ بنابر این بودجه واقعی آن است که ابتدا برنامه آن نوشته و سپس هزینه های اجرایی برنامه محاسبه شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در پاسخ به سئوال‌خبرنگار ایلنا، درباره تناسب بین درآمد و هزینه‌های شهرداری گفت: با توجه به اینکه در شورای اول نیز حضور داشتم شناخت خوبی از شورا و بودجه شهرداری دارم. بودجه شهرداری باید بر اساس درآمد نوشته شود بنابر این ابتدا در کمیسیون تلفیق به بررسی مقدماتی درآمدهای شهرداری پرداختیم که بر اساس سیاست‌های شورای پنجم بخشی از درآمدهای شهرداری باید تغییر یابد که پس از بررسی کلی درآمدها و هزینه‌های شهرداری به تفکیک مناطق بررسی‌ها را دقیق تر کردیم. ما تلاشمان بر این است که بودجه مصوب متناسب با درآمدها و هزینه ها باشد.

وی تصریح کرد: نباید شهر فروخته شود و صرف هزینه های جاری شهرداری گردد! مجلس شورای اسلامی مقصر اصلی در معضلات شهرداری‌های کلانشهرها است چون در اوایل دهه شصت قانون خودکفایی شهرداری‌ها را تصویب کرد و پس از آن مدیران شهری به شهر فروشی جهت تامین منابع مالی روی آوردند. همانطور که مستحضر هستید درآمد شهر فروشی سه آیتم است: تغییر کاربری، تراکم فروشی و جریمه که تدوین بودجه بر اساس موارد ذکر شده به منزله شهر فروشی است.

بهشتی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به بخش خصوصی و سرمایه گذاری در لایحه بودجه ابراز داشت: بودجه شهرداری باید بر اساس مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری تدوین شود و اساس بودجه بر مبنای درآمد های پایدار شهرداری باشد که در لایحه مشاهده نمی شود.

وی در رابطه با افزایش مجموعه‌های تجاری کلانشهر تبریز در سال‌های اخیر نیز اظهار داشت: مدیران ما متاسفانه مدیریت شهری را در ساختن خیابان ، پل و توسعه فیزیکی شهر خلاصه کرده اند ، این در حالیست که مدیریت شهری باید به تامین رفاه و امنیت شهروندان توجه ویژه ای داشته باشد. به صراحت باید اذعان نمایم در کل کشور "جهان بینی اغلب مدیران شهری به اندازه جهانِ بینی‌شان است".

محمد باقر بهشتی در خصوص شفافیت در لایحه بودجه با در نظر گرفتن شعار شورای پنجم مبنی بر "شورای شیشه ای" اظهار داشت: به شخصه به تمامی شعارهایی که در دوران انتخابات داده ام پایند بوده و هستم،چرا که وعده های پوچ و الکی نداده ام و به وظایف قانونی شورا واقف بودم، استخدام در وظیفه شورا نیست و به همین دلیل هیچ نیرویی را به شورای شهر و شهرداری نیاورده ام. گزارش عملکرد 100 روزه شورا در راستای شفاف سازی از طریق سایت منتشر شد و اعتقاد راسخ دارم مردم  باید بدانند در شورای شهر چه خبر است و به تمامی مدیران شهرداری گفتیم قرارداد ها و عملکرد های خود را بر روی سایت در اختیار عامه مردم قرار دهند. در خصوص بودجه نیز سعی ما بر این است که بودجه را شفاف تصویب کنیم ، مجموعه اعضای شورا حداقل در زبان به آنچه بنده می‌گویم اعتقاد دارند و امیدوارم در عمل هم اینگونه باشد، برخلاف برخی از اعضای شورا و شهرداری، کمیسیون تلفیق هیچ عجله ای برای تصویب بودجه ندارد و توصیه می‌کنم اعضای شورا نیز عجله ای نداشته باشند، چرا که در صورت عدم ابهام زدایی اصراری بر تصویب لایحه نداریم و در این شرایط طبق قانون شهرداری می تواند با یک دوازدهم بودجه سال جاری به کار خود ادامه دهد.

وی در خصوص توجه به توسعه عمرانی، فرهنگی در لایحه بودجه و نظارت بر هزینه بودجه سال 97 نیز افزود: طبق قانون 40% بودجه بایستی عمرانی باشد و مابقی صرف بخش های دیگر گردد ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که شهرداری به وظایف قانونی خود عمل نمی کند و از وظایف خود عدول و به امور ارگانهای دیگر می‌پردازد. کجای قانون گفته شده شهرداری باید به حوزه سلامت ورود کند و درمانگاه بسازد؟ استدلال عزیزان این است که پرسنل شهرداری نیاز به درمانگاه دارند، مگر پرسنل شهرداری نان نمی خورند پس نانوایی هم می خواهید بسازید؟ حوزه سلامت وظیفه دانشگاه علوم پزشکی هست نه شهرداری! ورود شهرداری به ورزش قهرمانی بدلیل پوشش ضعف های مدیریت شهری است در حالی که شهرداری باید در حوزه فرهنگی ورود نماید، منظورم از فرهنگ، بنر نیست! بلکه کار فرهنگی یعنی فرهنگ‌سازی حقوق شهروندی و رفتار شهروندی است. آیا کار موثری در این زمینه انجام شده است؟

وی ادامه داد: وظیفه شورای شهر تصویب مصوبات و نظارت بر انجام درست آن است و ابزارهایی برای نظارت پیش بینی شده، کمیته تخصیص وظیفه دارد تشخیص دهد بودجه کجا هزینه شود، بنده در جمع مدیران شهرداری تاکید کردم که در بحث بودجه با هیچ کسی شوخی نداریم!

دومین ابزار نظارتی نیز انتخاب حسابرس می باشد که متاسفانه علیرغم انتخاب حسابرس، شورای چهارم در این مورد تعلل کرده و سالهای 92 تا 95 حسابرسی نشده اند، در این رابطه نیز با حسابرسان سال 91 تا 95 جلساتی جهت بررسی مشکلات برگزار شده است.

عضو شورای شهر تبریز در خصوص ارزیابی عملکرد شهردار تبریز تا به امروز اظهار داشت: بنده بعنوان عضو شورا حق دخالت در امور اجرایی را ندارم، زمانی که شهردار انتخاب شد علیرغم اینکه به ایشان رای نداده بودم اولین فردی بودم که در مصاحبه با اصحاب رسانه گفتم بنده به دموکراسی اعتقاد دارم و ایشان را شهردار تبریز می شناسم. وظیفه قانونی خود را فدای کسی نمی کنم و تلاش من در جهت کمک به مدیریت اصولی شهر است، یقینا شورا و شهرداری هدف مشترکی دارند و آن هم رضایت خاطر شهروندان است.

 بهره وری نیروهای انسانی شهرداری در پایین ترین شکل خود است و باید منابع انسانی کار آمد و متخصص تربیت شوند و برای نیروهای مازاد فعالیت اضافی تعریف شود و بنده حاضرم برای شهرداری نیروهای کار آمد تربیت کنم و معتقدم مرکز پژوهش های شورا و شهرداری باید تشکیل شود.

شهرداری کارشناس اقتصاد برای تدوین بودجه ندارد و در جلسات بررسی بودجه، وقتی سخن از مباحث تخصصی می شود منظور بنده و کارشناسان کمیسیون تلفیق را متوجه نمی شوند! باید بگویم بودجه نویسی شهرداری به روش بودجه نویسی سنتی هست.

بهشتی با اشاره به اینکه اغلب رسانه ها عملکرد حرفه ای ندارند و به جای گفت‌وگوی تخصصی به دنبال حاشیه سازی هستند، تاکید کرد: ذاتا علاقمند به دیده شدن نیستم و معتقدم وظیفه ما کار کردن است و به همین دلیل هر هفته با متخصصین حوزه های مختلف جلساتی را برگزار می‌کنم؛ این در حالی است که رسانه ها تیترهایی مثل"من ملاقات مردمی نخواهم داشت" را با نیت شیطنت منتشر کردند و در پاسخ باید بگویم دفتر کار من بنگاه معاملاتی نیست و تنها آماده شنیدن نظرات تخصصی و نشست با کارشناسان حوزه‌های مختلف و همچنین مصاحبه های نه احساسی بلکه حرفه ای هستم. در پایان باید بگویم: کشور را باید نجات داد نه افراد را!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز