خبرگزاری کار ایران

رحیم خستو در پاسخ به ایلنا:

شورا، حقوق و مطالبات کارگران شهرداری را دنبال می‌کند/تغییر هیات‌رئیسه با ابهامات قانونی دنبال نشد

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۴۱۰

سخنگوی شورای‌شهر کرج در نخستین نشست خبری به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحیم خستو امروز در نخستین نشست‌خبری شورای‌شهر کرج اظهار داشت: احقاق حقوق نیروی خدمات‌شهری، حساسیت مهم اکثریت اعضای پنجمین شورای شهر کرج بود که به‌عنوان تذکر ارائه شد. شهردار کرج نیز در این زمینه همت کرده که علاوه بر پرداخت معوقات کارگران خدمات شهری، هر ماه حقوق آنها به موقع پرداخت شود.

وی با اشاره به مشکلات پیمانکاران یادآور شد: باید نظارت بر عملکرد پیمانکاران صورت بگیرد و نتایج آثار برون سپاری مطلوب باشد تا بتواند باری از دوش شهرداری بردارد.

خستو در پاسخ به سوال ایلنا درباره تغییر هیات‌رئیسه شورا تصریح کرد: اولین تغییر، انتخاب سخنگوی شورا بود که انجام شد. 

وی با اشاره به ابهامات موجود در قانون خاطرنشان کرد: در ماده 31 آئین‌نامه قبلی اشاره شده هر گاه 5 نفر از اعضای شورا نسبت به هر کدام از اعضای شورا نسبت به هیات رئیسه نقد داشته باشند، می‌توانند پرسش کند و اگر قانع نشدند می‌توانند نسبت به تغییر اقدام کنند. در تغییر اساسنامه جدید ظاهرا این بند برداشته شده و لایحه‌های مصوب خود شورای قبل، باطل اعلام شد و چون اجماع قانونی وجود ندارد می‌تواند وارد پروسه طولانی شود.

هیچ مصالحه با شهردار انجام نشده

سخنگوی شورای‌شهر کرج با اشاره به نامه سوالات انتصابات شهرداری که با امضای 8 نفر از اعضا در صحن شورا مطرح شد، گفت: درباره انتصابات شهرداری، هیچ مصالحه با شهردار انجام نشده و این 8 نفر همچنان سوالات خود را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: پیگیری سوالات وظیفه هیات‌رئیسه است اما با توجه به بیماری شهردار، از روابط انسانی دور نیستیم که بخواهیم شهردار را در شرایط خاص جسمانی به چالش بکشیم چراکه اهل معامله نبوده و نخواهیم بود.

سخنگوی شورای‌شهر کرج با تاکید اینکه سوال به معنای استیضاح نیست، یادآور شد: سخنگو وظیفه بیان‌کننده اتفاقات صحن و شورا است و دخالت در انتصابات شهرداری از وظایف شورا نیست بلکه تنها دنبال نظارت عملکرد شهرداری هستیم.

خستو گفت: در شهری زندگی می‌کنیم که علاوه بر رسانه‌ها، تمام مدیران نیز کارهای شهر را رصد می‌کنند.

وی با اشاره به روزهای پایانی سال و پرداخت حقوق و مزایا از طرف شهرداری تاکید کرد: به هیچ‌وجه دنبال بر هم زدن آرامش در شهر نیستیم و به صورت قانونی و در فضای آرام و مناسب، پیگیر مطالبات شورا خواهیم بود.

خستو با اشاره به وظیفه نظارت شورا بر شهرداری گفت: تاکید می‌کنم موفقیت شورا و شهرداری مرتبط به یکدیگر است و شکست شهرداری، شکست شورا خواهد بود.

اتهام کم‌کاری به شورا، جایز نیست

خستو در راستای رفع اتهام به کم‌کاری شورای پنجم با ارائه گزارش کوتاهی گفت: لوایح وارد شده به شورا 87 لایحه بود که از این تعداد، 55 مورد تصویب شد. با 23 لایحه مخالفت شده که خیلی از این تعداد در شورای چهارم هم رد شده بود.

وی با یادآوری 53 مورد تذکر اعضای شورا گفت: خیلی از تذکرات محصول جراید بود که با انتشار و انتقال آن به شورا توسط اعضا مطرح شد.

عضو شورای‌شهر کرج با عنوان 43 جلسه رسمی شورا بیان کرد: تعداد مصوبات این جلسات 18 مورد بود. تعداد مصوبات حل اختلاف 5 مورد و تعداد اعتراض فرمانداری 27 مورد بود که بخشی مربوط به شورای قبل است.

سخنگوی شورا با اشاره به برگزاری 8 جلسه کمیسیون تلفیق گفت: این مدت 14 لایحه و 4 متمم بودجه بررسی شد که در تاریخ ایران بی‌سابقه است. این درحالی است که با ورود بحث متمم بودجه، صحن علنی شورا به کار خود ادامه داد و این بنا به درخواست اعضای شورا دنبال شد و با این وجود 85 میلیارد در هزینه جاری، صرفه‌جویی شد. در تمام متمم‌های کشور، هزینه‌های عمرانی صرف هزینه‌های جاری شده درحالیکه شورای پنجم توانسته تعادل را حفظ کند.

خستو با اشاره به اینکه پیش از این هزینه عمرانی به هزینه جاری نسبت 30 به 70 بود، خبر داد: در متمم بودجه که توسط شورای‌پنجم تهیه شد، این نسبت حدود 50 به 45 تغییر کرد و هزینه عمرانی به صورت خاص بررسی و با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی از هزینه های اضافی جلوگیری شده است.

سخنگوی شورای‌شهر در ادامه نخستین نشست خبری خود که با حواشی و اعتراض تعدادی از خبرنگاران مبنی بر حضور یک منتقد غیر رسانه‌ای همراه بود، گفت: هر چند بهم ریختن جلسه با ویژگی حرفه‌ای خبرنگاری فاصله پیدا می‌کند اما فریاد کشیدن بر سر سخنگوی شورای‌شهر و بیان مطالبات رسانه‌ها، حق اصحاب رسانه است و گردن من از مو باریک‌تر است.

خستو افزود: معمولا قشر آسیب‌پذیر خبرنگاران در تعامل با خودشان هم دچار مشکل هستند. اینکه هر کسی بخواهد سوالی بپرسد، پاسخی دریافت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اگر صداقت، صراحت و عدم اعتماد حاصل نشد، این سرمایه زیر سوال می‌رود و در جلسات دیگر به جای حضور در چنین نشست‌هایی، منابع خبری دیگری را انتخاب می‌کند.

خستو با اشاره به تاریخچه روزنامه‌نگاری در کشور گفت: به‌جای اینکه روزنامه و رسانه نقش حرفه‌ای خود را دنبال کند، سخنگوی سیاسی آدم‌ها و جریانات مختلف خواهد شد که اساسا با نقش حرفه‌ای رسانه در تقابل است و متاسفانه برخی رسانه‌ها به جای اینکه حلال مشکلات باشند، به‌دلیل منابع فردی بعضی آدم‌ها در تقابل با یکدیگر رفتار می‌کنند و جالب اینکه در مجموع، هر دو طرف رسانه‌ها، آسیب خواهند دید چراکه آسیبی که در اوج حرفه‌ای شدن اصحاب رسانه از دهه 70 به بعد دیده می‌شود، این بود که در نقش جریانات سیاسی، وارد شدند و به‌دنبال آن رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای آسیب دیدند.

رسانه‌های وابسته به قدرت‌ها آسیب پذیرند

وی با عنوان اینکه باب گفت‌وگو با ایجاد دید شخصی و جناحی، ایجاد نمی‌شود، اذعان داشت: اگر خبرنگاران در موضع پرسشگر قرار می‌گیرند، فقط سوال کنند چراکه خود دارای تریبون اختصاصی هستند و لازم نیست در نشست‌های خبری به سخنرانی بپردازند و سوال فنی و حرفه‌ای پرسیده شود که توان جوابگویی باشد.

خستو با عنوان اینکه برخی رسانه‌ها دنبال سوژه‌های جذاب هستند، تصریح کرد: ماهیت سوژه‌های جذاب اگر با محتوا همراه نباشد، تمام سرمایه، آسیب‌پذیر خواهد شد. چیزی که در شهر کرج رخ داد این بود که چون رسانه‌ها به سمت کار حرفه‌ای نرفتند و نتوانستند سرمایه‌ها را کسب کنند و وابسته به احزاب قدرت در شهر کرج شدند و این با توجه به چرخش آدم ها و احزاب، آسیب‌پذیری رسانه را بیشتر می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعی می‌شود با تک تک خبرنگاران ارتباط برقرار شود و با در نظر گرفتن عدالت و مساوات از سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی به‌دلیل نزدیکی برخی رسانه‌ها با شورا و شهرداری، جلوگیری شود. 

خستو افزود: تصمیم بر این بود که نظرات خبرنگاران و پرسش‌های مد نظرشان جمع‌آوری شود و در ارتباط با مسایل مطرح شده با اصحاب رسانه تعامل بیشتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید رسانه را به سمت حرفه‌ای شدن کشاند، گفت: این به معنی فروش و تبلیغات است و قرار نیست تمام تبلیغات را شهرداری انجام دهد بلکه باید کاری کرد که سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان با کسب اعتماد، تبلیغات خود را به رسانه‌ها بسپارد.

وی گفت: مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند منتقدان جدی در نقایص کوتاهی مدیران جامعه باشند لذا با کسی عقد اخوت نبستند و باید دنبال رسالت خود باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز