خبرگزاری کار ایران

ایلنا از جاذبه های گردشگری هرمزگان گزارش می دهد

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۷۴۶

استان هرمزگان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است. این استان در ایام نوروز دارای آب و هوای بسیار عالی برای گردشگران عزیزی است که قصد سفر به این مناطق را دارند.

ایلنا:  استان هرمزگان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است. این استان در ایام نوروز دارای آب و هوای بسیار عالی برای گردشگران عزیزی است که قصد سفر به این مناطق را دارند.

آبشار تزرج با طبیعتی بی نظیر

آبشار تزرج حاجی‌آباد در 175 کیلومتری شمال بندرعباس در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده است، تزرج یکی از نقاط کوهستانی این شهرستان است که در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده آبشار تزرج، از ارتفاعات پیرامون روستا سرازیر می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای مناطق جنوبی ایران است و جذابیت خاصی به این روستای گرم جنوبی بخشیده است و اطراف آبشار از نخل و گیاهان طبیعی پوشیده شده است.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

عمارت فکری یادگار تاجر معروف

خانه فکری بندر لنگه، یادگار روزهای پر رونق «عروس بنادر ایرانی» است. خانه فکری یا عمارت فکری، این خانه تاریخی در شهرستان بندر لنگه واقع شده‌است و قدمت این بنا حدود 75   سال می‌رسد و توسط مرحوم عبدالواحد فکری، از تجار معروف بندرلنگه ساخته شد و مساحتی بالغ بر ۲۶۰۰ متر مربع دارد.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

بندر زیبای کنگ

بندر کنگ در 6 کیلومتری شرق بندر لنگه قرار دارد. فاصله بندرکنگ تا بندرعباس 165 کیلومتر است. منطقه‌ گسترده‌‌ای است از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. بیشتر اهالی کنگ شافعی مذهب و فارسی زبان هستند و با لهجه بندری صحبت می کنند .

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

جزیره قشم نگین زیبای انگشتری هرمزگان

جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان است که به‌ عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره در چند دههٔ اخیر به یکی از مکان‌های توریستی و گردشگری تبدیل شده‌است. از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌های طبیعی آن چون جنگل‌های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی خلیج فارس، دره ستاره‌ها، جزایرناز و غار نمکدان است.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

دره ستارکان قشم شاهکار طبیعت

به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجم‌ها و پدیده‌هاى فرسایش موجود در آن وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون‌ها و حفره‌هاى موجود در دره تولید صدا مى کند و به دلیل این صداها ست که اهالى معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنا براین از ورود به آب در شب خوددارى مى کنند.

ویژگى ها و دیدنى هاى دره ستاره ها سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه است.

زیبایى دره ستاره‌ها در شبهاى مهتابى در لحظاتى که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیکى زمین احساس مى شوند،دو چندان است. در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باریک و گاه پهن و وسیع وجود دارد که با نظم خاص خود چشم هر بیننده‌اى را خیره می کند.

دره ستاره‌ها و دره چاه کوه پدیده‌هاى شگفت از فرسایش سنگهاى رسوبى زمین است. دره ستاره ها که به گمان افراد بومى، در آن ستاره افتاده است و شبها جن دارد، بسیار دیدنى است و مشابه این اشکال زمین شناسى یا ژئومرفولوژى را ما تنها در آمریکا مى بینیم. که توریست هاى بسیارى را مى توانند به خود بکشند.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

غار خربز نیایشگاه مردم پیشین

به فاصله 12 کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی، غار خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار دارد.

غار خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده، اما در دوره های پیش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار خربس در بخش های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه و یا نیایشگاه استفاده کرده اند.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

چاه های تل آب یا طلا:
در 76 کیلومتری شهر قشم و در 30 کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم چاه های طلا قرار دارد. در روستای لافت قبل از همه، بادگیرهای منازل روستایی چشم مشتاقان دیدار از قشم را به خود جلب می کند. پس از آن به محض ورود به لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب متعدد در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد که حکایت از تکنولوژی ذخیره آب پارسیان جزیره نشین عهد هخامنشی و دوره زرتشتیان دارد. چون تکنولوژی چاه کنی و قنات تا آنجا که روشن است خاص گبریان و زرتشتیان بوده است.

مردم سخت کوش این منطقه، با زحمت زیاد در دل سنگ های شیستی برای ذخیره آب زلال باران چاه هایی حفر کرده اند. تل مشرف بر این چاه ها، با سطح سنگی مرجانی، آب باران را به گودال محل چاه ها هدایت می کند و چون کف چاه ها به لایه های گچی ختم شده است، آب برای مدت طولانی نسبتا سالم و خنک در آن باقی می ماند.

در بالای چاه های طلا دو اثر تاریخی برج دیده بانی بازمانده از قرن هفدهم وجود دارد. اما بیش از همه بادگیرهای خانه های روستای لافت در دو جبهه خیره کننده است. این آثار از نظر فناوری تهویه هوا در نقاط گرمسیری در نوع خود بی نظیر اند.

گفته می شود تعداد چاه های طلا به تعداد روزهای کبیسه یک سال شمسی 366 حلقه بوده و در گذشته در هر روز از سال درپوش یکی از آنها را باز و از آن استفاده می کردند. بعضی به غلط و به دلیل ارزش بالای آب در جزیره واژه طلا را به آن اطلاق میکنند در حالیکه صحیح آن تلا= تل او = TAL EAU تل آب و(( او)) به معنی آب (به زبان پارسی قدیم و فرانسه امروزی) است.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

قلعه اسرارآمیز فین یکی از پتانسیل های گردشگری هرمزگان

قلعه فین واقع در بخش فین شهرستان بندرعباس بر روی تپه ای مرتفع قرار دارد. قدمت این قلعه را از روی سفال‌های بدست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد ، احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته ‌است ، یک قلعه باشکوه، عجیب و اسرارآمیز در جنوب ایران. قلعه ای که خود را به رخ تمام گردشگران این شهر می کشد. این قلعه و تپه طبیعی آن فضای بزرگی رو در بر می گیرد که بیشترین طولش ۲۹۰ متر و بیشترین عرضش ۱۸۰ متر است.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

آب گرم گنو معروف ترین نقطه گنو در هرمزگان

این چشمه در دره ای قرار دارد که کوه گنو و ارتفاعات سخت آهکی، از شمال و جنوب، آن را در برگرفته اند. از آب این چشمه، جهت آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می شود ، آب چشمه گنو از دسته آب های گوگردی خیلی گرم (کلروره مولفاته کلسیک گوگردی) می باشد و ‌این چشمه دو استخر زنانه و مردانه نسبتاً بزرگ تمیز دارد که به تأسیساتی مانند چندین رواق کوچک برای استراحت و اقامت مسافران، محل فروشی نوشیدنی و غیره تجهیز شده است. محوطه اطراف چشمه پر از درختان نخل بسیار زیبا و سرسبز است ، پساب این چشمه پس از خارج شدن از استخرها نخلستان های پایین دست را سیراب می کند.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

خرسین بکرترین غار نمکی استان

غار خرسین در بخش سیاهو، روستای درگز در شمال شرقی بندرعباس و در فاصله ٨٠ کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع شده است. در خرسین قندیل های نمکی متعددی می بینیم که جزء جدا نشدنی این غار زیبا و بکر هستند. جریان آب شوری در غار وجود دارد که در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا زیادی به سمت خارج غار است. این منطقه به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد خود در مقایسه با سایر گنبد های نمکی موجود در استان دارای چشم انداز های منحصر به فرد به خصوص آبشار نمکی، قندیل های متنوع با ستون های عظیم نمکی است.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

درگهان مهم ترین بندرگاه هرمزگان

دَرْگَهان یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. درگهان تا پیش از سال ۱۳۸۵ یک روستا بود. این شهر از زمان ‌های دور مرکز تجاری جزیره قشم و مهم ‌ترین بندرگاه این نواحی بوده و می‌باشد. در حال حاضر نیز با داشتن مراکز تجاری متعدد و مشهور خودش میعادگاه خیل عظیم مسافرانی است که گاه فقط برای بازدید از غروب به یادماندنی این شهر به همراه خرید از مراکز تجاری آن به جزیره قشم سفر می‌کنند. در ایام نوروز تعداد گردشگران در این شهر خارج از تصور است . مراکز خرید تا ساعت های پایانی شب هم بسیار شلوغ و پر هیاهو است.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

معبد عشاق بنای افسانه ای در شهرستان میناب

شهر گروگ میزبان این بنا، افسانه ای نقل می شود که حدود چهارصد سال پیش دو جوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندند و با مخالفت شدید رو به رو می شوند. این واقعه به مرگ آنها ختم می شود. سپس دو عاشق نگون بخت را بر شتر سوار کرده و به سوی مقصد نامعلومی حرکت می دهند. شتر، جسد عشاق را در مکانی بر زمین می گذارد که بعدها اقوام آن دو، بنای یادبودی در آنجا می سازند. چون این منطقه آب نداشته ولی شتران زیادی داشته، در ساخت بنا به جای آب از شیر شتر استفاده کرده اند. معبد عشاق مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان میناب، بخش بیابان، دهستان سیریک، روستای گروگ واقع شده است.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

دره مجسمه ها در جزیره هرمز

در جنوب ایران جزیره‌ای به نام هرمز با خاک، کوه و پرتگاه‌های مرتفع خود می‌تواند انگیزه‌ای برای سفر به این دیار را در تک تک شما به وجود آورد. کوه‌های رنگارنگ، صخره‌های شکل گرفته در طول میلیون‌ها سال، سنگ‌های باشکوه نمکی و زیباتر و جذاب‌تر از همه، خاک رس، جزیره هرمز را به یک مقصد دیدنی و تماشایی تبدیل کرده است.

از معبد عشاق تا دره ارواح و رسیدن به چاه طلا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز