خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

فقر و بیکاری علت بالا بودن جرم و جنایت در کرمانشاه/ مسئولان فقط شعار می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۶۲۹

روانشناس و استاد دانشگاه کرمانشاه ضمن تشریح دلایل بالا بودن میزان جرم و جنایت در استان کرمانشاه، فقر و بیکاری را عمده ترین علت اینگونه جرائم و نابهنجاری‌های اجتماعی عنوان کرد.

جمال صادق‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب، علت بخش عمده ای از جرائم و تخلفات در استان کرمانشاه را ریشه در فقر و بیکاری دانست و گفت: این استان با دو میلیون نفر جمعیت که حدود یک میلیون نفر آن در مرکز استان زندگی می‌کنند، حدود 120 هزار جوان بیکار دارد که این موضوع بستر مناسبی برای بروز آسیب‌های اجتماعی است.

صادق‌پور ادامه داد: طبق آمار معاون استانداری در حال حاضر حدود 120 هزار جوان بیکار در این استان وجود دارد که البته بنده این آمار را فراتر از این می‌دانم و اعتقاد دارم این میزان حدود 170 تا 180 هزار نفر است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث از بین رفتن امنیت و سلامت روانی مردم این استان شده خاطرنشان کرد: بنده در طول هفته با مراجعین بسیاری روبرو هستم که از مشکلات بیکاری همسران خود و فقر اقتصادی گلایه دارند. این خانواده‌ها در جلسات مشاوره می‌گویند فرزندانشان با وجود تحصیلات عالیه به دلیل بیکاری دچار مشکلات روحی و روانی شده اند و به اعتیاد روی آورده اند.

این روانشناس افزود: به طور مثال هفته گذشته در منطقه پارکینگ شهرداری کرمانشاه جوانی مسلح به یک مرکز رادیولوژی حمله کرد و با تهدید بیماران و پزشک صندوق پول این مرکز را به سرقت برد و به سرعت از محل متواری شد. همه اینها ریشه در بیکاری و فقر اقتصادی این مردم دارد. نه تنها این اتفاق بلکه مشابه اینگونه حوادث مداوم در استان کرمانشاه در حال رخ دادن است.

وی گفت: گاهی برخی از این درگیری‌ها منجر به قتل و جنایت نیز می‌شود؛ همسرکشی، برادرکشی، درگیری‌های خیابانی در این استان باعث بروز بسیاری از مشکلات و جرائم است. چه دختر و زن‌هایی به دلیل همین مسائل به فحشا کشیده می‌شوند و چه مردهایی که برای یک لقمه که در سفره خود بگذارند دست‌های خود را به خون آلوده می‌کنند و چه کانون‌های گرم خانواده به دلیل همین مسائل از هم گسیخته و یا به قتل و جنایت و بی‌سرپرست شدن خانواده‌ها می‌انجامد.

این استاد دانشگاه در خصوص مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم استان گفت:مسئولان باید به فکر چاره‌اندیشی برای جوانان باشند و توجه به استان شعاری و در حد حرف نباشد. به طور مثال فلان مسئول کمیته امداد کشور نیاید پشت تلویزیون و بگوید این تعداد کمک مالی و ارزاقی به مردم منطقه کرده‌ایم. آقای مسئول این روش امدادرسانی به مردم روش درستی نیست؛ ماهی خوردن را به مردم یاد ندهید بلکه بیایید روش ماهیگیری را به آنها بیاموزید و با ایجاد چند تولیدی و کارخانه زمینه اشتغال بلند مدت جوانان را فراهم کنید.

صادق پور تصریح کرد: هستند جوانانی در کرمانشاه که با تحصیلات عالیه پول توجیبی به اندازه گردش در داخل شهر را ندارند. متاسفانه دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی و پیام نور مدام در حال پذیرش دانشجو هستند؛ این اصلا بد نیست که جوانان ما باسواد شوند ولی باید جایی برای ماندگاری و امنیت شغلی برای اینها وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مسئولان در باب مشکلات مردم و رسیدگی به آن فقط حرف می‌زنند و نمی‌آیند این جرائم و جنایت ها را ریشه‌یابی کنند. ما کم افراد فرهیخته و با تجربه در این استان نداریم که با هم ‌اندیشی آنها می توان راهکارهای مناسبی را برای حل این مشکلات اجتماعی پیدا کرد.

این مدرس دانشگاه در خصوص قتل‌ها و ضرب‌وشتم‌هایی که در این استان مدام با اسلحه رخ می‌دهد، افزود: استان کرمانشاه به دلیل هم مرزی با عراق در دسترسی به اسلحه سهولت بیشتری دارد و این مسئله خود در افزایش قتل و جنایت تاثیر مستقیمی دارد.

وی ادامه داد: بخش دیگر برمی‌گردد به دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق که اسلحه به عده‌ای از مردم این استان به عنوان مدافعان مرز داده شد و پس از خاتمه جنگ این اسلحه‌ها به مراکز نظامی عودت داده نشد و هم اکنون در حاشیه شهر کرمانشاه و روستاهای این استان به وفور اسلحه یافت می‌شود و دسترسی به سلاح گرم معضلی برای مردم این استان شده است.

وی فقر و تنگناهای مالی خانواده ها را سبب بروز بسیاری از معضلات اجتماعی دانست و گفت: مشکلات اقتصادی به حدی به مردم فشار وارد کرده که عده‌ای از مردان جوان این شهر از زباله های بازیافتی به دنبال امرار معاش هستند که این خود باعث آلودگی های محیطی و دامن زدن به مشکلات و معضلات اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز