خبرگزاری کار ایران

مدیر کل گردشگری کردستان برنامه‌های نورروز ۹۷ را اعلام کرد:

برگزاری جشن آتش در ورزشگاه سنندج / آمادگی 28خانه بوم‌گردی برای میزبانی از مسافران نوروزی/ نوروز 97 شادتر از همیشه در سراسر استان برپا می شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۶۵۵

مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان گفت: امسال جشن نوروز 97 بسیار شاد و باشکوه در سراسر استان اجرا خواهد شد.

سیدمحسن علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در‌باره برنامه‌های جشن نوروز سال 97 اظهار داشت: در استان کردستان امسال تصمیم گرفته‌ایم شادترین نوروز را برگزار کنیم. ستاد خدمات اجرایی سفر جشن‌های نوروز پشتیبان این مراسم جشن بوده و در سراسر شهرستان ها و روستاها  با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار خواهد شد.

علوی در ادامه افزود: از 25 اسفند این جشن‌ها در شهرستان سنندج از جمله در پارک 28 دی ، پارک آی تی ، مسیر خیابان امام ، پارک سپیدار ، پارک آبیدر، پارک بهاران ، خانه کرد، خسرآباد و در بافت قدیم شهر این جشن‌ها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر طی 15 روز اجرا خواهد شد.

وی عنوان کرد:‌ آیین ویژه ای هم داریم که در استان کردستان از دیرباز تاکنون برپا می شود . در این آیین شب عید مردمان این دیار بر روی پشت بام‌ خود آتش افروخته و برگرد آن می‌رقصند  ولی از زمانی که منازل مدرنیته‌ شده و پشت بام‌ها قیرگونی و ایزوگام هستند این آتش به پایین منتقل شد و بر خلاف جشن چهارشنبه سوری که در چهارشنبه آخر سال برگزار می شود و مردم از روی آتش می‌پرند مردم کردستان در شب عید این مراسم را گرامی داشته برگرد آن رقص و پایکوبی می‌کنند و هنوز در روستاهای این استان آتش در پشت بام‌ها برافروخته شده و جشن گرفته می‌شود این آیین آتش افروزی از زمان‌های گذشته نزد مردم کردستان بسیار مقدس بوده است. امسال قرار است این جشن باشکوه هر چه تمام‌تر در استادیوم ورزشی شهر سنندج برگزار می‌شود.

علوی خاطرنشان کرد: از دیگر آیین نوروز در این استان مانند اورامانات این است که برخی مناطق روستایی از یک ماه قبل یعنی از اول اسفند به استقبال نوروز رفته و این ماه را ماه نوروز می‌دانند و مراسمات جشن هر بار در یک روستا برگزار می‌شود و مردم شادی می‌کنند که البته طی چند سال اخیر و به دلیل فضاهای مجازی و پخش این مراسمات مردم این دیار از برگزاری آن سرباز زده که البته امسال قرار است دوباره از سر گرفته شود.

برگزاری جشن آتش در ورزشگاه  سنندج / آمادگی 28خانه بوم‌گردی برای میزبانی از مسافران نوروزی/ نوروز 97 شادتر از همیشه  در سراسر استان برپا می شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان اظهار داشت: برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم نوروز امسال استاندار کردستان به جد پشت این قضیه است و از برنامه‌ها حمایت می‌کند و تاکنون پنج جلسه در این خصوص در سازمان میراث کردستان برگزار و شهرداری و اداره ارشاد اسلامی، سازمان ورزش به کمک اداره میراث این استان شتافته که این برنامه به خوبی پیش برود.

وی افزود: در مراسم نوروز امسال هنرمندان موسیقی کرد از جمله شهرام ناظری،  سالار عقیلی، گروه کامکار با همکاری حنا کامکار، گروه رستاک و استاد ایرج عندلیبی برنامه‌هایی را در نوروزگاه‌های این شهرستان و برخی شهرستان‌های دیگر استان کردستان  برگزار خواهند کرد. همچنین از برخی از بزرگان موسیقی اقلیم کردستان عراق نیز برای جشن نوروز 97 دعوت به عمل آمده که در این ایام در کردستان حضور خواهند یافت.

علوی در ادامه گفت: در کنار این برنامه‌ها نمایشگاه صنایع دستی در محل نوروزگاه‌ها برگزار خواهد شد.

برگزاری جشن آتش در ورزشگاه  سنندج / آمادگی 28خانه بوم‌گردی برای میزبانی از مسافران نوروزی/ نوروز 97 شادتر از همیشه  در سراسر استان برپا می شود

وی گفت: بیشترین گردشگران در ایام نوروز که به این استان سفر می‌کنند از استان‌های آذربایجان غربی، همدان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان هستند و طبق آمار سال گذشته 389 هزار نفر در این اقامت‌گاه‌ها از جمله کمپ، هتل‌ها، خانه مسافر بوده‌اند که البته آمار سال گذشت به دلیل برف و سرما در اوایل نوروز بسیار پایین‌تر نسبت به گذشته بوده است و امسال با پیش‌بینی سازمان هواشناسی هوایی بسیار خوبی را در استان خواهیم داشت و امیدواریم بازدیدها نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
وی در پایان افزود: یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان کردستان، بوم‌گردی در مناطق روستایی مانند روستاهای پالنگان و اورامانات است که البته به تازگی دو خانه بوم‌گردی افتتاح شد که در مجموع 28 خانه بوم‌گردی در سراسر استان وجود داردکه آماده ارائه خدمات به گردشگران خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز