خبرگزاری کار ایران

معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران؛

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۹۶۴

استان فارس یکی از زیباترین استان‌های کشور است که با طبیعت زیبا، اماکن مذهبی و آثار باستانی خود هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر دنیا را به سوی خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان فارس با آثار باستانی بی نظیر و تاریخی خود معروفیت جهانی دارد و می‌توان از شیراز به عنوان پایتخت تاریخی - فرهنگی ایران زمین نام برد.

در زیر نگاهی داریم به مهمترین آثار تاریخی و معرفی جاذبه های گردشگری استان  فارس:

 تخت جمشید یادگار عصر طلایی ایران در دوران هخامنشی 

تخت‌جمشید یا پارسه که در شمال شهرستان مرودشت در شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) جای دارد. فاصله این مکان تاریخی توریستی تا مرکز استان ۵۰ کیلومتر است. نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌ است.

در این شهر باستانی بنایی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشاه و اردشیر اول بنا شده‌ است و به مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن‌ها به ویژه نوروز بوده‌است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.کاخ باشکوه تخت جمشید در طول سال و مخصوصا در اوایل فصل بهار پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

در ایام نوروز این مکان جزو پربازدیدترین مکان‌های شهر شیراز است.حافظیه یا آرامگاه حافظ نام مجموعه‌ای آرامگاهی در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است که آرامگاه حافظ شیرازی را در خود جای داده است. مساحت حافظیه ۲ هکتار بوده و از ۲ صحن شمالی و جنوبی تشکیل شده است و این صحن‌ها توسط تالاری از یکدیگر جدا شده‌اند. این مجموعه ۴ در ورودی-خروجی دارد که در اصلی در سمت جنوب آن، دو در در سمت غرب و یک در در سمت شمال‌شرق مجموعه قرار گرفته‌است.

تالار حافظیه که از آثار دورهٔ زندیان است، ۵۶ متر طول و ۸ متر عرض دارد و از ۲۰ ستون سنگی، هر کدام به ارتفاع ۵ متر تشکیل شده‌است. این تالار پیش‌تر شامل ۴ ستون و ۴ اتاق بوده‌است که بعدها اتاق‌ها از محدودهٔ آن حذف شده‌اند. در سمت شرق و غرب تالار ۲ اتاق -یکی متعلق به سازمان میراث فرهنگی و دیگری مربوط به دفتر آرامگاه وجود دارد. شیوهٔ معماری این تالار متأثر از معماری دوره‌های هخامنشیان و زندیان است.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

 شاه چراغ بزرگترین زیارتگاه مذهبی در شیراز

 شاه چراغ ، نام آرامگاهی است در شیراز که بنابر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم ، پسر ارشد موسی کاظم و همچنین محمدبن موسی، از برادران علی‌بن موسی الرضا، در آن به خاک سپرده شده‌اند. احمد بن موسی در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.

این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاری های زیبایی است. در سالهای 40–1339 خورشیدی و در پی مرمت و نوسازی ساختمان گنبد، طراحی کاشی کاری آن توسط استاد عیسی بهادر صورت گرفته و به اجرا درآمد. این آرامگاه که بزرگ‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز است، در زمان اتابک سعدبن زنگی، امیر مقرب الدین مسعود بدرالدین وزیر وی بقعه و گنبدی بر فراز قبر وی ساخت و اتابک نیز رواقی بر آن افزود.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

مجسمه شاپور بر سر در غار نشانه عظمت دوران ساسانی 

غار شاپور در انتهای تنگ چوگان و در چهار کیلومتری شهر بیشاپور در شهرستان کازرون مهمترین پایتخت ساسانیان در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد و دهانهٔ آن حدود ۳۰ متر است. در دهانهٔ این غار مجسمهٔ شاپور قرار دارد و به همین دلیل این غار به نام شاپور معروف شده‌ است. مجسمهٔ شاپور از یک ستون چکیده غول‌پیکر که در این غار وجود داشته تراشیده شده و با وجود گذشت ۱۷۰۰ سال هم‌چنان پابرجا بوده و تنها مجسمهٔ باقی‌ مانده از دوران باستان است که حدود ۷ متر ارتفاع دارد. بعد از گذشت سال‌ها کماکان سر این مجسمه سالم مانده ولی دو دست آن شکسته‌اند. مجسمه واژگون شده‌بود که در سال ۱۳۳۶ توسط ارتش در جای خود قرار گرفت. این مجسمه، شاپور را به صورت ایستاده نشان می‌دهد.

در دهانه غار دو کتیبه سنگی وجود دارد که یکی از آنها ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و دیگری نحوه برپاسازی مجدد مجسمه پس از ۱۰۰۰ سال در سال ۱۳۳۶ توسط ارتش را شرح می‌دهد. هر دو کتیبه توسط ارتش ایجاد شده است.

عنوان شده است که در جریان افتادن استان فارس امروزی به دست اعراب، ۲۵ آگوست سال ۶۳۳ میلادی یک سردار عرب به نام نصر ابن سیار وارد غار شاپور شد و غار در آن زمان پر از آثار تاریخی و هنری ایرانیان بود. نصر دستور افکندن مجسمه شاپور از جایگاهش را داد و آثار دیگر هم از آسیب در امان نماند. نصر پیشنهاد مردم محل را که در برابر دریافت مقداری زر از آنان، اجازه دهد که مجسمه را به حالت اول بازگردانند، رد کرد.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

آبشار مارگون از بزرگترین آبشارهای چشمه ای جهان

یکی از شاخص ترین جاذبه های طبیعی در استان فارس، در ۱۰ کیلومتری مرز این استان با کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان سپیدان، واقع است که با نام آبشار مارگون شناخته می شود. این آبشار در واقع سرچشمه رودخانه زیر پای خود است و آب آن از دل کوه و از چشمه هایی که بر دیواره آن قرار دارند، تامین می شود.

آبشار مارگون از مرتفع ترین و بزرگترین آبشارهای چشمه ای جهان به شمار می آید و به دلیل امکاناتی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی و محوطه هایی برای چادر زدن پذیرای بسیاری از گردشگران است.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

 تنگ رغز

تنگه رغز منطقه‌ای محصور شده در میان صخره های بلند در ۳۰ کیلومتری شهرستان داراب است. ۶۴ آبشار در این منطقه وجود دارد و تنها ۱۴ مورد از آنها مورد بازدید عموم مردم است. در کنار آبشارها، حوضچه ها نیز با آب زلال خود دلربایی می کنند و بین ۶ تا ۲۰ متر عمق دارند.این منطقه مکانی بسیار دیدنی برای گردشگران است.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

 دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین است و در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون در میان کوه هایی بلند قرار گرفته است. این دریاچه ۴۳ کیلومتر مربع وسعت دارد اما کم شدن نزولات جوی و خشکسالی میتواند از میزان این مساحت بکاهد و آن را در معرض نابودی قرار دهد. ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی، ۴ گونه ماهی بومی دریاچه هستند که توانسته اند حیات خود را در آن حفظ کنند.

موقعیت خاص دریاچه و شیرین بودن آب آن در کنار امکاناتی همچون قایق سواری، مهم ترین ویژگی آن به شمار می روند و گردشگران زیادی را راهی این منطقه می کنند.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

بازار وکیل یادگار دوران زندیه

بازار وکیل یکی از بازارهای کریم خان زند است قریب به مسجد وکیل چهار بازار از آجر و گچ ساخته شالوده‌های آن از سنگ‌های کلان قرار داده و در وسط چهار بازار چهارسوئی است که سقفش بسیار بلند و طرازش دلپسند است. کمتر بازاری در ایران بدین اسلوب و بنیان دیده می‌شود. یک بازار بزرگ تا برسد به چهارسوی مذکور چهل و یک طاق است، آنرا بازار بزازان گویند از هر گونه اقشمه و امتعه دارد. سمار و بلورفروش و خیاط و غغیره نیز در آن هست. بازار دیگر چهل و شش طاق است آنرا بازار کلاهدوزان نامند از کلاهدروز و اصناف دیگر دارد مع بسیاری از صرافان. بازار دیگر ده طاق است در آن تمام سراج و ترکش‌دوزاند در وسط بازار اول که بازار بزازان باشد نیز بازاری است یازده طاق در آن جماعت شمشیرگرانند. درب این بازار به درب مسجد وکیل منتهی می شود.

بازار وکیل در هنگام امتداد خیابان زند از سوی شهرداری شکافته شده به گونه‌ای که امروز خیابان زند عمود بر آن و از نزدیک چهار سوق بازار می‌گذرد.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

مدزسه خان جهزم یادگار دوران صفویه

مسجد و مدرسه خان مربوط به دوره صفویه در غرب شهر جهرم قرار گرفته و مصالح آن از خشت، گل، آجر، سنگ و گچ است. بانی آن شخصی است به نام حاج محمد حسن خان. این بنا حدود ۲۰۰ سال قبل توسط یکی از افراد خاندان موسس آن تعمیر شده که تاریخ تعمیر آن با حروف ابجد باشعر بر سنگی نوشته شده و بالای درب ورودی مدرسه نصب شده و هم اکنون تعدادی از طلاب و مدرسین همه روزه در مدرسه مشغول تحصیل و تدریس اند. مسجد خان از بناهای دوره صفویه است که ساختمان آجری این مسجد که در کنار ساختمان مدرسه خان واقع شده‌است، بر اساس سنگ نوشته در ورودی، از آثار ساخته شده در دوره شاه سلیمان دوم صفوی است که توسط حاجی سلیمان بیگ ذوالقدر جهرمی ساخته شده که ساختمان مسجد شامل شبستانی ساده با طاق‌های متعدد است که فاقد تزیینات و کاشی‌کاری است.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

آبشار حکیم باشی کازرون در استان فارس واقع است. آبشار فصلی روستای حکیم‌باشی کازرون که دبی آب خود را مدیون بارندگی‌های هر ساله‌ این منطقه است، جریان اصلی خود را از آبان‌ماه شروع کرده و بسته به میزان بارندگی تا اردیبهشت ادامه می‌دهد. ارتفاع این آبشار حدوداً 25 متر بوده که احتمالاً سرچشمه‌های آن از منطقه‌ی ماهور است. حرکت سیل‌آسا و شدت جریان این آبشار (بخصوص در اواخر زمستان) که موجب به وجود آمدن حوضچه‌های بسیار زیبا و نادری در پایین دست خود شده است. آبشار حکیم باشی از بین دو کوه تپه به پایین سرازیر شده و آب آن به مناطق کم ارتفاع تر حرکت کرده و سپس به تدریج در دل زمین نفوذ می کند.

پارسه؛ نامی جهانی بر تارک تاریخ کهن ایران زمین/ فارس سرزمین شاعران بی‌بدیل

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز