خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

قزوین؛ بهشت گمشده میلتون/ شهر آب انبارها و پایتخت‌خوشنویسی ایران

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۵۶۳

هنرمند و مدرس سینما در معرفی شهر قزوین می‌گوید: عبور از خیابان‌های قزوین، انسان را با هنر معماری و نقاشی روبرو می‌کند، تاریخ این شهر از هنرمندان خوشنویسی و هنرهای تجسمی سرشار است.

 حسن لطفی در گفت وگو با ایلنا، درباره جاذبه‌های هنری قزوین گفت: انسان وقتی با هدف گردشگری وارد شهرجدیدی می‌شود، مسلما به دنبال بخش‌هایی از آن شهر می‌رود،که با محل زندگی خود متفاوت باشد؛ در قزوین آنچه که بسیار برجسته است، کاروانسراهایی است که در شهر وجود دارد. علاوه بر آن بخش طبیعی و متفاوت استان در مناطقی چون الموت برای گردشگران جذاب خواهد بود، آثار باستانی در منطقه الموت در کنار طبیعت زیبای آن منطقه ارزش صرف وقت و انرژی را دارد.

در کتاب سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن آمده است؛ قزوین یکی از مهمترین شهرهای شمال ایران بوده است، در زمان میلتون در انگلستان بدان پایه از شهرت رسید که نامش را بهشت گمشده خویش ذکر کرده است. تاریخ طولانی شهر قزوین از قرن چهارم میلادی یعنی زمانی که به وسیله شاپور دوم ، شاهنشاه ساسانی بنیان شده، آغاز می شود.

لطفی درباره مناطقی که تاریخ قدیمی‌تر قزوین را به نمایش می‌گذارند، تصریح کرد: اگر کسی بخواهد به طور ویژه قزوین را ببیند، می‌تواند به مناطقی چون سگزآباد سفر کند. همچنین سرای سعدالسلطنه و فضای پیرامونی اش؛ همچون عالی قاپو و چهل ستون و برنامه های حاشیه ای مخصوص نوروز که در آنجا برگزار می شود، برای عموم گردشگران جذاب خواهد بود.

در کتاب قزوین آیینه تاریخ و طبیعت ایران ذکرشده است: فراوانی و گستردگی بناهای تاریخی، قزوین را به صورت حوزه‌ ارزشمند و بزرگی درآورده است، مسجدهای جامع عتیق، حیدریه، سلطانی، سنجیده، پنجه، صالحیه، التفاتیه و مسجد مدرسه های پیغمبریه، مولاوردیخانی و شیخ الاسلام از جمله مساجد تاریخی قزوین هستند.

همچنین در کتاب مذکور نسبت به هنر و صنایع دستی قزوین آمده است: سوزن دوزی، گلابتون دوزی، ابریشم دوزی، ملیله دوزی، آیینه خانه، حکاکی و قلم زنی، گلیم و جاجیم و چادر شب، فرش، سفالگری و انواع چوب ساخته ها و هنر خوشنویسی به طور خاص از جمله هنرهای قزوین است.

لطفی در رابطه با حضور هنر در زندگی روزمره مردم قزوین خاطر نشان کرد: مردم عادی شاید توجه نکرده اند، ولی در شهری زندگی می‌کنند که نشانه های هنری در بخش‌های مختلف اش وجود دارد. بناهایی که در شهر وجود دارد؛ بخشی از نشانه های هنری است که از گذشته وجود دارد و مردم با آنها خو گرفته اند، علاوه بر آن، در چند سال گذشته حرکت‌هایی همچون اجرای تئاتر خیابانی و موسیقی زنده در سطح شهر دیده می شود که حال و هوای شهر را به خصوص در نوروز تغییر می دهد.

سعد السلطنه بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده ایران

نویسنده کتاب قزوین آیینه تاریخ و طبیعت ایران درباره بناهای تاریخی قزوین نوشته است: مجموعه سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهر ایران است، که بیش از ۲/۶ هکتار وسعت دارد، علاوه بر آن کاخ موزه چهل ستون، عمارت عالی قاپو و شهرداری ، دروازه های درب کوشک و تهران قدیم، گرمابه های صفا و قجر و پل شاه عباسی تعدای از بناهای قزوین است.

مهندس‌علی ارباب عضو هیات‌مدیره نظام مهندسی استان در خصوص بناهای شهری قزوین خاطرنشان می کند: آثار ثبت شده قزوین از اصفهان بیشتر است، بناهای این شهر در دوره های مختلف تاریخی ساخته شده است، تاریخ مسجد جامع به قرن هفتم می رسد، قزوین هم بناهای تاریخی و هم بناهای مذهبی دارد، به این دلیل که این شهر پایتخت بوده ، کاخ ها و بناهای متفاوت با کاربری متفاوت دارد.

ارباب درباره گردشگری در استان خاطرنشان کرد: شرایط ایران گردشگر تفریحی را به معنای واقعی نمی پذیرد‌، اصولا گردشگرانی که قصد بازدید از قزوین را دارند، به دلایل فرهنگی و مذهبی برای بازدید می آیند، اگر گردشگر به قصد مذهبی وارد شهر شود، می تواند از امام زاده حسین و چهارانبیاء که قطب های مذهبی استان هستند بازدید کند، و همچنین قزوین در حمام قجر،خیابان سپه، بازار سنتی ، آرامگاه حمدالله مستوفی و مجموعه ی سعدالسلطنه که بزرگترین کاروانسرای خاورمیانه است، میزبان گردشگران تاریخی فرهنگی خواهد بود.

همچنین در کتاب قزوین آیینه تاریخ و طبیعت ایران؛امام زاده حسین، پیغمبریه، امام زاده اسماعیل، آمنه خاتون، زبیده خاتون، امامزاده اباذر، امامزاده عبدالله و فضل الله فارسجین، امامزاده ولی و امامزاده کمال ضیاء آباد، امامزاده علی شکرناب، زیارتگاه هفت صندوق، مقبره پیر تاکستان، کافرگنبد، آرامگاه حمدالله مستوفی و امام احمد غزالی، ملاخلیلا و شهیدثالث را از جمله زیارتگاه‌های قزوین معرفی می کند.

گفتنی است علاوه بر اینکه قزوین پایتخت خوشنویسی کشور است، به شهر آب انبارها نیز معروف است، آب انبارهای مسجد جامع، مولاوردیخانی،سردار بزرگ، سردار کوچک، زنانه بازار، آقا، حاج کاظم، حکیم تعدادی از آب انبارهای تاریخی شهر است.

قزوین با رویکردی جدید به سمت آینده

حسن لطفی در خصوص جایگاه هنر در قزوین به ویژه هنر سینما خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی که گریبان‌گیر مردم است، گریبان هنر را هم گرفته است و چون هنری مثل سینما پرخرج است، با این شرایط من فکر می‌کنم که هنرمندان خوب بسیاری در قزوین وجود دارد، فیلمسازان زیادی داریم که خوب هستند و می‌توانند فیلم‌های خوبی بسازند، من یک نگاه آرمانگرایانه دارم، شاید با وجود شرایط بد اقتصادی هنرمندان ما خود را وابسته به بودجه بدانند، لکن همچون اتفاقی که در شوروی افتاد و امثال آیزنشتاین در شرایط جنگ یک جریان قدرتمند سینمایی را به وجود آوردند و دنیا را تحت تأثیر قرار دادند، ما نیز می توانیم، شرایط ما مسلما از آنها بهتر است و امکانات فردی چندان بدی نداریم.

مهندس ارباب نیز در رابطه با معاصر سازی معماری در استان و وضعیت معماری قزوین افزود: معماری قزوین تافته جدابافته از ایران نیست، خوشبختانه نسبت به گذشته پیشرفت دیده می‌شود، معماران جوان رویکردی به گذشته و هویت فرهنگی قزوین دارند و تلاشهایی هم در این زمینه داشته اند.

در پایان قابل ذکر است که در کتاب مشاهیر قزوین آمده است: شهر قزوین با داشتن سابقه مهم تاریخی و موقعیت ممتاز جغرافیایی یکی از شهرهای رجال خیز کشور بوده و نقش مهمی در پرورش شخصیت های برجسته داشته است، مردانی چون: حمدالله مستوفی، عبیدزاکانی، میرعمادحسنی، شهیدثالث، ملاعباس کیوان‌، عمادالکتاب، اشرف الدین حسینی، علامه محمد قزوینی، سید محمد بحرالعلوم، عارف ، علامه علی اکبر دهخدا، و سید آزادگان ابوترابی، شهد رجایی و شهید بابایی و شهید لشگری از شهر قزوین بوده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز