خبرگزاری کار ایران

سازمان هواشناسی هشدار داد:

وزش باد شدید در چند استان کشور/ احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان و مازندران

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۳۸۷

سازمان‌هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و ورود گرد و خاک به چند استان کشور و آتش‌سوزی در جنگل‌های دو استان گیلان و مازندران هشدار داد.

به گزارش ایلنا، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی در روز شنبه وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و به تدریج در استان‌های زنجان، قزوین، کردستان، همدان، مرکزی، مازندران، گلستان، دامنه‌های جنوبی البرز، خراسان شمالی و خراسان رضوی رخ خواهد داد. این سازمان پیش بینی کرد سرعت باد بین 10 تا 15 متر برثانیه و سرعت لحظه‌ای باد در برخی نقاط این استانها به بیش از 70 کیلومتر بر ساعت برسد.

بر اساس این گزارش همچنین احتمال خیزش گرد وخاک و خسارت به تاسیسات شهری و روستایی وجود دارد، از همین رو سازمان هواشناسی از مردم خواست جهت به حداقل رساندن خسارات احتمالی، تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

این سازمان همچنین اعلام کرد روز شنبه به دلیل وزش باد شدید جنوبی دمای هوا در سواحل دریای خزر و استان اردبیل و شمال غرب کشور افزایش محسوس خواهد داشت این در حالی است که دما در برخی مناطق گیلان و مازندران به بیش از 30 درجه سلسیوس خواهد رسید.

این گزارش حاکی است بر اثر وزش باد گرم در مناطق یاد شده و افزایش دما و کاهش رطوبت احتمال آتش سوزی جنگل به ویژه در گیلان و مازندران وجود دارد از این رو به مسافران نوروزی توصیه می‌شود برای جلوگیری از خسارات احتمالی، از روشن کردن آتش و یا رها کردن آتش در مناطق جنگلی و مستعد آتش سوزی خودداری کنند.

براساس پیش بینی‌های انجام شده، در روز شنبه بر اثر وزش بادهای جنوبی، دریا مواج و به تدریج از اواسط روز یکشنبه با شمالی شدن جریانات این روند ادامه دارد. بنابراین ایجاد محدودیت تردد برای شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی در مناطق ساحلی و فراساحلی در روزهای شنبه و یکشنبه امری ضروری است.

شایان ذکر است از اواخر روز شنبه و اوایل یکشنبه یک سامانه بارشی زودگذر از سمت شمال غرب موجب بارش باران یا رگبار و رعد وبرق در استان‌های آذربایجان غربی (بیشینه بارش در غرب استان)، آذربایجان شرقی و کردستان خواهد شد که به تدریج سبب بارش‌های پراکنده در کرمانشاه، اردبیل، زنجان، همدان و دامنه‌های البرز مرکزی خواهد شد. با عبور این سامانه رگبار موقت باران، گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود که احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی مناطق جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان در روز یکشنبه وجود دارد.

همچنین روز شنبه تا یکشنبه با وزش باد شدید در عراق احتمال خیزش گرد و خاک و انتقال آن از اواخر روز شنبه و یکشنبه در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز