خبرگزاری کار ایران

در جریان سفر به آذربایجان شرقی انجام شد؛

بازدید جهانگیری از برخی اماکن تاریخی و گردشگری تبریز

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۶۹۷

معاون اول رئیس جمهور‌ از برخی موزه‌ها و اماکن تاریخی و گردشگری شهر تبریز بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در جریان سفر به تبریز، به همراه استاندار آذربایجان شرقی از موزه قاجار، مقبرة‌الشعرا، خانه مشروطه و میدان شهرداری در شهر تبریز بازدید کرد و در جریان اقدامات صورت گرفته در جهت آماده‌سازی این اماکن تاریخی برای بازدید گردشگران و نیز رویداد تبریز ۲۰۱۸ قرار گرفت.

موزه قاجار یکی از موزه‌های شهر تبریز است که در محل خانه امیرنظام گروسی و در محله ششگلان قرار گرفته‌است. این موزه در سال ۱۳۸۵ پس از مرمت و بازسازی، به‌طور رسمی راه‌اندازی شد.

خانه امیرنظام گروسی که در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی و توسط وی ساخته شده‌است در سال ۱۳۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مقبرةالشعرا هم یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز است که در محله سرخاب واقع شده و بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند.

از معروفترین آرمیدگان مقبرةالشعرا عبارتند از: اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سید محمد حسین شهریار.

خانه مشروطه نیز خانه ای دو طبقه و بزرگ با مساحت ۱۳۰۰ متر مربع است که ساخت آن به سال ۱۲۴۷ برمی گردد. 

در این خانه آثار تاریخی نظیر وسایل شخصی سران مشروطه، اسلحه کمری ستارخان، فرش مشروطه و … به چشم می خورد. این خانه ویژگی های معماری منحصربفردی دارد که آن را از دیگر خانه ها متمایز کرده است.

در قسمتی از این خانه تندیس های شخصیت هایی از دوران آغازین مشروطیت مثل ستارخان، باقرخان، جهانگیرخان صور اسرافیل و … وجود دارد. در بخشی دیگر عکس هایی از شخصیت هایی چون مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و دیگر مخالفان مشروطه وجود دارد و در این بخش اسناد تاریخی زیادی که مربوط به انقلاب مشروطه و فرمان مشروطه هستند نیز به چشم می خورد.

این خانه که در سال ۱۳۶۷ به مالکیت سازمان میراث فرهنگی در آمد از آثار ملی ایران است و در سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است. 

میدان شهرداری (ساعت) در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به «ساختمان ساعت» واقع شده‌است. کاخ شهرداری تبریز یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج‌ارفع‌الملک جلیلی انجام شد.این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز