خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی ملکان خبر داد:

خسارت سیل به پل قیرلار کورپوسی ملکان

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۸۷۷

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملکان گفت: طغیان رودخانه مردق چای در روزهای گذشته به پل پانصد ساله قزلار کورپوسی ملکان آسیب جدی وارد کرده است.

به گزارش ایلنا, وحید خادمی با اعلام این خبر گفت: با سیلابی شدن رودخانه مردق چای و طغیان آن، پایه های پل آسیب جدی دیده و دچار گود افتادگی شده است .

وی افزود: همچنین سیلاب اخیر موجب مسدود شدن یکی از دهنه‌های پل شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملکان با اشاره به قدمت زیاد پل بر لزوم رعایت موارد ایمنی هنگام تردد از آن تاکید کرد و اظهار داشت: مردم سعی کنند هنگام تردد با خودرو از مسیرهای دیگر تردد کنند تا زمان اصلاح و مرمت این پل اتفاقی نیفتد.

خادمی اضافه کرد: به منظور مرمت پل قزلار کورپوسی یک میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و پیمانکار طرح نیز تعیین شده است که به محض فروکش کردن رودخانه مردق چای عملیات مرمت آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این پل راه ارتباطی چندین روستا، مزارع و کشاورزان و باغداران ملکانی است.

خادمی با هشدار به سودجویان و فرصت‌‌‌طلبان در مورد تخریب طاقچه‌‌‌های پل به منظور یافتن اشیاء قیمتی و تاریخی تصریح کرد: هرگونه تخریب بناهای تاریخی جرم است وبا متخلفان به شدت برخورد خواهدشد .

پل قیزلار کورپوسی (پل دختران) در سال 951 هجری قمری ساخته شده و در سه دوره مختلف تاریخی مرمت و بازسازی شده است.

این پل قدیمی دارای پنج دهنه است که با آجر و سنگ به صورت گنبدی شکل ساخته شده و وجود طاق‌‌‌‌ها و طاقچه‌‌‌های زیبا و معماری منحصر به فرد امتیاز بزرگی برای این بنای تاریخی است.

سه دهنه پل برای گذر آب رودخانه و 2 دهانه دیگر برای هدایت آب‌های کشاورزی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز