خبرگزاری کار ایران

نوروزی در افتتاحیه هفته فرهنگی اصفهان در پاریس:

هفته‌فرهنگی اصفهان مقدمه‌ای برای رسیدن به اهداف بلند است/ روابط اصفهان و پاریس، فراسوی روابط دولت‌هاست

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۵۳۴

شهردار اصفهان‌گفت: امروز به زعم جهانیان، اصفهان و پاریس بازتاب دو تصویر همگون از یک آینه هستند که در آن به پشتوانه تاریخ پر افتخارشان می‌توان شانزلیزه و چهارباغ، سن و زاینده رود، برلاشز و تخت پولاد، نِف و خواجو، مون مارت و جلفا، الیزه و چهلستون، ورسای و عالی قاپو و سرانجام نوتردام و جامع عباسی را مانند هم دید.

به گزارش ایلنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت‌الله نوروزی در افتتاحیه هفته فرهنگی اصفهان در پاریس در محل مجلس ملی فرانسه اظهار کرد: درود صمیمانه خود را به نمایندگی از مردم اصفهان، به همه شهروندان فرانسه تقدیم می کنم. امیدوارم با تحکیم هرچه بیشتر روابط این دو تمدن قدیمی و ریشه دار اسطوره ای، فصل نوینی در آفرینش و گسترش زمینه های گفتگو و همکاری های بین المللی گشوده شود تا بتوانیم آسان تر از پیش، در سایه بهره مندی از تجارب و اندوخته های گذشته، فضایی مبتنی بر عشق و دوستی بیافرینیم.  

وی افزود: این تجارب که حاصل تلاش دو ملت بزرگ ایران و فرانسه است، یکی کارنامه ای درخشان در عدالت خواهی و حق طلبی از دنیای باستان و استوانه حقوق بشر کوروش دارد و آن دیگری مفتخر به پیشگامی در انقلاب کبیر ۱۷۸۹ میلادی است که حاصل آن شکفتن اندیشه ها و افشاندن بذر آزادی خواهی بوده و به تدوین اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه که الهام بخش بسیاری از قوانین اساسی دنیاست منجر شده است. 

اصفهان و پاریس، مصداق جهان شهرهای فرهنگی اند

شهردار اصفهان گفت: آثار تاریخی و میراث دو شهر اصفهان و پاریس، یادگارهای ماندگاری از دستاوردهای ارزنده مدنی و خلاقیت های بی بدیل معماری است که حکایت از تحقق جهان شهرهای فرهنگی در خلال سده ها و هزاره های تاریخی دارد. 

وی ادامه داد: از این رو این دو شهر را شهر فرهنگی خواندم که شاخص های «زیست پذیری»، «انسان محوری» و «معناگرایی» جزء جدایی ناپذیر فضای کالبدی و بسط تعاملات جهانی آن ها و زمینه ای است تا انواع و اقسام سبک ها و مکاتب منحصر به فرد را در حوزه هنرهای تجسمی، ادبی، تصویری، نمایشی، موسیقی و معماری عرضه کرده و همگام با آن گردشگری خود را رونق بخشند. 

وی افزود: کشور من، ایران گهواره تمدن، دانش، هنر و فرهنگ است و دوران طلایی تمدن ایران در دوران باستان، هم‌زمان با پیدایش تمدن در چین، مصر و بابل بوده است. بیشتر آثار و بقایای این تمدن در پاسارگاد و شوش دانیال استقرار داشته که تاکنون باستان‌شناسان فرانسوی در کشف و شناساندن آن‌ها به جهانیان نقش زیادی بر عهده داشته‌اند.  

اصفهان، مورد علاقه گردشگران فرانسوی است

نوروزی اظهار کرد: اصفهان، شهری که افتخار دارم به‌ عنوان شهردار آن در جمع شما صحبت کنم، یکی از مراکز هنر، فرهنگ، دانش و تمدن هم در دوران باستان و هم در دوران میانه به شمار می‌آید. بسیار خرسند و سرافرازم که بگویم شهر اصفهان، مورد علاقه گردشگران فرانسوی است، به ‌نحوی‌ که همیشه به‌خصوص در فصل بهار، اصفهان افتخار میزبانی از گردشگران فرانسوی را دارد. 

شهردار اصفهان گفت: کشور فرانسه، یکی از مراکز اصلی ایجاد تمدن، فرهنگ، ادبیات، هنر، فناوری و دانش در سطح جهان است و از این لحاظ موقعیت درخشانی دارد. به‌عنوان شهردار اصفهان به‌شدت علاقه‌مندم که ارتباطات میان گردشگران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فرانسوی را با شهر تاریخی اصفهان افزایش دهم، چراکه اصفهان، ظرفیت‌های وسیعی برای برقراری ارتباط در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، گردشگری و فرهنگی دارد.

نوروزی تصریح کرد: اصفهان و پاریس فراسوی روابط سیاسی دولت ها، در قالب روابط صلح آمیز ملت ها در طول تاریخ مراودات فراوان و پایداری داشته اند که زمینه ساز خلاقیت های فرهنگی شده است. 

الگوی تعاملات دوستانه شهرها، زمینه ساز توسعه فرهنگ، اقتصاد و گردشگری

وی افزود: بدون شک امروز نیز می‌توانیم در سایه آموزه‌های متعالی مبتنی بر عشق و دوستی، الگویی از روابط بین فرهنگی دو شهر تاریخی را عرضه کنیم که هم تضمین کننده رشد اقتصاد شهری باشد و هم ارایه کننده مسیری برای تحقق شهر خلاق. 

شهردار اصفهان گفت: به فرانسه آمده ام و در این جلسه باشکوه شرکت کرده‌ام تا بگویم ما آماده ایم تا در تمامی حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی بسترساز تعاملات گسترده ای با جهانشهر پاریس باشیم. این حوزه‌ها گذشته از هنرهای هفت گانه، می تواند ابعاد دیگری چون تسهیل ارتباط بین سازمان های مردم نهاد، مؤسسات خیریه و بنگاه‌های غیرانتفاعی، انتقال تجارب شهرسازی و مدیریت شهری، توسعه گردشگری پایدار و همگرایی در جهت تعمیق حقوق شهروندی و زمینه سازی برای مراودات گسترده فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رسانه های محلی باشد. 

وی گفت: اصفهان در زمینه انرژی‌های پاک، بازیافت پساب‌های صنعتی و شهری و احداث شبکه‌های آبیاری برای کاشت و نگهداری از درختان سازگار با اقلیم اصفهان، به همکاری‌های بین‌المللی، به‌ویژه تجربیات کشور فرانسه نیاز دارد.

نوروزی اظهار کرد: برپایی هفته فرهنگی اصفهان در پاریس را مقدمه بسیار خوبی برای رسیدن به این اهداف بلند می دانم و خوشحالم که این فرصت فراهم شد تا شهروندان فهیم پاریس، میراث ارزشمند اصفهان زیبا را ببینند و بشناسند.  

گفتنی است هفته فرهنگی اصفهان در پاریس، از ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه برگزار می شود و مؤسسات و نهادهای معتبری همچون موزه لوور، مدرسه هنرهای زیبای پاریس، موزه معماری و میراث فرانسه، مجلس سنای فرانسه و نماینده یونسکو در برپایی و برنامه‌ریزی این رویداد مشارکت دارند. این رویداد توسط شورای ایرانی-فرانسوی CIF با همکاری انجمن دوستی ایران و فرانسه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز