خبرگزاری کار ایران

افکارعمومی پاسخ قانع کننده می‌خواهد؛

فاجعه قطع 120 درخت 30 ساله در زعفرانیه تبریز / از اجرای قانون تا تعلل شهرداری

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۳۵۷

حادثه قطع 120 اصله درخت 30 ساله در منطقه زعفرانیه تبریز آنهم با حکم قضایی، با موضع گیری‌های تندی از سوی افکار عمومی و اعضای شورای شهر روبرو شده و واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری را برانگیخته است.

به گزارش ایلنا، در شرایطی که افکار عمومی کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبریز انتظار تلاش به موقع نهادهای مسئول برای جلوگیری از وقوع حادثه قطع درختان را داشت، مسئولان شهر به موضع گیری و اظهارنظر در این باره آن هم پس از وقوع اتفاق بسنده کردند.

اما موضع گیری و اظهارنظرهای مسئولان امر در این باره، از دید شهروندان تبریزی، به نوعی "عذر بدتر از گناه" تلقی شده و آنان به اینکه مجموعه شهرداری و شورای شهر پس از وقوع حادثه به محکوم کردن آن اقدام کرده‌اند، انتقاد دارند.

آنان می‌گویند نهادهای مسئول باید پیش از وقوع حادثه برای جلوگیری از قطع 120 اصله درخت 30 ساله تمهیدی می اندیشیدند.

شهردار تبریز که نوک اصلی پیکان حملات متوجه مجموعه تحت مدیریت وی است، با انتقاد از فرافکنی برخی‌ها در این مورد، هرگونه تعلل در جلوگیری از قلع و قمع درختان زعفرانیه را رد می کند و می‌گوید: مگر ممکن است شهرداری درختانی را که طی سالیان دراز کاشته و پرورش داده، قطع کند؟ شهرداری اصلا اجازه ندارد بدون مجوز درختی را جا به جا کند.

ایرج شهین باهر در خصوص حاضر نبودن عوامل شهرداری در محل اجرای حکم قطع درختان منطقه زعفرانیه اضافه می کند: اتفاقی که افتاد با رای قانونی دادگاه و با حضور یگان ویژه صورت گرفت و اصلا اجازه حضور افراد شهرداری در محل داده نشد.

وی در پاسخ به اظهارات برخی از اعضای شورای شهر تبریز مبنی بر ضرورت توافق شهرداری با مالک زمین درختان قلع و قمع شده می گوید: پرونده این موضوع در دادگاه جریان دارد و اگر توافقی با صاحب ملک انجام می گرفت اتهام تبانی به ما زده می شد.

در همین حال نائب رئیس شورای شهر تبریز، تعلل شهرداری تبریز در سال 1394 مبنی بر ارائه نکردن ادله کافی به دادگاه و عدم ارجاع به موقع پرونده به کمیسیون ماده هفت را دلیل اصلی وقوع حادثه قطع 120 اصله درخت 30 ساله در منطقه زعفرانیه این شهر می داند.

سونیا اندیش می گوید: به رغم درخواست کتبی مالک زمین نسبت به توافق در خصوص این زمین، شهرداری منطقه موفق به اخذ رضایت مالک نمی‌شود و در نهایت آبان ماه سال 96، سازمان پارک‌ها موضوع را به کمیسیون ماده 7 ارسال و این کمیسیون نسبت به کاربری باغی این زمین نامه‌نگاری می‌کند که این موضوع دی ماه سال 96 از سوی سازمان پارک‌ها به دادگاه اعلام می‌شود تا جلوی اجرای حکم گرفته شود.

اندیش با بیان اینکه 27 اسفند ماه سال گذشته شهردار منطقه 2 نیز با ارسال نامه‌ای خواستار بررسی موضوع توسط کمیسیون ماده 7 شده است، تصریح کرد: شهردار منطقه 2 در حالی چنین نامه‌ای نوشته که پیش از این موضوع در کمیسیون ماده 7 مطرح شده بود و این نشانگر بی خبری و تعلل شهرداری منطقه 2 است.

نائب رئیس شورای شهر تبریز تاکید می کند: معتقدم اگر در سال 94 شهرداری تعلل نمی‌کرد و با ادله کافی و نظر کمیسیون ماده 7 در دادگاه حضور می‌یافت، به هیچ عنوان کار به این مرحله نمی‌رسید.

البته واکنش به قلع و قمع 120 اصله درخت 30 ساله در منطقه زعفرانیه تبریز به اعضای شورا و شهردار محدود نماند و به خانه ملت نیز رسید.

زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مردم انتظار دارند شهرداری، توجه بیشتری به حفظ فضاهای سبز موجود و توسعه آن داشته باشد، در این باره می گوید: شهرداری باید قبل از تکرار تخریب فضای سبز و تغییر کاربری آن به زمین مسکونی، تمهیدات و اقدامات لازم را انجام دهد.

دامنه تاثیرگذاری حادثه قطع 120 اصله درخت 30 ساله منطقه زعفرانیه به اندازه‌ای بود که دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در یک اقدام نمادین و برای تلطیف بار روانی منفی ناشی از آن 200 اصله درخت در محوطه این مرکز دانشگاهی کاشتند.

حال شهروندان تبریزی از خود سئوال می کنند که آیا با توجه به اینکه حکم قضایی قلع و قمع درختان منطقه زعفرانیه هفدهم مرداد پارسال صادر و 15 فروردین امسال اجرا شد، هفت ماه زمان کافی برای هرگونه اقدام پیشگیرانه در این زمینه نبود.

با توجه به وجود 15 پرونده این چنینی در شهرداری تبریز، باید از هم اکنون تمهیدی اندیشیده شود تا تجربه تلخ قلع و قمع 120 اصله درخت 30 ساله منطقه زعفرانیه در مناطق دیگر این کلان شهر تکرار نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز