خبرگزاری کار ایران

با حضور غارشناسان ایتالیایی صورت گرفت؛

کاوش 4 گنبد و غار نمکی در استان فارس

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۵۴۹

با حضور دانشمندان غارشناسی ایتالیایی، 4 گنبد و غار نمکی در استان فارس کاوش شد.

به گزارش ایلنا، جواد نظام‌دوست بعدازظهر سه‌شنبه در حاشیه‌ جلسه‌ گروه غارشناس و غارنوردان ایتالیایی و اساتید دانشگاه‌های شیراز و سیستان و بلوچستان، گفت: این گروه طی روزهای گذشته 4 گنبد و غار نمکی را در فارس بازدید و کاوش کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه گنبد و غارهای جهانی، کنارسیاه، دهکویه و بریز، توسط این غارشناسان بازدید و کاوش شده است، گفت: این غار و گنبدها در لار، جهرم و فیروزآباد استان فارس قرار دارد.
 
نظام‌دوست گفت: این گروه در کاوش‌های خود یکسری شفت یا چاه‌های عمودی در گنبدهای نمکی یاد شده پیدا کرده‌اند که این موارد را امروز اطلاع‌رسانی کردند.
 
موسس انجمن غار و غارشناسی ایران با تصریح اینکه ایران دارای غارهای بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی است، از نبود متولی در این بخش گلایه و اضافه کرد: سازمان‌های زیادی مدعی تولی‌گری این بخش هستند اما در استفاده از این ظرفیت و اقدامات مختلف علمی، پژوهشی و تحقیقاتی و گردشگری گامی برداشته نمی‌شود.
 
نظام‌دوست یکی از نمونه‌های بارز بروز مشکل در نگهداری و حفظ غارها در فارس را غار سنگ‌شکنان جهرم عنوان و اضافه کرد: غار سنگ‌شکنان جزو ده غار مسکونی کشور بوده و به عنوان یک غار دست‌ساز و باستانی و مسکونی یک داشته بزرگ محسوب می‌شود.
 
این غارنورد خاطرنشان کرد: متاسفانه این غار به دلایل زیست‌محیطی و دخالت‌های مردم در حال تخریب است و این جای تاسف دارد.
 
نظام‌دوست همچنین ابراز خرسندی کرد که با تلاش‌های انجام شده، بار دیگر، یونسکو ژئوپارک قشم را وارد پارک‌های تحت حمایت خود خواهد کرد.
 
موسس انجمن غار و غارشناسی ایران گفت: سال‌ها قبل و به دلیل رعایت نشدن مسائل زیست محیطی و راه‌اندازی شن‌شویی و سایر اقدامات مغایر قوانین ژئوپارک جهانی، با کارت زرد یونسکو مواجه شده بود و روزهای هشتم تا دهم اردیبهشت بار دیگر جشن ورود این پارک به سازمان ژئوپارک‌های یونسکو جشن گرفته می‌شود.
 
عضو انجمن غارشناسی ایران نیز در این خصوص گفت: غار سنگشنان جهرم، به لحاظ باستان‌شناسی و زیبایی شناسی از غارهای خاص کشور محسوب می‌شود.
 
شاپور امراللهی گفت: یکی از ویژگی‌های این غار آن است که بیشترین گونه‌ خفاش در آن زندگی می‌کردند، خفاش‌هایی که به دلیل تخریب‌های اخیر، برای یافتن پناهگاهی امن مهاجرت کرده‌اند.
 
امراللهی با اشاره به تاثیرات عمیق زیست‌محیطی زندگی خفاشان در غار سنگ‌شکنان جهرم، گفت: یکی از دلایل آنکه درختان مرکبات شهرستان جهرم با آسیب و آفت مواجه شده است را می‌توان به مهاجرت خفاش‌ها مرتبط دانست و پژوهش‌های علمی هم این موضوع را اثبات می‌کند.
 
این عضو انجمن غارشناسی ایران با بیان اینکه بیش از صدها غار تاکنون در فارس شناسایی شده است، گفت: به دلیل خصوصیت‌های زمین‌شناسی استان فارس، قطعا چاه‌ها و غارهای بسیاری در فارس وجود دارد که هنوز شاید شناسایی نشده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز