خبرگزاری کار ایران

یک فعال اقتصادی در بانه:

شغل بدهید خودمان بازارچه مرزی بانه را تعطیل می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۹۶۷

یک فعال اقتصادی در بانه گفت: دولت شغل جایگزین برای جوانان این منطقه در نظر بگیرد ما خودمان بازارچه مرزی را تعطیل می‌کنیم.

خالد ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ادامه اعتراض بازاریان به تعطیلی بازارهای مرزی گفت: بازار مرزی سیرانبند چه بعد از انقلاب و چه قبل از انقلاب فعالیت خود را در واردات کالاهای خارجی داشته است و در دوره بعد از انقلاب این بازارچه رونق بیشتری گرفت و با ساخت و سازهای زیادی چیزی حدود 70 پاساژ در این منطقه مرزی ساخته شد. 

به گفته وی، بازارچه سیرانبند از چند سال پیش به بعد رونق بیشتری گرفت و مردم نیز سرمایه‌گذاری بیشتری در این بازارچه کردند زیرا تنها منبع درآمد معیشتی مردم منطقه واردات کالا از مرز عراق و ترکیه به این بازارچه است. اجناسی هم که از چین و ترکیه، وارد عراق و به صورت رسمی یا نیمه رسمی و به وسیله کولبران وارد می‌شد  از سال 90 به بعد ساماندهی شد به طوری که برای  هر سرپرست  خانواری که از این راه ارتزاق می کرد کارت کولبری صادر شد. روستاییانی هم که تنها چهار -پنج کیلومتر با مرز فاصله دارند می‌توانند  لوازم‌ خانگی به این بازارچه وارد کنند. 

این فعال اقتصادی در بانه ادامه داد: طی سال گذشته تاکنون متاسفانه شاهد کشته شدن تعدادی از این کولبران بوده‌ایم که در زمان حمل کالا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. مسئولان انتظامی و فرمانداری شهرستان بر ورود کالا نظارت دارند از اینها گذشته مردم هم  بخاطر مناسب بودن قیمت‌ها از خریدی که می‌کردند راضی بودند.

ابراهیمی تصریح کرد: استان کردستان و مخصوصا مناطق مرزنشین در فقر به سر می‌برند چرا که هیچ منبع درآمدی ندارند کشاورزی به دلیل کوهستانی بودن منطقه وجود ندارد و تنها در شهرستان دیواندره و آن هم به صورت دیم صورت می‌گیرد و دامپروری با وجود جمعیت فعلی جوابگوی نیاز مردم نیست و متاسفانه کارخانه و کارگاهی در این منطقه ساخته نشده و تنها یک کارخانه پتروشیمی در حاشیه شهر سنندج وجود دارد که تمامی کارکنان آن بیشتر از افراد غیربومی است.

وی گفت: روز گذشته به‌خاطر تحصن بازاریان شهرستان بانه با فرماندار صحبت کردم قرار شد در اولین ملاقات با وزیر صنعت معدن و تجارت که احتمالا در همین هفته صورت می‌گیرد تعدادی از معتمدان بازار به نمایندگی از بازاریان این شهرستان با وی گفت‌وگو کنند. همچنین استاندار کردستان نیز جلسه‌ای با وزیر صنعت برای حل  مشکلات مرزی دارد که امیدوارم  به توافق برسند همگی هم قول همکاری دادند.

ابراهیمی اظهار داشت: استان کردستان و بخصوص مردم مرزنشین بانه نیز مانند خوزستان در جنگ تحمیلی ایران و عراق شهدای زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی کردند و پای به پای نظامیان مردم شریف این شهرستان پاسدار مرز بودند و اجازه ندادند که دشمن یک قدم وارد این خاک شود و در بمباران 15 خرداد 1363 در یک روز 608 شهید داشتیم. به‌طور مثال در یک خانواده به نام قادرخان‌زاده 37 نفر شهید شدند. با این توضیح معتقدم  مردم استان مستحق چنین رفتارهایی نیستند و  دولت‌مردان نیز از هر کسی بهتر  به این موضوع واقفند.

وی در ادامه گفت: ما مردم مرزنشین کردستان مخالف تولید کالای ایرانی و حمایت از آن نیستیم در صورتی که دولت از ما حمایت کند و  قبل از تعطیلی، شغل مناسبی را جایگزین کند. اگر این اتفاق صورت گیرد  خودمان زودتر  بازارچه‌های مرزی را تعطیل و از ورود جنس خارجی جلوگیری می‌کنیم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: نمی‌گوییم به اندازه شهرهای صنعتی مرکزی ایران مثل یزد و اصفهان، حداقل به اندازه شهرک مبارکه اصفهان به کردستان اهمیت بدهد. در این استان‌ها به دلیل وجود کارخانه‌های صنعتی چیزی حدود 20 تا 30 هزار کارگر مشغول به کارند در صورتی که بیشتر جوان‌های ما بیکار بوده و تنها درآمد معیشتی آنها همین بازارچه است. 

وی گفت: برای پیشرفت استان کردستان و بخصوص مناطق مرزنشین آن، دولت حتی اگر تسهیلات زیادی بدهد باز هم این مناطق نسبت به جاهای دیگر ایران پسرفت دارد و پیشرفت زیادی نمی‌‌تواند داشته باشد. به‌طور مثال شما وقتی از همدان، کرمانشاه و آذربایجان غربی وارد کردستان می‌شوید تمام جاده‌ها اتوبان و چند بانده است و تنها با ورود به استان کردستان متوجه می‌شوید که چقدر جاده‌ها قدیمی و متعلق به دهه 40 است که البته الان به فکر  بازسازی جاده‌ها افتادند که امیدوارم زودتر به سر انجام برسد.

گفت‌وگو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز