خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی البرز :

ارزیابی کشاورزی استان با معیار اشتغال به جای تولید، قضاوت ناعادلانه است/عملکرد تولید البرز 4 برابر سایر استانهاست

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۲۲۲

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز با اشاره به متولی نبودن اشتغال و استفاده از تجهیزات به جای انسان در بخش کشاورزی، معیار اشتغال را در ارزیابی این بخش، قضاوت ناعادلانه خواند و از 4 برابری عملکرد تولید استان نسبت به سایر استانها، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید موسوی در ارتباط با اشتغالزایی بخش کشاورزی در استان، گفت: با توجه به اینکه کشاورزی البرز به صورت مکانیزه و صنعتی اداره می شود، تقریباً بخش عمده ای از نیروی انسانی حذف و ماشین آلات، جایگزین انسان شده است.

وی با عنوان اینکه استانداردهای بخش کشاورزی استان با استانداردهای اروپایی، همخوانی دارد، اظهار داشت: درصد اشتغالِ بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به 3درصد هم نمی رسد لذا تصور اشتغالزایی در بخش کشاورزی منطقی نیست و به جای آن باید توقع تولید را بالا برد و جایگزین اشتغال کرد چراکه تولید می تواند زمینه مشاغل پیرامون خود را فراهم کند.

موسوی با اشاره به اهمیت مشاغل جانبی بخش کشاورزی، ادامه داد: بعد از برداشت محصولات زراعی یا باغات و یا حتی گلها، برای حمل و نقل، فرآوری، بسته بندی و یا صادرات محصولات کشاورزی، می توان اشتغالزایی کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با عنوان اینکه اگر ماشین آلات و تجهیزات روز کشاورزی حذف و نیروی انسانی، جایگزین شود، قیمت تمام شده افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: این جایگزینی ممکن است کیفیت محصول را کم کند لذا در تمام دنیا، اشتغال این بخش در خدمات، خلاصه شده و به تازگی در بخش فضای الکترونیک نیز اشتغالزایی انجام می شود.

وی در ارتباط با سهم اشتغال البرز، گفت: تصور اینکه از نظر اشتغال در سطح پایینی قرار داریم، قضاوت درستی نیست و این تصور در حق کشاورزی استان، ظلم است چراکه طبق آمار در زمینه عملکرد استان نسبت به کل کشور با فاصله بالایی قرار داریم. همچنین عملکرد محصولات زراعی البرز 24 تن در هکتار است در حالیکه میانگین تولید در کشور 7 تن در هکتار، گزارش شده و استان البرز 4 برابر عملکرد کشوری را به دست آورده است.

موسوی افزود: در محصولات باغی، عملکرد استان بالای 20 تن در هکتار است در حالیکه در کشور 6 تن، برآورد شده و این نشان دهنده این است که کشاورزی البرز با هدف ارایه محصولات با کیفیت، نسبت به کم کردن هزینه های تولید، افزایش راندمان و استفاده بهتر از آب و خاک، اقدام می کند.

وی با اشاره به رتبه 31 استان در بخش اشتغالزایی، یادآوری کرد: بخش کشاورزی متولی اشتغال نیست بنابراین با داشتن تکنولوژی روز دنیا، راندمان اشتغال پایین می آیید ولی با این وجود در سال گذشته بیش از سهم تعهد، اشتغالزایی انجام شد.

موسوی در خصوص اشتغال روستایی، اظهار داشت: استان نسبت به کل کشور، دارای روستای کمتری بوده و به تناسب، جمعیت روستایی زیادی نداشته و بیشتر زمین های کشاورزی در اطراف شهرها، وجود دارد. با این وجود، امسال اعتبار قابل ملاحظه ای در ایجاد اشتغال روستایی در نظر گرفته شده که هر کدام از روستائیان دنبال این موضوع باشند می توانند در سایت مربوطه ثبت نام کرده که بتوانند از تسهیلات اشتغالزایی استفاده کنند.

 رئیس جهاد کشاورزی البرز در ارتباط با صدمات بخش کشاورزی در سرمای اخیر استان، تصریح کرد: گزارشهای کیفی پیش از این به وزارتخانه، ارائه شده اما طبق گزارشهای کمی، 736 میلیارد تومان خسارت به مزارع و باغات البرز وارد شده که گزارش آن ارسال و مراتب برای جبران خسارت به کشاورزان استان توسط وزارتخانه و بانک کشاورزی دنبال می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز