خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر:

خانه تاریخی «گازُر» در شوشتر مرمت می‎شود/ 1650 میلیون ریال اعتبار بازسازی

کد خبر : ۶۱۶۶۱۴

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از مرمت و ساماندهی خانه تاریخی گازر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‎محمد چهارمحالی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مرمت این خانه با اعتباری بالغ بر 1650 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام خواهد شد.

وی این بنا را متعلق به دوره  قاجار دانست و افزود: خانه قدیمی گازر در محله دُل‎دُل شهرستان شوشتر قرار دارد و یکی از منازل مسکونی مجموعه افضل بوده که بعدها توسط شخصی به نام گازر تملک شد و بدین نام شهرت یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر خاطرنشان کرد: باتوجه به وجود گنجینه‎ای در مجاورت ایوان خانه، سال ساخت این بنا 1277 هجری قمری است که این رقم روی گنجینه حک شده است. 

وی ادامه داد: بنای این اثر ملی در سه طبقه شامل شوادون، زیرزمین و همکف ساخته شده است، همچنین در ساخت این بنا از مصالحی همچون سنگ، آجر و ملات گچ استفاده شده و دارای تزئینات معماری سنتی بسیار زیبا است. همچنین این خانه در مجاورت و دیوار به دیوار خانه تاریخی حاج‎عبدالله قصاب است؛ به گونه ای که راه‎های ارتباطی زیادی میان این دوخانه وجود دارد.

چهارمحالی گفت: تزئینات این خانه شامل سه نوع تزئین آجرکاری، حجاری، گچبری مشبک در نورگیرهای پیشانی طاق‌نماها و آجرکاری‌ها بر سطوح دیوار ایوان و حجاری بر بالای ورودی اتاق‌ها است.

وی با بیان این‌‎که از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا تزئینات آجرکاری زیبا و متنوع آن است افزود: اقداماتی از قبیل ترمیم و تعویض جداره های سنگی و آجری، آواربرداری، شمع بندی زیر طاق‎های فرسوده، مرمت بخش ورودی اثر تاریخی و رفع خطر بخش‎های آسیب ‎دیده در دستور کار می‎باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شرح عملیات اجرایی جهت واگذاری کار به پیمانکار ذیصلاح، به امور قراردادهای اداره‎کل میراث فرهنگی استان ارسال شده است.

وی یادآور شد: خانه تاریخی گازر در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شمارهٔ ثبت ۲۳۰۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز