خبرگزاری کار ایران

استاندار کرج مطرح کرد:

البرز به عنوان قطب کشاورزی علمی ایران مطرح است/ اقتصادی‌تر کردن فعالیت‌های کشاورزی با تغییر الگوی کشت 

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۲۶۸

استاندار البرز، گفت: برای توسعه بهینه بخش کشاورزی در  البرز به شدت دنبال راهبرد کشاورزی دانش بنیان پیشرفته و پایدار هستیم.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی در همایش کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی کشور که امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری در سالن پردیس کشاورزی در البرز برگزار شد، گفت: امید است در دو روز برگزاری این کنفرانس به عنوان یک رویداد بزرگ علمی کشور شاهد نتایج ارزشمندی برای حل مشکلات پیش روی بخش کشاورزی و تولید کشور باشیم.  

وی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است تا سال 2050 جمعیت زمین به 9 میلیارد نفر خواهد رسید بنابر این با در پیش بودن بحران غذایی در جهان، استفاده از روش‌های نوین تولید مواد غذایی باید به صورت ویژه در دستور کار محققین داخلی قرار گیرد. 

نجفی گفت: البرز از سالیان دور به عنوان قطب کشاورزی علمی ایران مطرح و مخصوصأ در حوزه محصولات باغی یکی از مراکز اصلی تولید و توزیع بذر و نهال‌های اصلاح شده در سطح کشور است و استقرار قدیمی‌ترین مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی حوزه کشاورزی از حدود یکصد سال پیش در این استان حکایت از ظرفیت‌های اقلیمی، جغرافیایی، آب و خاکی، نیروی انسانی و موقعیت ویژه استان در حوزه کشاورزی داشته است.  

وی افزود: بهره وری بالاتر کار و محصول در این بخش نسبت به متوسط کشوری، اقلیم مستعد کشاورزی بکارگیری شیوه های علمی در تولید و نزدیکی به بازار بزرگ مصرف، رکوردهای قابل توجهی در میانگین عملکرد و تولید در کشور عاید تولید کنندگان استان کرده است.

استاندار البرز اضافه کرد: عملکرد گندم در بعضی از نقاط استان توسط تولید کنندگان نمونه با بیش ار 11 تن در هکتار و عملکرد بالای بسیاری از محصولات باغی و فرآورده های دامی، استان را در رتبه های نخست کشوری قرار داده است. 

وی گفت: استقرار راه های ترانزیتی مهم کشور و وجود فرودگاه پیام در استان و دسترسی مناسب تولید کنندگان به این کریدور صادراتی میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی به اقصی نقاط دنیا فرصت مناسبی برای اقتصادی تر شدن فعالیت های کشاورزی منطقه را فراهم کرده است.

نجفی افزود: با حل مشکل تعرفه سوخت هواپیماهای باری و تسریع در ساخت و تکمیل بزرگراه ها و آزادراههای موجود می توان از این ظرفیت به نحو مطلوب تری برای کشور در سال حمایت از کالای ایرانی بهره برداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: نزدیکی به کلانشهر های کرج و تهران، قیمت بالای زمین در استان و تقاضای زیادی که برای تبدیل اراضی کشاورزی به سایر فعالیتهای اقتصادی در استان وجود دارد؛ تهدیدی برای تبدیل اراضی کشاورزی استان می باشد.

استاندار البرز گفت: اقتصادی تر کردن فعالیتهای کشاورزی با تغییر الگوی کشت و کشت محصولاتی با درآمد بیشتر و کم آببر ؛ پیاده سازی زنجیره ارزش تولید محصولات و همه فعالیتهایی که بهره وری در واحد سطح را افزایش دهد از جمله تولید، فرآوری و تجاری سازی و صادرات گیاهان داروئی و کشتهای ویژه گلخانه ای، حمایت از روشهای نوین آبیاری و ... که در استان در دستور کار قرار دارد، باید تقویت شوند. 

وی افزود: کمک به خروج کمتر آب از حوزه استان و تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب های موجود، کنترل و هدایت روان آب ها و برگرداندن فاضلاب های تصفیه شده استان تهران به البرز از این نگرانی ها تا حدودی خواهد کاست.  

نجفی ادامه داد: با عنایت به وجود مراکز علمی کشاورزی در استان و ارتباط مستمر محققین این بخش با پیشرفت های علم کشاورزی دنیا، فراهم نمودن ارتباط بیشتر مراکز علمی استان با بخشهای اجرایی و تولید کنندگان بخش کشاورزی میتواند آخرین دستاوردهای تولیدات علمی دنیا را در اختیار کشاورزان علاقه مند استان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون این ارتباط در حد شایسته فراهم نشده گفت: امید است برگزاری یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران در البرز  و دستاوردهای آن بتواند به عنوان سطح جدیدی برای تقویت این ارتباطات مطرح شود.  

نجفی افزود: برای توسعه بهینه بخش کشاورزی در استان البرز به شدت دنبال راهبرد کشاورزی دانش بنیان پیشرفته و پایدار هستیم، که در سالهای اخیر با راه اندازی بیش از 10 ساختار فناورانه (مراکز رشد و مراکز فناوری) و حمایت از بیش از یکصد شرکت فناور و دانش بنیان اقدامات موثری انجام شده که حاصل آن علاوه بر توسعه اشتغال، ورود فارغ التحصیلان بخش کشاورزی به فعالیت های تولیدی بخش کشاورزی و کمک گرفتن از ظرفیت استارتاپ ها بوده است. 

وی اضافه کرد: استارتاپ هایی که با پیش فروش کردن محصول کشاورزان نیاز به ظرفیت انبار داری و ظرفیت سردخانه ها را کاهش داده، ضایعات محصولات را کاهش می‌دهد. 

استاندار البرز گفت: با مشخص نمودن تقاضا، به تولید کننده در جهت میزان تولید و تخصیص زمین به تولید (الگوی مصرف) کمک می‌ کند.

وی با بیان اینکه امید است با توسعه شرکت های دانش بنیان و حضور فارغ التحصیلان دانشگاهی به این عرصه شاهد رسیدن به رکوردهای بالاتری در عرصه های تولیدات محصولات کشاورزی و دامی در استان باشیم عنوان کرد: انتظار می رود در طول مدت برگزاری این کنفرانس مسائل ویژه ای که بصورت ریشه ای در پویایی اقتصاد کشاورزی ایران می تواند تاثیرگذار باشد مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مناسب حاصل و پیشنهادات اجرایی آماده و ارائه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز