خبرگزاری کار ایران

همزمان با ۲۵ اردیبهشت انجام می‌شود؛

اعطای نشان فردوسی به ۳ شاهنامه‌پژوه برجسته/ برپایی 400 رخداد فرهنگی در روز فردوسی

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۵۰۹

همزمان با 25 اردیبهشت و روز ملی بزرگداشت حکیم طوس، نشان فردوسی به ۳ شاهنامه‌پژوه برجسته اعطا می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری اعلام برنامه‌های روز ملی فردوسی گفت: نشان فردوسی از سال 93 به اندیشمندان و شاهنامه پژوهان اعطا می‌شد که امسال نیز این نشان به سه شخصیت برگزیده و برجسته در عرصه فردوسی، شاهنامه و زبان و ادب پارسی اهدا می‌شود.

سیدسعید سرابی افزود: بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه روز ملی بزرگداشت فردوسی، شاعر و حماسه‌سرای نامی ایران و سراینده «شاهنامه» و روز پاسداشت زبان پارسی است و به همین مناسبت برنامه‌هایی توسط دستگاه‌های اجرایی، سمن‌ها و موسسات غیردولتی در استان با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه محوریت برنامه‌های این روز با آرامگاه فردوسی در طوس خواهد بود، افزود: 400 فعالیت و رخداد فرهنگی و هنری در روزهای منتهی به روز فردوسی در مشهد برگزار می‌شود.

سرابی همچنین از برگزاری همایش علمی و پژوهشی حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد و گفت: این همایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، قطب علمی فردوسی شناسی و انجمن دبیران ادبیات استان برگزار می‌شود.

وی افزود : 148 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که 93 مقاله پذیرش شده و 15 مورد آن به صورت سخنرانی علمی و 28 مورد به صورت پوستر ارائه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی با اشاره به هشتمین کنگره بین المللی شعر «از طوس تا نیشابور» گفت: این کنگره در بخش آزاد و بخش‌های ویژه مشهد با محوریت «زائر و زیارت، فردوسی، پاداست زبان فارسی» و نیشابور با محوریت «خیام، نیشابور و سایر جلوه‌های و نمادهای تاریخی، فرهنگی، دینی، ادبی، عرفانی، مفاخر و مشاهیر» از 25 تا 28 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: تعداد آثار رسیده به این کنگره  1350 اثر در قالب‌ کلاسیک، سپید و فولکوریک است. در بخش بین‌الملل نیز آثاری از کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، عراق و هندوستان به این همایش رسیده است. در این کنگره میهمانان از کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و هندوستان حضور خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی شعر «از طوس تا نیشابور» در روز 25 اردیبهشت ماه ساعت 4 بعدازظهر در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار و اختتامیه این کنگره همزمان با بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری در نیشابور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز