خبرگزاری کار ایران

ایمن سازی سی و سه پل اصفهان با سازه‌های فلزی

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۴۸۵

ایمن سازی سی و سه پل پروژه ای بود که سال گذشته بعد از مدت ها و همزمان با سقوط دختر بچه پنج ساله از روی این پل بر سر زبان ها افتاد و سبب شد تا اداره کل میراث فرهنگی اصفهان به صورت جدی‌تری به این موضوع بپردازد.

به گزارش برنا از اصفهان، سال‌های متمادی به ویژه وقتی زاینده‌رود دچار مرگ تدریجی نشده بود و خروشان و زنده به شهر زندگی می بخشید بحث ایمن سازی سی و سه پل مطرح بود، اما با تداوم خشکسالی این موضوع از درجه اهمیت خارج شد. تابستان سال گذشته بود که رسانه‌ها خبر سقوط یک دختر بچه پنج ساله از روی سی و سه پل را پوشش دادند و همان زمان اداره کل میراث فرهنگی از کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان خواست تا طرح ها و نظرات خود برای ایمن سازی پل را به این اداره ارائه دهند.

بعد از دریافت طرح‌های ارسالی و رایزنی‌های صورت گرفته نصب نرده چوبی روی دهنه‌های پل با بیشترین رای در یکی از رواق ها اجرا شد.

شاهین سپنتا به عنوان کارشناس و عوض انجمن دوستداران اصفهان در این باره گفت: نصب نردبان چوبی برای ایمن سازی پل‌های تاریخی اصفهان در بین طرح‌های ارائه شده بیشترین رای را برای اجرا به خود اختصاص داد و قرار شد بعد از نصب در یک قسمت پل ، بازخوردهای آن ارزیابی شود و در صورتی که مردم و سایر کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی واکنش منفی نداشته باشند،  برای ایمن سازی از آن استفاده می شود.

وی ادامه داد: نصب سازه چوبی روی پل‌های تاریخی اصفهان مساله‌ای ابداعی و یا غیر متعارف نیست، چراکه ما در پل خواجو شاهد نرده‌های چوبی هستیم. از سوی دیگر تغییر ظاهر پل ها و نصب تجهیزاتی مانند سیستم روشنایی نیز متداول است. به طور مثال ما شاهد نصب سیستم روشنایی در پل شهرستان بودیم.

اما بخشی از مردم بعد از نصب نرده چوبی در یکی از بخش های سی و سه پل، به آن واکنش منفی نشان دادند و معتقد بودند نمای این پل تاریخی نازیبا شده و احساس نا خوشایندی به آن ها منتقل می کند.

این واکنش سبب شد تا طرح ایمن‌سازی سی و سه پل با نرده‌های چوبی در لیست طرح‌های ناکارآمد قرار بگیرد و به طره عملیاتی تبدیل نشود.

در نهایت طرح‌های دیگر مورد ارزیابی قرار گرفت و ابتدای این هفته اصفهانی‌ها شاهد ایمن سازی یکی از زیبا‌ترین پل‌های تاریخی جهان با فلز و سیم کابلی بودند.

 مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به موضوع ایمن سازی سی و سه پل اظهار داشت: مرحله اول طرح ایمن سازی سی و سه پل اصفهان در سال 97، همزمان با هفته میراث فرهنگی اجرا شد.

 فریدون الله‌یاری افزود:‌طرح ایمن سازی پل تاریخی سی و سه پل شامل ایمن سازی رواق ها و همچنین ایمن سازی مسیر تردد گردشگران پس از بحث و بررسی و تایید شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان سی ام اردیبهشت ماه در بخشی از پل به اجرا در آمد.

وی یادآور شد: پس از مطالعات انجام شده و بازدید میدانی، مشخص شد کف سازی دهانه ها در مرمت های دهه پنجاه خورشیدی به صورت بتنی اجرا شده است. لذا با تائید کارشناسان ارشد عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، اجرای طرح ایمن سازی سی و سه پل که شامل اجرای ستون های طرح ایمن سازی در کف رواق های سرپوشیده می باشد، هیچگونه مداخله ای در اصل بنا به وجود نیاورده است، همچنین استفاده از سیستم کابلی نیز کمترین تاثیر بصری و مداخله سازه ای و بیشترین ضریب ایمنی را ایجاد کرده است‌.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان  تصریح کرد: طرح ایمن سازی مذکور با توجه به نیازهای کنونی جامعه انجام شده است، با این وصف اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، طرح مذکور را که بیش از سه ماه بر روی آن بررسی انجام شد را از دویست دهنه طبقه دوم پل صرفا بر روی یک دهنه از پل انجام داده تا کارشناسان، صاحبنظران و دوستداران میراث فرهنگی با بررسی های خود نظرات تکمیلی خود را به این اداره کل ارسال نمایند، لذا اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، آماده دریافت هرگونه پیشنهاد در این زمینه از سوی دوستداران میراث فرهنگی می باشد.

 با توجه به اینکه این نوع سیم کشی روی پل مانند نصب نرده های چوبی در دید نیست، تا کنون واکنش خاصی از سوی دوستداران و شهروندان اصفهانی را در برنداشته و تنها در فضای مجازی و بیشتر در پیج خبرنگاران شاهد واکنش به این ایمن سازی هستیم. عده ای با موزیک و عده ای با کپشن‌های خبری به استقبال این ایمن سازی رفته اند. باید منتظر ماند و دید واکنش مردم به داربست های فلزی کوچک که با سیم کابلی دهانه های پل را به سمت پایین ایمن کرده چطور خواهد بود؟ واکنشی که می تواند برای آینده پل و ایمن سازی آن سرنوشت ساز باشد.

 

انتهای پیام/
سمیه قنبری
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز