خبرگزاری کار ایران

معاونت امور اقتصادی استاندار در جمع خبرنگاران:

آذربایجان‌شرقی جایگاه مناسبی در فضای کسب و کار ندارد/ انبارهای ما پر است و افزایش قیمت نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۰۴۷

نشست‌خبری معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جهانگیری در نشست خبری با محوریت اولویت‌ها وبرنامه‌های معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌شرقی، نهادینه‌سازی نظارت و هماهنگی را چالش اصلی این بخش دانست و اظهار کرد: متأسفانه آن‌گونه که باید و شاید ما نتوانسته‌ایم به صورت دقیق بر ماموریت‌ها و وظایف تعریف شده متمرکز شویم و این موضوع باعث شده بسیاری از موارد شاهد هستیم که بخش قابل‌توجهی از زمان مدیریت‌ها در استانداری به پاسخگویی به مراجعین اختصاص یافته؛ در صورتی که این مراجعات باید به سازمان‌ها و ادارات مربوطه باشد و ما به‌صورت متمرکز بر وظیفه ذاتی خود که هماهنگی و نظارت است عمل کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به تغییر رویکرد در فعالیت‌های جاری این مجموعه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با کاهش موازی‌کاری با سازمان‌ها و ادارات در مسیر وظایف اصلی خود عمل کرده و عملگرایی را به صورت واقع گرایانه دنبال کنیم.

وی نهادسازی و فعال کردن نهادهای موجود را در سطح استان ضروری دانست و گفت: باید تمهیدات لازم برای پاسخگویی مطلوب به مشکلات با رعایت قوانین و یا در صورت نیاز وضع مقرارت مورد نیاز اتخاذ شود.

جهانگیری ادامه داد: رویکرد معاونت‌اقتصادی فعال‌کردن نهادها، سازمان‌ها و کارگروه‌های ذی‌ربط با تاکید بر استفاده از مقررات مربوطه است. در حال حاضر شاهدیم با وجود تعریف مقرراتی در سطح کلان از جمله استفاده از پتانسیل بخش‌های مختلف همچون کاریابی‌ها در فرایند اشتغال این مقررات مغفول واقع شده است.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر برگزاری منظم کارگروه‌های تخصصی این معاونت اظهار کرد: کمیت برگزاری جلسات کارگروه‌ها با تاکید بر کیفیت دنبال می‌شود. این کاگروه‌ها باید بر مبنای اهداف و برنامه‌های دقیق از پیش تعریف شده با تمرکز بر فعالیت‌های بین بخشی و به نحو احسن برگزار شوند.

وی از اهتمام این مجموعه به منظور بهبود فضای کسب و کار در استان خبر داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر استان آذربایجان‌شرقی جایگاه مناسبی در فضای کسب و کار ندارد و ما تلاش می‌کنیم تا رتبه استان را به کمتر از 15 در سال جدید ارتقا دهیم.

جهانگیری ادامه داد: به منظور بهبود فضای کسب و کار کنار اینکه سازمان‌ها باید ضمن احصای فرایندهای موجود درصدد شفافیت در عملکرد و تسریع فعالیت‌ها باشند باید بسترهای فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز نیز در استان فراهم شود.

وی با تاکید برضرورت بهبود بهره‌وری در سطح استان اظهار کرد: امروز دیگر منابع نفتی به تنهایی کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند از این‌رو باید با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌ها و ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، تولیدکنندگان و تمامی مردم به صورت هماهنگ و هم‌افزا درصدد بهبود بهره‌وری در سطح استان باشیم.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی، دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی استان را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار این معاونت برشمرد و گفت: متأسفانه صنعت شهر تبریز با قدمت چند ده‌ساله ازنظر تکنولوژی در حد مطلوبی قرار ندارد و دانش فنی و ماشین‌آلات ما به‌روزرسانی نشده ازاین‌رو تلاش می‌کنیم اقتصاد و صنعت استان به سمت دانش‌بنیان بودن حرکت کند.

وی دانش‌بنیان بودن را کنار درون‌زا، برون‌نگر  و عدالت‌محور بودن مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: تمامی مؤلفه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی به‌نوعی متأثر از اقتصاد دانش‌بنیان است و برنامه‌های ما در این بخش نیز متمرکز بر موضوع اقتصاد دانش‌بنیان است.

جهانگیری با اشاره به‌ضرورت افزایش صادرات استان در راستای تحقق موضوع برون‌گرا بودن اقتصاد مقاومتی گفت: هدف‌گذاری ما در بخش صادرات در سال 1397 حدود 3000 میلیون دلار است.

جهانگیری ارزش صادرات غیرنفتی استان از تمام گمرکات کشور را 2.4 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سهم استان آذربایجان شرقی از صادرات غیرنفتی کشور 6 درصد است.

وی، سروسامان دادن به بازار آرد و نان را از دیگر اولویت‌های مجموعه اقتصادی استانداری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود 20 درصد از نان استان توسط بخش آزادپز تهیه می‌شود که طبق برنامه‌ریزی‌ها این میزان حداقل باید به 30 درصد افزایش یابد، همچنین طبق مصوبه کارگروه آرد و نان استان ازاین‌پس این مجموعه‌ها باید استاندارهای لازم را با تمرکز بر کیفیت محصول کسب کنند تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره نحوه واگذاری ماشین‌سازی تبریز گفت: این مجموعه توسط سازمان خصوصی‌سازی و براساس قوانین و مقررات این سازمان خصوصی‌سازی شده، خوشبختانه تا امروز مالک جدید این مجموعه عملکرد مثبتی از خود ارائه کرده است. این سرمایه‌گذار در شهرستان‌های اهر و شبستر نیز مجموعه‌های تولیدی و صنعتی دارد که در مدت اندک شروع فعالیت در این مجموعه‌ها نیز فعالیت قابل‌توجهی داشته است.

جهانگیری، ادامه داد: مالک جدید ماشین‌سازی تبریز تنها دو روز بعد از خریداری این مجموعه حق و حقوق بازنشستگان را پرداخت کرده و بعد از ماه‌ها کارگران این مجموعه حقوق خود را به‌موقع دریافت کرده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت در ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور در استان آذربایجان‌شرقی گفت: براساس برنامه‌های ملی در حال حاضر دولت اقدام به سرمایه‌گذاری کلان در هیچ بخشی نمی‌کند. موضوع ایجاد خودروسازی در استان نیز از زمان دولت اصلاحات مطرح بود ولی متأسفانه بعد از تغییر دولت این موضوع راکد بود تا اینکه نیمه دوم سال گذشته ایجاد خودروسازی بار دیگر با قدرت و توسط  بخش‌خصوصی در استان  مطرح شد و ما در این مسیر معتقد هستیم این مهم باید قراردادهای مشخص با برندهای معتبر دنیا صورت گیرد و دولت و مدیران ارشد استان نیز در این مسیر همراه بخش خصوصی است.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی درباره شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت‌ها و نبود کالاهای اساسی در استان با تأکید بر اطمینان مردم مبنی بر تأمین کامل کالاهای اساسی در سطح استان گفت: مردم استان مطمئن باشند که نگرانی  از بابت تأمین کالاهای اساسی و حتی غیراساسی در استان وجود ندارد.

وی ضمن انتقاد از رواج بحث‌های نادرست مبنی بر کمبود کالاهای اساسی گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد این مباحث از سوی افراد سودجویی که درصدد افزایش قیمت‌ها هستند مطرح می‌شود.

جهانگیری با اشاره به بازدید تیم اقتصادی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت از انبارهای پخش استان افزود: روزهای گذشته چند مورد از بیش از صد شرکت پخش استان را بازدید کردیم و خوشبختانه انبارهای ما پر است و هیچ‌گونه افزایش قیمتی وجود ندارد و از نظر توزیع و پخش نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی در پاسخ به نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته و تاثیر آن بر صنعت و تولید در استان گفت: برای تأمین کالاها و نیازهای اساسی مشکلی در تأمین نرخ ارز وجود ندارد و امیدواریم در آینده نیز شاهد بهبود این فضا باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز