خبرگزاری کار ایران

مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت شرکت ذوب آهن اصفهان خبر داد؛

ضرورت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بهینه سازی مصرف انرژی

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۵۶۵

مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت شرکت ذوب آهن ضمن اشاره به انرژی بر بودن صنعت فولاد ، تلاش برای مصرف بهینه انرژی در فرآیندهای کارخانه را از اولویت های سازمان و مدیریت انرژی و بهینه سازی سوخت عنوان کرد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، حسن خزائی به لزوم سرمایه گذاری بیشتر در اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کرد و بیان کرد: با توجه به بازگشت سریع سرمایه در این دست پروژه ها و محدودیت های حاکم بر تامین منابع انرژی، سرمایه گذاری در این راستا بسیار سودمند خواهد بود و به نوعی اجرای این دست پروژه ها تضمینی برای ادامه بقای کارخانه خواهد بود.

وی ادامه داد: پروژه اول پروژه هات شارژ نورد 500 است که حدود 40 درصد از هزینه های اجرایی آن توسط سازمان مذکور تامین شده و در حال حاضر با سرعت قابل قبولی در حال اجراست و پروژه دوم پروژه بهینه سازی سیستم هوای فشرده است. در این پروژه  ذوب آهن اصفهان از میان صنایع فولادی کشور به عنوان پایلوت انتخاب شد و با همکاری پرسنل کارگاه اکسیژن، واحد بهینه سازی مصرف انرژی و کمپرسورخانه اجرا شد.

مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت ذوب آهن با اشاره به اینکه کلیه هزینه های این پروژه توسط UNIDO تامین شده است ، مراحل این پروژه را بدین ترتیب عنوان کرد : تعیین تیم کارشناسی شامل کارشناسان ذوب آهن، کارشناسانی از سایر صنایع و کارشناس بین المللی پروژه ، اندازه گیری پرتابل پارامترهای هوای فشرده از تولید کننده تا انتهای مصرف کنند¬گان در خطوط مشخص شده ، تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از اندازه گیری ها برای یک دوره زمانی پنج روزه،تهیه گزارشی از فرصت های بهبود در راستای بهینه سازی سیستم هوای فشرده توسط کارشناسان تیم CASO . این پروژه هم اکنون در مرحله تهیه گزارش نهایی است.  

مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت ذوب آهن از دیگر برنامه ها و پروژه های مهم در دست اقدام بهینه سازی مصرف انرژی به مواردی چون پروژه PCI،بازسازی دیگ شماره 4 نیروگاه مرکزی،پروژه MES ، برنامه ریزی جهت مصرف کامل پساب های صنعتی در چرخه تولید و استحصال حداکثری کندانس بخار بخش ها اشاره نمود.

وی ضمن اشاره به بحران کنونی تامین آب تاکید کرد : در راستای کاهش مصرف آب از مدت ها قبل طرح بازگشت حداکثری کندانس بخار بخش های مختلف در دستور کار مدیریت انرژی و بهینه سازی سوخت قرار گرفت که در فاز اول مقرر شد کندانس بخار پایگاه صنعتی و بخش یک نورد از طریق اجرای ایستگاه پمپاژ و خط لوله به تصفیه خانه شیمیایی منتقل شود؛ لیکن به دلیل زمان بر بودن اجرای لوله کشی تصمیم بر آن شد که جمع آوری کندانس بخار بخش ها به صورت موضعی و با نصب مخزن و انتقال به وسیله تانکر صورت گیرد. برای این موضوع 17 نقطه جهت نصب مخزن شناسایی شد که هم اکنون 5 مخزن تامین و در حال نصب هستند. دو مخزن در مدار قرار گرفته که در هر شیفت حدود 10,000 لیتر کندانس جمع آوری و به نقاط مورد نیاز انتقال میابد.

 مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت، ظرفیت کارخانه در حوزه بازیافت انرژی ، حرارت و اجرای پروژه های مرتبط را بسیار سودمند دانست و عنوان کرد : در این زمینه مذاکرات متعددی با شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است و به نتایج خوبی نیز دست یافته ایم که امید است بتوانیم طرح های بررسی را شده را به مرحله اجرا برسانیم.

وی در خصوص وضعیت مصرف گازهای فرایندی کارخانه اذعان داشت: در سال 96 در راستای استفاده حداکثری از گازهای فرایندی و جایگزینی با گاز طبیعی به نتایج بسیار خوبی دست یافته ایم به طوری که در فرایندهای تولید نسبت مصرف گازهای فرایندی به کل گاز مصرفی به بیش از 60 درصد رسیده است به این معنی که این فرایندها بالغ بر 60 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از گازهای فرایندی تامین نموده اند.

خزائی با اشاره به وضعیت شدت مصارف انرژی کارخانه گفت: در حال حاضر شدت مصارف حامل های انرژی فرایندهای کارخانه توسط سازمان ملی استاندارد رصد می شود و این سازمان همه ساله با اعزام بازرس به کارخانه وضعیت مصارف حامل های انرژی کارخانه را بررسی و با معیارهای استاندارد ISIRI 9653 مقایسه می کند که خوشبختانه از سال 92 که فرایند بازرسی آغاز شده است موفق به دریافت گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی از سازمان ملی استاندارد شده ایم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد جهت مدیریت موثرتر روی مصارف حامل های انرژی ، سیستم مدیریت انرژی مطابق با استاندارد ISO-50001  در سازمان استقرار یابد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز