خبرگزاری کار ایران

در روستای ارنگه؛

منبر 750 ساله در مسجدی با قدمت هزار ساله رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۶۴۷

منبر 750 ساله مسجد هزار ساله لات قاضی واقع در  روستای ارنگه بخش آسارا توسط استاندار البرز، فرماندار شهرستان کرج و مدیران استانی، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با حضور محمدعلی نجفی، سیروس شفقی و جمعی از مدیران استانی، مراسم رونمایی از منبر مرمت شده 750 ساله در روستای ارنگه، بخش آسارا برگزار شد.

محمدعلی نجفی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این روستا گفت: مردم این روستا تاریخ ارزشمندی از مذهب و معنویت دارند.

وی ادامه داد: از تمامی مسئولانی که در به ثبت رساندن این منطقه تلاش کردند قدردانیم چرا که تاریخ البرز را به این زیبایی، ثبت کرده اند.

نجفی با بیان اینکه در این مراسم پای صحبت های مردم روستا نشستیم، گفت: مشکلات و موانعی وجود دارد که از آنها آگاه و درصدد رفع آنها هستیم.

وی افزود: رونمایی از منبر 750 ساله روستای ارنگه نشان از آثار پربرکت و تاثیر معنویات در زندگی مردم این روستا دارد.

اختصاص اعتبار ملی برای مرمت منبر

حجت الاسلام والمسلمین فخرالدین صابری، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: منبر تاریخی مسجد لات قاضی که به نام مسجد امام حسن مجتبی (ع ) تغییر نام پیدا کرد در روستایی در محور کرج-چالوس بخش آسارا به نام ارنگه، قرار گرفته است.

وی از مشخصات این منبر گفت: این اثر میراث فرهنگی که دارای شش پله است از جنس درخت گردو و چنار ساخته شده و با هنر و تراش دست ساز،  تزئین شده است.

صابری گفت: این اثر توسط کیخسرو خان در سال 705 هجری قمری ساخته شده است که با تلاش و همت مردم روستا و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی استان، اقدماتی در خصوص مرمت و حفظ آن انجام شد.

وی گفت: تخصیص اعتبار ملی و تلاش برای ثبت در میراث فرهنگی کشور، اقدامی بود که برای کمک به حفظ این اثر تاریخی صورت گرفت.

مرمت منبر، هنرمندانه انجام شد

طاهری، کارشناس و مسئول حفاظت از اموال باستانی استان البرز، گفت: زمانی که در سمت معاون میراث مشغول فعالیت بودم برای ثبت و مرمت این منبر پیگیری کردم. 

وی ادامه داد: بر اساس سیاست سازمان میراث فرهنگی و در راستای حفظ آثار باستانی، اعتباری برای مرمت منبر روستای ارنگه تخصیص داده شد. 

طاهری گفت: منبر ذکر شده که به عنوان یکی از با افتخارترین آثار ملی و استانی به حساب می آید به شکل دقیق و هنرمندانه، مرمت شد.

وی در پایان از مردم روستای ارنگه و اعضای دوره چهارم و پنجم شورای این روستا تشکر کرد و گفت: همکاری و پیگیری مردم و مسئولان این روستا در حفظ و نگهداری این اثر تاریخی مهم و قابل تقدیر است.

مسجد و منبر برای اهالی مقدس است

محمدعلی قاضی یکی از قدیمی ترین اهالی روستای ارنگه به خبرنگار ایلنا، گفت: مسجد لات قاضی که با قدمت بیش از هزار سال در روستای ارنگه با خشت و گل و سنگ، ساخته شده برای مردم این روستا به عنوان یکی از مکان های مقدس، محسوب می شود.

وی ادامه داد: ما اهالی قدیمی این روستا از اجداد خودمان شنیدیم که در جایی از این مسجد، پیری دفن شده که محل دفن پنهان است.

قاضی گفت: پدر من از اجداد خود شنیده بود که توسل به پیر مسجد، بارها حاجت مردم را داده و من به خاطر دارم هر زمان بیمار می شدم، پدرم مرا به این مسجد می آورد و می گفت: "یا پیر مسجد از خدا برای فرزندم شفا بخواه" بعد برای این مسجد نذر کوچکی می‌کرد و من بعد از این توسل خوب می شدم و این موضوع بارها و بارها برای اهالی روستا و حتی دیگران که به نیت توسل وارد روستا، اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه نام مسجد از لات قاضی به مسجد امام حسن مجتبی(ع) تغییر یافته، اضافه کرد: مردم و اعضای شورای ارنگه سال 90 پیگیر منبر بودند و 26 مرداد 95 این تلاش به نتیجه رسید و مقرر شد ضمن کمک و اعتبار مرمت منبر این مسجد که قدمت 704 ساله دارد در میراث فرهنگی ثبت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز