خبرگزاری کار ایران

نماینده وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده مطرح کرد:

معضل پسماند،فاضلاب و روان‌آب‌ها درمناطق زلزله‌زده / نگرانی از شیوع گرمازدگی و بیماری‌های واگیردار

کد خبر : ۶۳۰۲۵۶

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده با بیان اینکه یکی از مشکلات مناطق زلزله‌زده وجود پسماندها، فاضلاب و نخاله های ساختمانی است، گفت: امیدواریم دستگاه های مرتبط در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.

به گزارش ایلنا، طیب قدیمی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده درخصوص آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی مناطق زلزله‌زده غرب کشور، گفت: بیمارستان ۵۰ تخت خوابی شهدای سرپل ذهاب بر اثر زلزله تخریب شد و با توجه به آسیب وارده به این بیمارستان و تلاش‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بیمارستان ۶۵ تختخوابی بانگر در فضایی که کاربری بیمارستانی نداشت، در مدت بسیار کوتاه و با ارائه خدمات بیشتر و تخصصی‌تر راه اندازی شد و در حال حاضر پزشکان و متخصصان زیادی از جمله متخصص ارتوپدی در آن فعالیت دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر، مقاوم سازی بیمارستان آسیب دیده شهدای سرپل ذهاب توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دست اقدام است و تعمیر و احداث فاز دو بیمارستان که آسیب کلی دیده است توسط خیرین کاشان تکمیل خواهد شد که امیدواریم ظرف چند ماه آینده ارائه خدمات درمانی را به همان مرکز برگردانیم.

قدیمی با بیان اینکه قبل از وقوع زلزله ۲۲ آبان ماه سال گذشته در شهر ثلاث باباجانی، ارائه خدمات درمانی توسط پزشکان متخصص انجام نمی‌شد، افزود: در حال حاضر در این شهر، تعدادی متخصص زنان، داخلی و روانپزشک حضور دارند و در سایر شهر‌ها ارائه خدمات درمانی و بهداشتی همانند گذشته انجام می‌شود. همچنین در اسلام آباد غرب نیز خدمات درمانی در بیمارستان قدیم با تغییراتی که در هتلینگ بخش‌های بیمارستان انجام شد، ارائه می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: خیرین حوزه سلامت و وزارت راه و شهرسازی، احداث بیمارستان جدید در اسلام آباد غرب را تقبل کرده اند و نقشه‌های اولیه بیمارستان و چینش آن در اختیار خیرین قرار گرفته است.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده گفت: در مورد بیمارستان‌های آسیب دیده شهرستان قصر شیرین، برآورد‌های اولیه انجام و تعمیرات در قالب هتلینگ شروع شده و امیدواریم تا قبل از فرارسیدن اربعین حسینی که به این بیمارستان نیاز است، تعمیرات و بازسازی آن تکمیل شود.

وی با اشاره به ساخت و نوسازی مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشتی تخریب شده در این مناطق توسط خیرین حوزه سلامت، اظهار داشت: در حال حاضر، برای ساخت و نوسازی خانه‌های بهداشت تخریبی، پیمانکار مشخص شده و مجوز‌های اولیه گرفته شده و امیدواریم تا قبل از سالگرد زلزله، این خانه‌های بهداشت به بهره برداری برسند.

قدیمی با بیان اینکه یکی از مشکلات در مناطق شهری و روستایی مناطق زلزله زده غرب کشور تا قبل از سال ۱۳۹۷، وجود پسماندها، فاضلاب ها، روان آب‌ها و نخاله‌های ساختمانی بود، گفت: در جلساتی که با حضور بنیاد مسکن، شهرداری، جهاد کشاورزی و آبفا برگزار شد، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان ناظر بر ارائه دهندگان خدمت پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده با تاکید بر اینکه در مراکز جامع خدمات سلامت مناطق زلزله زده، پزشک کادر بهداشتی و درمانی حضور دارند، تصریح کرد: در کنار این مراکز، خیرین حوزه سلامت به خصوص مجموعه خیریه نورآوران سلامت در دشت ذهاب به ارائه خدمات دندانپزشکی و چشم پزشکی پرداخته و در حال حاضر نیز در شهرستان ثلاث باباجانی استقرار دارند.

دکتر قدیمی افزود: سه دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال ارائه خدمات رایگان به مردم مناطق زلزله زده غرب کشور هستند و در کنار این کلینیک ها، هلال احمر نیز در گیلانغرب خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات جزیی در شهرستان سرپل ذهاب، ادامه داد: سازمان آب و فاضلاب باید برای سامان بخشیدن به حوزه آب روان‌ها و فاضلاب تلاش بیشتری کند. البته برای آب روستایی تلاش‌های خوبی انجام شده و حتی وضعیت آب از نظر کدورت و کلرسنجی نسبت به قبل از زلزله، بهتر شده است و برای جمع آوری نخاله‌ها مشکلی وجود ندارد، اما برای جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در مناطق روستایی، نیازمند تلاش بیشتر دستگاه‌های اجرایی مسئول هستیم.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده درخصوص وضعیت حیوان گزیدگی در مناطق زلزله‌زده غرب‌کشور، گفت: اقدامات، آموزش‌ها و پادزهر‌های‌مورد نیاز به نیرو‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارائه شده و خوشبختانه در حوزه بیماری‌های واگیر مشکلی وجود ندارد و جونده کش‌ها و سم پاشی‌ها در آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی افزود: امیدواریم همکاری‌های مردم با آموزش‌هایی که پرسنل ما به آن‌ها ارائه داده اند، همچنان ادامه یابد تا در ماه‌های گرم سال شاهد بیماری‌های واگیر و حیوان گزیدگی نباشیم.

دکتر قدیمی در ادامه در مورد حضور روانپزشک و روانشناس در این مناطق گفت: تمامی افراد مناطق زلزله زده غربالگری اولیه روان پزشکی شده اند و درمان افرادی که نیاز به درمان فردی یا گروهی داشتند، در حال انجام است و ادامه خواهد داشت.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده در خصوص گرمازدگی در مناطق زلزله زده غرب کشور با توجه به گرم شدن هوای این مناطق، گفت: در این حوزه آموزش‌های لازم به افراد داده شده است و مراکز بهداشت، آماده ارائه خدمات هستند. امیدواریم با همکاری مردم و آمادگی‌های صورت گرفته از سوی حوزه بهداشت و درمان، شاهد بروز عارضه‌ای در این زمینه نباشیم.

وی در پایان تاکید کرد: ایجاد شرایط لازم برای جلوگیری از گرمازدگی برعهده نهاد‌های دیگر است و در کارگروه‌های امنیت و سلامت غذایی و کارگروه‌های زلزله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، شرح وظایف نهاد‌های دیگر مکتوب شده و توسط دانشگاه پیگیری می‌شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز