خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

وجود ۱۰۰۰ تن لجن رها شده در "لوشان"/ قابلیت بازیافت لجن‌ها را نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۲۷۱

در حالی که در در اولین جلسه تخصصی اجلاس شهرداران استان گیلان، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان خبر از انتقال مجموعه دفن زباله سراوان به منطقه‌ای در لوشان را داده، مسئولان حفاظت محیط‌زیست استان گیلان این موضوع را منتفی دانسته و خبر از ساخت یک مرکز پسماند شیمیایی و بیمارستانی برای کل استان گیلان در منطقه لوشان را داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش خبری مبنی بر تعریف جایگاه زباله و ایجاد تصفیه‌خانه در شهر لوشان و انتقال جایگاه سروان رشت به شهر لوشان شهرستان رودبار از زبانِ مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان مطرح شد که واکنش مسئولان شهرستان لوشان را به همراه داشت.

جبار چگینی (سخنگوی شورای شهر لوشان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین همایش شهرداران استان گیلان که در آستارا برگزار شده بود، گفت: در این جلسه مطرح شد که منطقه لوشان و حومه لوشان برای دفن زباله استان جانمایی شود.

وی با اشاره به مشکلات شهرلوشان گفت: منطقه لوشان دارای مسائل و مشکلات بسیاری است. براساس قانون ارزش افزوده، شهرداری شهر لوشان یکی از متضررترین شهرداری‌های استان گیلان شده‌است. اگرچه منابع درآمدی شهرداری لوشان مناسب است، اما براساس این قانون به خزانه دولت می‌رود و خزانه نیز برحسب جمعیت شهر بودجه می‌دهد و از آنجا که جمعیت شهری ما پایین است، بودجه کمتری نسبت به دیگر شهرها برای ما در تعیین می‌شود.

تبدیل‌شدن لوشان به شهر ارواح

سخنگوی شورای شهر لوشان خاطرنشان کرد: در سال ۸۰ جمعیت شهر لوشان ۱۹ هزار نفر بود، اما در حال حاضر به ۱۴ هزار نفر رسیده است. متاسفانه عبور آزادراه قزوین‌-رشت شهر ما را به شهر ارواح تبدیل کرده است. اگرچه وجود آزادراه یک موهبت و پیشرفت است، اما این آزادراه باعث شده تا منابع درآمدی شهر لوشان به واسطه حضور مسافران و گردشگران به صفر برسد. البته اگر یک مجتمع توریستی در محدوده شهر احداث می‌شد، مشکلات این شهر نیز کمتر می‌شد.

چگینی با اشاره به احداث مجتمع توریستی و خدمات رفاهی در محدوده شهر لوشان و در کنار بزرگراه خاطرنشان کرد: متاسفانه مجوز این مجتمع به یک شخص غیربومی داده شده است و این باعث متضرر شدن مردم لوشان می‌شود.

او با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی منطقه ادامه داد: ما در شهر لوشان به دلیل وجود کارخانه سیمان و دیگر صنایع و معادنی که در منطقه وجود دارد با مشکلات محیط‌زیستی روبرو هستیم. در این منطقه سه پالایشگاه تصفیه روغن ماشین در حال فعالیت است که بوی نامطبوعی در منطقه ایجاد کرده است. همچنین پساب کارخانه الکل که بوی نامطبوعی دارد در منطقه جمال‌آباد وارد رودخانه شاهرود می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین آلودگی صوتی که نیروگاه ایجاد می‌کند یکی دیگر از مشکلات ما در این شهر است و با تمام این مشکلات زیست‌محیطی که در شهر لوشان وجود دارد قرار است محل دفن زباله سراوان را نیز به شهر لوشان منتقل کنند. این اقدام قطعا باعث بروز مشکلات بیشتر برای مردم لوشان خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر لوشان با بیان اینکه باید مدیریت صحیحی در زمینه پسماند‌ها و زباله‌ها در استان صورت گیرد، گفت: در این طرح قرار است زباله‌ها و پسماند شهرهایی که در نزدیکی شهر لوشان هستند را به این جا منتقل کنند. ما هشدار می‌دهیم که این طرح در شهر ما انجام شدنی نیست.

چگینی تصریح کرد: برای تمام این منطقه طرح طوبا برنامه‌ریزی شده است. تمام بیابان‌ها و زمین‌های بین لوشان و منجیل از طریق منابع طبیعی واگذار شده و در حال حاضر باغ، کارخانه یا محل سکونت است. بی‌شک آوردن زباله‌های همه شهرهای اطراف اثرات زیست‌محیطی جبران ناپذیری برای این منطقه خواهد داشت و بی‌شک باعث اعترض مردم خواهد شد.

اما در حالی که مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در اولین جلسه تخصصی اجلاس شهرداران  استان گیلان در آستارا اظهارکرده است؛ براساس مطالعات پدافند غیرعامل و  همپوشانی نقشه‌های اقلیمی استان با نگاه Gis  نشان می‌دهد، بهترین مکان جهت نجات استان از زباله دشت‌های شهرستان لوشان است، اما محمدپور (مدیر کل محیط زیست استان گیلان) این موضوع را منتفی دانست و در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: فقط قرار است در منطقه بالابالا در زمینی به وسعت ۱۳۰ هزار متر مربع پسماند شیمیایی و دارویی کل استان مدیریت شود که البته هنوز به قطعیت نرسیده و اصلا موضوع پسماندهای شهری و انتقال پسماندهای سراوان به لوشان مطرح نیست.

همچنین مسئولان محیط‌زیست شهرستان رودبار نیز موضوع انتقال پسماند سراوان به لوشان را منتفی دانسته و خبر از انتقال ریجکت بجامانده از پسماندهای ۶ شهرستان رودبار به لوشان می‌دهند.

وجود هزار تن لجن در منطقه بالابالا

احدیفر (کارشناس مسئول معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست رودبار) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتقال پسماندها به شهر لوشان گفت: انتقال زباله‌های اطراف لوشان به لوشان براساس طرح جامع مدیریت پسماند مطرح است که در این طرح استان را به هشت منطقه تقسیم کرده‌اند و جایگاه مدیریت پسماند نیز تعریف شده است. پسماند بعد از اینکه از زباله سوزی یا کمپوست یا هر فرآیند پردازشی بیرون آمد، ریجکت بجامانده از آن در این جایگاه‌ها دفن می‌شود.

وی ادامه داد: در شهرستان رودبار هم منطقه‌ای بین منجیل و لوشان در نظر گرفته شده تا ریجکت‌های ناشی از پردازش پسماند در آن جا دفن شود.

کارشناس مسئول معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست رودبار با تاکید براینکه قرار نیست زباله‌ای از شهر رشت به لوشان منتقل شود، گفت: شهرهای شهرستان رودبار که شامل ۶ شهر می‌شود به این منطقه منتقل می‌شود.

احدیفر در خصوص زباله‌های شیمیایی و عفونی گفت: شهرک صنعتی لوشان در منطقه‌ای به نام جمال‌آباد و بیرون از لوشان واقع است در گذشته مقداری از مواد و لجن‌های صنعتی به دلیل اینکه امکان بازیافت آنها وجود نداشت در منطقه بالا بالا که  بالاتر از منطقه جمال‌آباد است، دفن می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چیزی بیش از هزارتن لجن هنوز در این منطقه موجود است، خاطرنشان کرد: مقدار زیادی لجن در کشور وجود دارد که قابلیت بازیافت در ایران را ندارد و قرار است اقداماتی را یک سری صنایع برای بازیافت و امحای این لجن‌ها انجام دهند.

تجمیع ۵ مرکز دفن و انتقال آن به لوشان

کارشناس مسئول معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست رودبار تصریح کرد: برای ساماندهی این لجن‌ها یک مرکز دفن اصولی تعریف شد تا براساس استانداردهای epa یک مرکز پسماند ویژه را در این منطقه ایجاد کنیم و لجن‌های این منطقه را که در حال حاضر به صورت غیراصولی در این منطقه وجود دارد، ساماندهی کنیم. متولی این کار نیز  استانداری است و سازمان حفاظت محیط‌زیست سال‌ها نگران ساماندهی این منطقه بود و این موضوع را پیگیری می‌کرد.

کارشناس مسئول معاونت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست رودبار گفت: از ابتدا هم انتقال پسماندهای شهرهایی مانند رشت به لوشان مطرح نبوده است. ۵ مرکز دفن در این منطقه وجود دارد و قراراست متمرکز شده و به منطقه‌ای در لوشان منتقل شود. البته این طرح جامع هنوز اجرایی نشده است.

وی همچنین درخصوص آلودگی‌های زیست‌محیطی که کارخانجات در لوشان ایجادکرده‌اند، گفت: در شهر صنعتی لوشان یک سیستم تصفیه فاضلاب قوی برای کنترل پساب‌های شیمیایی وجود دارد در عین حال این شهر صنعتی با شاهرود حدود یک کیلومتر فاصله دارد و همانطور که می‌دانید پسماندهای شیمیایی کم هستند و معمولا به رودخانه نمی‌رسند، البته در گذشته تخلفاتی نیز دراین منطقه انجام می‌شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز