خبرگزاری کار ایران

همزمان با کوچ عشایر آغاز شد؛

اجرای پروژه مدیریت چرای دام در سطح 70 هزار هکتار از مراتع دشت لار

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۳۶۱

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات گفت: همزمان با فصل چرای دام و کوچ عشایر به مراتع ییلاقی دشت لار پرونده مدیریت چرا و کنترل دام در سطح 7 هزار هکتار از این مراتع آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن شکری با اعلام این مطلب افزود: مراتع حوزه لار دارای ظرفیت چرایی معادل 94 هزار واحد دامی است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ورود دام به این مراتع از پانزدهم خرداد آغاز شده و همزمان پرونده مدیریت چرا و کنترل دام نیز به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم بر ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه‌های مرتعی لار به مرحله اجرا درآمده است. 

وی اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و نقش ارزنده آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی ضرورت حفظ منابع پایه آب و خاک و همچنین در راستای فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی این پروژه در مراتع مذکور اجرایی شده است. 

این مقام مسوول تصریح کرد: در این فصل چرای عشایر، دام‌های خود را از مراتع قشلاقی استان تهران و همچنین از استان‌های سمنان و البرز به این مراتع می‌آورند که لازم است دامداران و بهره برداران مسیر عظیمت را از ایل راه‌ها انتخاب و از آوردن دام غیرمجاز به منطقه خودداری کنند. 

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه منابع طبیعی جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به این مراتع است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سد لار یکی از منابع تامین کننده آب شرب تهران است،‌اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در این مراتع از اهمیت زیادی برخوردار بوده که بر همین اساس اکیپ‌های کنترل دام متشکل از کارشناسان، مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی و عوامل نیروی انتظامی فعالیت‌های کنترل و نظارت را در این مراتع آغاز کرده‌اند که با استقرار در گلوگاه‌های ورودی و عملیات کشت و مراقبت ضمن جلوگیری از ورود دام غیرمجاز با افراد متخلف نیز برخورد قانونی خواهند کرد.

شکری مراتع لار را از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به‌ فرد دانست و یادآور شد: مراتع حوزه لار از لحاظ زیست محیطی بسیار ارزشمند بوده که حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است که برای تحقق‌ بخشیدن به این امر مهم حمایت همه جانبه مسئولان و دست‌اندرکاران را می‌طلبد تا با تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های احیایی و حفاظتی با سرعت بیشتری در سطح این مراتع اجرایی شود.

شهرستان شمیرانات دارای 140 هزار هکتار اراضی ملی است که حدود 130 هزار هکتار آن را مراتع ییلاقی و میان‌بند تشکیل داده است. 
 
صدور 110 مجوز برای 22 هزار کلونی زنبور عسل 

سرپرست اداره ممالک و آبخیزداری شهرستان شمیرانات گفت: برای استقرار 22 هزار کلونی زنبور عسل در مراتع لار 110 مجوز صادر شده که از این تعداد 61 مجوز برای زنبورداران استان مازندران و مابقی برای زنبورداران استان تهران صادر شده است. 

وی افزود: این ساماندهی با هدف پرورش زنبور و تولید عسل و به منظور بهره‌برداری بهینه و اصولی از ظرفیت‌های عرصه‌های مرتعی لار انجام شده که این اقدام نقش بسزایی در اقتصاد و معیشت بهره‌برداران ایفا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز