خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

روال عادی کشت برنج در گیلان با وجود شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۲۳۹

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت : به رغم شیوع کرونا ، کشت برنج در گیلان روند خوبی دارد.

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت : به رغم شیوع کرونا در گیلان ، کشاورزان با استفاده از آموزش‌ها و مطالب ارائه شده در صدا و سیما، فضای مجازی و نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و شبکه ترویج ، کشت برنج را در استان به موقع آغاز کردند.

علی درجانی افزود : بیش از 400 کارشناس شبکه ترویج با دیدار چهره به چهره و آموزش موازین بهداشتی و اصول فنی کشاورزی به دهیاران و روستاییان و انتقال دانش فنی کشاورزان و شالیزارهای استان را برای کشت و زرع آماده کرده اند.

 وی خاطر نشان کرد :  در مقایسه با دیگر استان های برنج کار ، گیلان زودتر نشا را شروع کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به توسعه مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت : بیش از 6 هزار و 500 دستگاه نشاکار و 3 هزار و 500 دستگاه کمباین در گیلان برای کشت مکانیزه درنظر گرفته شده که علاوه بر افزایش بهره وری ، موجب حفظ سلامتی کشاورزان می شود.

علی درجانی با بیان اینکه 65 درصد شالیزارهای استان بصورت مکانیزه نشا و 70 درصد شالیزارها نیز مکانیزه برداشت می شود ، افزود : گیلان رتبه نخست کشاورزی ماشینی در استان های شمالی کشور را دارد.

وی گفت : برای افزایش مکانیزاسیون کشاورزی و قطع زنجیره شیوع کرونا ، بانک ها تسهیلاتی برای خرید ماشین آلات کشاورزی اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه مالکان بیش از 30 درصد شالیزارهای گیلان امکان استفاده از بانک نشا را دارند اضافه کرد : مالکان ماشین های نشاکار و دیگر ارائه دهندگان خدمات ماشینی کشاورزی به شالیکاران استان ، با قیمت های مصوب ، بصورت توافقی و یا در اختیار قرار دادن بخشی از محصول پس از برداشت در کاشت و برداشت به کشاورزان کمک می کنند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رسم قدیمی یاوردهی در مراحل مختلف کاشت ، داشت و برداشت برنج در استان گفت : توصیه می کنیم امسال تا حد امکان کارهای مزرعه را بصورت خانوادگی و یا با استفاده از افراد همان روستا انجام دهند و درصورت بکارگیری کارگران از دیگر روستاها ، دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

علی درجانی با اشاره به استفاده از روش های ترویجی و آموزشی  و تامین به موقع نهاده های کشاورزی نظیر کود به عنوان راهکارهای افزایش بهره وری در شالیزارهای گیلان افزود : امسال هزار و 700 تن بذر گواهی شده و 31 هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان گیلان توزیع کردیم و حدود 6 هزار تن سهمیه جدید کود نیز در دست تهیه و توزیع است که این کار تا رفع نیاز کامل کشاورزان استان ادامه دارد.

وی اضافه کرد : بر اساس گزارش های هواشناسی و آب منطقه ای گیلان سال زراعی پرمحصولی برای گیلان پیش بینی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه به دلیل درآمد خوب ناشی از کاشت و فروش ارقام کیفی برنج نظیر برنج هاشمی ، بیش از 90 درصد شالیزارهای گیلان به کاشت این نوع برنج اختصاص دارد گفت : ارقام پرمحصول برنج امسال در 30 هزار هکتار از شالیزارهای استان کاشته می شود و شالیزاهای استان آمادگی دارد کشت ارقام پرمحصولی که مرکز تحقیقات برنج کشور به عنوان بذر گواهی شده معرفی می کند توسعه دهد.

علی درجانی با اشاره به ساماندهی آب بندان های گیلان بر اساس توافق بین استانداران و وزیر جهاد کشاورزی و اختصاص اعتبارات ویژه برای این کار افزود: بیش از هزار و 200 هکتار از آب بندان های گیلان در قالب 71 طرح در 16 شهرستان گیلان ساماندهی شد که در صورت تخصیص اعتبار ، این روند ادامه خواهد داشت.

 وی گفت : ساماندهی آب بندان‌ها موجب می‌شود ، 200 میلیون متر مکعب در مصرف و نگهداری روان آب‌ها و آب باران صرفه جویی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه به تنظیم بازار مرغ اشاره و اضافه کرد : روزانه 400 تن مرغ در گیلان کشتار و توزیع می شود که کمتر از 200 تن در داخل استان مصرف شده و بقیه به سایر استان ها به ویژه تهران صادر می شود.

علی درجانی گفت : در ماه مبارک رمضان ، شرکت پشتیبانی دام آمادگی دارد مرغ منجمد به قیمت مصوب عرضه کند و تولیدکنندگان گیلان نیز آمادگی دارند.

وی در پایان با اشاره به شیوع ملخ مراکشی در مزارع گیلان افزود : پارسال بیش از 30 هزار هکتار از مزارع و باغات گیلان در شهرستان های رودسر ، سیاهکل ، تالش ، انزلی و به ویژه رودبار سم پاشی شد و امسال نیز تاکنون بیش از 700 هکتار از مزارع و باغات استان سم پاشی شده و بیش از 8 هزار هکتار نیز پایش شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز