خبرگزاری کار ایران

نیکی کریمی:

ماهی کویر را برای کودکان ۷ تا ۷۰ ساله ساختم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۶۱

کارگردان فیلم سینمایی ماهی کویر گفت: من این فیلم را برای کودکان ۷ تا ۷۰ سال و آدم‌هایی ساختم که بچگی‌شان را فراموش نکرده‌اند.

ایلنا: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «ماهی کویر» با حضور محمد قربان‌کریمی کارگردان، محسن کاسه ساز تهیه کننده، سحر عصر آزاد مجری و کار‌شناس، بهرام پورناصح آهنگساز و نسیم آزادی طراح صحنه در سالن استاد فرشچیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ در ابتدای این نشست محمد قربان کریمی گفت: به دلیل نوع تربیت خانوادگی و اینکه مدت زیادی در ایران زندگی نمی‌کردم ادبیات در زندگی‌ام نقشی بسیار مهم داشته است.

وی افزود: از کودکی مخصوصا از زمان جنگ که وقتی برق‌ها قطع می‌شد و ما گرد پدر جمع می‌شدیم و در تاریکی برایمان شاهنامه می‌خواند، ادبیات برایم بسیار با ارزش بود.

این کارگردان یادآور شد: من در همه فیلم‌هایم حتی فیلم‌های کوتاهی که ساخته‌ام، ادبیات برایم بسیار ارزش داشت، ضمن اینکه با ساخت این فیلم در واقع به دوران کودکی‌ام بازگشتم. از بچگی حتی الان هم در رویا هستم و رویا برایم از واقعیت بیشتر اهمیت دارد و اینکه از کودکی تا اجرا شدن رویا‌هایم پیش می‌رفتم؛ مانند احمد در این فیلم.

کریمی گفت: من از کودکی مانند احمد این فیلم به دنبال رویا‌هایم بودم و تا اجرایی شدن آن پیش می‌رفتم.

در ادامه این نشست، کاسه ساز تهیه کننده درباره انتخاب قصه فیلم برای تولید توضیح داد: قربان کریمی فیلمنامه را به من داد، آن را خواندم و متوجه شدم با کارهای قبلی‌ام تفاوت زیادی دارد و احساس کردم کار متفاوتی خواهد شد. شخصیت احمد بازیگر کودک در این فیلم برایم بسیار جذاب بود.

وی با بیان اینکه تولید فیلم بسیار سخت بود، توضیح داد: برای ساخت فیلم سراغ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رفتیم، اما شفیع آقامحمدیان هیچ کمکی به ما نکرد و در ‌‌نهایت به این نتیجه رسیدیم که برای ساخت فیلم نیاز به حمایت داریم که از بانک وام گرفتیم تا توانستیم فیلم را بسازیم.

کاسه ساز در ادامه افزود: منتظر هستیم پروانه نمایش بگیریم و فیلم را در کشورهای دیگر اکران کنیم.

در ادامه این نشست پورناصح آهنگساز فیلم گفت: فیلمنامه، کارگردان و شخصیت احمد در این فیلم باعثشد تا با آن‌ها همکاری کنم.

نسیم آزادی طراح صحنه نیز گفت: ماهی کویر اولین فیلم بلندی است که با قربان کریمی کار کردم، ضمن اینکه از ابتدای شروع و شکل گیری در جریان آن بودم.

قربان کریمی در پاسخ به این سوال که فیلم بیشتر درباره کودک است و شما این فیلم را برای چه مخاطبی ساختید؟ توضیح داد: من این فیلم را برای کودکان ۷ تا ۷۰ سال و آدم‌هایی که بچگیشان را فراموش نکرده‌اند ساخته‌ام. من معتقدم هر کسی که کودک درونش فعال و با کودکان در ارتباط است، می‌تواند مخاطب این فیلم باشد.

وی ادامه داد: اگر دقت کرده باشید در این فیلم هیچ گونه جنس فانتزی دیده نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است کودکان با آن به سختی ارتباط برقرار کنند اما با دیدن این فیلم این شانس برای کودکان فراهم می‌شود تا با زاویه دیگری به فیلم نگاه کنند.

این کارگردان افزود: این فیلم را در خارج از ایران برای کودکان ۸ تا ۱۶ سال هم نمایش دادم و آن‌ها استقبال بسیار خوبی از آن کردند و با آن به خوبی ارتباط برقرار کردند.

وی درباره موسیقی فیلم نیز گفت: من و پورناصح چندین بار فیلمنامه را خواندیم و چیزی که برای ما مشترک بود این بود که موسیقی باید سنتی باشد اما زبان آن مدرن باشد تا بدین وسیله فضای فیلم را به فضای مدرن نزدیک کنیم و همانطور که دیدید، فیلم روال ساده‌ای دارد و فضای دراماتیکش سنگین نیست.

قربان کریمی بیان داشت: در ایران برای کودکان تا حد زیادی باید‌ها و نباید‌ها و مرز‌ها دیده می‌شود و به نوعی شانس تجربه کردن را به آن‌ها نمی‌دهیم و آن‌ها را در چارچوب خودمان قرار می‌دهیم. با ساخت این فیلم خواستم تا حدی این مرز‌ها را بشکنم.

وی همچنین گفت: در این فیلم سعی کردم بلوغ ذهنی را با موسیقی هم نشان دهم و روال زندگی کودک با موسیقی به شکل صحیحی به چشم می‌خورد، تا آنجا که اگر چشمانمان را ببندیم موسیقی ما را با خود می‌برد.

این کارگردان با بیان اینکه این فیلم زمان و مکان ندارد، گفت: می‌توانستم این فیلم را حتی در خارج از ایران هم بسازم زیرا تنها کویر و دریا بود اما به دلیل دینی که به ایران دارم به ایران بازگشتم و آن را در ایران ساختم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز