خبرگزاری کار ایران

یک هنرمند پیشکسوت تئاتر اصفهان مطرح کرد:

تئاتر اصفهان نمایش طنز همراه با لودگی نیست / درصدد ایجاد کارهای نو در تئاتر باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۴۱

درگذشته سعی می کردیم تمام تلاشمان را انجام دهیم تا با ایما و اشاره به مخاطب چیزی هایی را بفهمانیم تا آنها بفهمند قضیه ازچه قراراست، اما متاسفانه امروز جوانان مشغول در حرفه تئاتربرای بدست آوردن اطلاعات هیچ تلاشی نمی کنند که این مسئله موجب شده تئاتر به سمت افول پیش رود.

ایلنا: حسین حشمتی که یکی از پیشکسوتان تئا‌تر اصفهان محسوب می‌شود با اظهار گلایه از اینکه در حال حاضر هنرمندان جوان مشغول در حرفه تئاتر به خوبی از تجربیات گذشته استفاده نمی‌کنند گفت: نیرو‌های جوان برای رسیدن به تئا‌تر علمی نیازمند به کار گیری تجربه پیشکسوتان هستند.

حشمتی، با اشاره به تجربیات تئا‌تر استاد رضا ارحام صدر و تئا‌تر روحوضی خاطراتی که در آن سال‌ها رونق داشت ادامه داد: ما پس از سال‌ها تجربه کار در تئاتر به تئا‌تر علمی رسیدیم و اکنون که جوانان ما نیازمند دریافت و بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان تئا‌تر هستند متأسفانه پیش کسوتان کنار گذاشته شدند و کسی آنان را قبول نمی‌کند تا بتوانند تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار دهند.

بازیگر و نویسنده و کارگردان تئا‌تر بیان داشت: هنر را نمی‌توان در یک قالب خاص و مشخص قرار داد و محدود کرد بلکه باید برای هنر میدان را باز کرد تا بتواند خلاقیت را شکوفا کند و به پرواز درآید.

وی تأکید کرد: در تئا‌تر امروز و جوانان مشتاق این رشته متاسفانه تلاش کافی برای بدست آوردن اطلاعات را نمی‌کنند و چون تنبل بار می‌آیی مفاهیم بیان و بدن و خرد درست در ذهنت جای نمی‌گیرد، در واقع باید کسی این مفاهیم را به جوانان منتقل نماید که تجربه عملی تئا‌تر را دارا باشد و سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده باشد.

حشمتی در توضیح اجراهای خود افزود: من از سالهای پیش از انقلاب تا کنون حدود ۹۰ اجرا داشته‌ام که نمایشنامه ده درصد این اجرا‌ها را خودم ننوشتم، البته اکنون بسیاری نمایشنامه دارم و نوشته‌ام که اجرا نشده‌اند.

وی در خصوص فعالیت کنونی خود نیز گفت: اکنون بر روی چندین نمایشنامه به صورت همزمان کار می‌کنم که یکی از آن‌ها نمایشنامه‌ای با عنوان «ملاقات بانوی سالخورده در ایستگاه متروک» است.

وی همچنین در خصوص اجرا و نوشتن آثار طنز تصریح کرد: در سالهای گذشته قصه‌ای به نام «ماجراهای علی اکبرخان» را نوشته‌ام که در نشریه گنج کهن به چاپ رسید این یکی از آثار طنزی بود که بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفت.

حشمتی به بیان تفاوت طنز خود و طنز اصفهانی که هم اکنون رایج شده است پرداخت و گفت: متأسفانه طنزی که اکنون به عنوان طنز در تئا‌تر اصفهان رایج شده است طنز لوده است ولی طنز در آثار من طنز چوخوف است که بسیار فاخر است. البته در طنزهای بداهه‌پردازی و نمایش‌های تخت حوضی هم کمی لودگی وجود دارد اما طنز تنها لودگی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز