خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان اعلام شد:

هیات موسس تشکیل بندرخشک اصفهان مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۱۲

در ششمین جلسه کمیسیون تجارت و خدمات اتاق اصفهان، اعضای هیات موسس تشکیل بندرخشک اصفهان مشخص شدند.

ایلنا: در ششمین جلسه کمیسیون تجارت و خدمات اتاق اصفهان، اعضای هیات موسس تشکیل بندرخشک اصفهان مشخص شدند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ عضو کمیسیون تجارت در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده و مصوبه هیئت دولت تشکیل این بندر خشک می‌تواند به کاهش رسوب کانتینر در بندرعباس و سایر بندرهای کشور کمک کند گفت: اتاق اصفهان خواستار هماهنگی برای ایجاد و ساخت بندر خشک است و سرمایه گذاری و کسب منفعت از این بندر مهم نیست.
کار‌شناس اقتصادی استانداری اصفهان در این جلسه از مشخص شدن مکان ایجاد بندر خشک در شرق اصفهان خبر داد و گفت: استعلام‌های مورد نیاز از دستگاههای مورد نیاز صادر شده است و مانعی برای ایجاد این بندر نیست.
«محسن ایروانی» مهم‌ترین چالش پیش روی بندرخشک را مشخص نبودن متولی عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی با همدلی می‌تواند سرمایه مورد نیاز ایجاد این بندر را تامین کند.
وی تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد حمل و نقل کالا در کشور با کانتینر صورت می‌گیرد و بندرخشک می‌تواند نقش یک پایانه ترکیبی برای کشور ایفا کند.
ایروانی حضور بانک‌های خصوصی در این طرح را فرصتی برای سرمایه گذاری بانک‌ها در زیرساخت‌های خدماتی استان دانست و گفت: ۳ هزار هکتار زمین برای ایجاد بندرخشک در شرق اصفهان مشخص شده و مجوز کلی آن صادر شده است.
مدیر شرکت حمل و نقل بین المللی و عضو کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در این جلسه گفت: ایجاد بندر خشک در منطقه مرکز کشور به توسعه بندرعباس در تخلیه بار کمک کند زیرا بندرعباس در حال حاضر ۲۴ اسکله دارد و از میان ۱۴۰ میلیون تن واردات و صادرات کالا ۸۵ درصد به این بندر تعلق دارد.
«مظفر محمدیان» اسکله‌های موجود در بندر عباس را دارای ظرفیت تخلیه کشتی‌های ۴ هزار کانتینر برشمرد و گفت: در حال حاضر ساخت اسکله با ظرفیت تخلیه ۱۴ هزار کانتینر در دستور کار این بندر قرار گرفته است.
محمدیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ظرفیت بندرعباس سالانه ۳ میلیون کانتینر با ۱۳۰ هزار کانتیر رسوب است و اگر برای سال ۱۴۰۲ که هفت میلیون کانتینر با ۳۰۰ هزار کانتینر رسوب و برای سال ۱۴۰۷ تعداد ۱۰ میلیون کانیتنر با ۴۵۰ هزار رسوب هدف گذاری شده در تخلیه کانتینر با مشکل جدی در حمل و نقل روبرو می‌شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هر کانتینر حدود ۲۰ هزار دلار ارزش دارد و با وجود ۱۳۰ هزار کانتینر رسوب شاهد انباشت حدود ۶/۲ میلیارد دلار کالا در بندرعباس هستیم.
محمدیان تصریح کرد: اگر بندرخشک کمکی برای بندرعباس اندیشیده نشود تا چند سال آینده شاهد قفل شدن این بندر خواهیم بود.
وی خواستارتقویت سیستم ریلی و تحول در راه آهن کشور شد و گفت: نرخ حمل و نقل جاده‌ای برای کالای ۳/۱ میلیون تومان است و حمل و نقل ریلی ۵/۱ میلیون تومان است.
«محمد میرانی» دیگر عضو کمیسیون در این جلسه با اشاره به اینکه استان اصفهان چهارمین استان صادرکننده کشور است گفت: استان‌هایی که دارای رتبه اول تا سوم در بخش صادرات می‌باشند هر یک به ترتیب دارای ۳۰۰،۱۵۰ و ۱۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی است ولی استان اصفهان کمتر از ۱۰ شرکت دارد.
وی توجه به تقویت شرکتهای حمل و نقل بین المللی را مهم‌ترین نیاز ایجاد بندرخشک در اصفهان برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز