خبرگزاری کار ایران

نماینده اتحادیه صنایع بازیافت ایران در اولین همایش صنعت آهن قراضه در اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد:

تشکیل وزارت خانه صنایع بازیافت درایران ضروری است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۸۵

اطلس صنایع بازیافت با همکاری دانشگاه اصفهان تا شش ماه آینده تدوین می شود که با توجه به گستردگی بازیافت مواد قراضه و فلزی لازم است وزارت خانه صنایع بازیافت همانند دیگر کشورها در ایران نیز تشکیل شود.

ایلنا: نماینده اتحادیه صنایع بازیافت ایران در اولین همایش صنعت آهن قراضه در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان با اشاره به اینکه ایجاد اطلس صنایع بازیافت در دستور هیئت مدیره قرار گرفته و طی توافقی با دانشگاه اصفهان قرار است طی ۶ ماه آینده تبیین و اعمال شود تصریح کرد: در حال حاضر۱۰ گروه در اتحادیه بازیافت وجود دارد که از میان ۱۰ میلیون تن پسماند نفت، گاز و پتروشیمی که سالانه در کشور تولید می‌شود، هشت میلیون تن آن بازیافت و بخشی از آن صادر نیز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حمیدرضا ملکی با اظهار تاسف از اینکه هم اکنون مهم‌ترین مشکل صنعت بازیافت فقدان ثبات در صنعت قراضه است که با ایجاد بانک اطلاعاتی این مشکل رفع می‌شود، بیان داشت: مشکل دیگر ما دریافت مالیات از فعالان این عرصه است و این درحالی است که با توجه به قانون مدیریت پسماند شاغلان در این زمینه، نه تنها نیازی به پرداخت مالیات ندارند بلکه حمایت‌های لازم از آن‌ها باید انجام شود.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی اصفهان همکاری تخصصی با بازیافت داشته است تا به صورت تخصصی پرونده‌های مالیاتی بررسی و با اجرایی کردن قوانین مدیریت پسماند این مشکل حل شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیون خودرو در بخش خصوصی تولید می‌شود، تصریح کرد: از میان یک میلیون و ۶۰۰ خودرو قابل بازیافت تنها یک میلیون و ۲۰۰ عدد بازیافت می‌شود که دلیل عمده آن اجرا نشدن قانون است. همچنین از این میان چهار میلیون تن گندله که برای فولاد نیازاست، چهار میلیون تن دیگر گندله نیاز داریم که بر اساس تولید کشور نیاز به واردات دو میلیون تن دیگر است.

نماینده اتحادیه صنایع بازیافت در ایران تاکید کرد: میزان پسماندهای پلیمری مانند لاستیک و پلاستیک ۳۰۰ هزار تن در سال است که کمتر از ۵۰ تن آن بازیافت و بقیه در طبیعت‌‌ رها می‌شود.

ملکی، با اشاره به پسماندهای الکترونیکی در کشور گفت: تاکنون اقدام اساسی در زمینه بازیافت این نوع مواد در کشور انجام نشده است اما در اصفهان مرکزی خصوصی با کار و فعالیت‌های علمی در حال سرمایه گذاری در این زمینه است.

وی به پسماند‌های ارگانیگ نیز اشاره داشت و با بیان اینکه میزان پسماند‌های ارگانیک ۵۰ هزار تن و در حوزه تخصصی شهرداری است، گفت: پسماندهای فلزی که این همایش به شکل تخصصی به آن می‌پردازد از دیگر مواد بازیافتی کشور است و مطابق با آمار انجمن فلز ایران و آمار تحقیقی دانشگاه اصفهان دو میلیون تن تولید قراضه در کشور تولید می‌شود و این درحالی است که نیاز فولاد سازی کشور هشت میلیون تن است.

وی با پیشنهاد تشکیل وزارت خانه صنایع بازیافت تصریح کرد: با توجه به گستردگی این عرصه و موضوعات متنوع صنایع بازیافت لازم است نمایندگان مجلس و مسئولان محیط زیست برای تشکیل این وزارت خانه که در دیگر کشور‌ها نیز وجود دارد اقدام کند چراکه هدر رفتگی درآمد کشور به دلیل بازیافت نشدن مواد مختلف از جمله آهن و قراضه‌ها بسیار زیاد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز