خبرگزاری کار ایران

راه پله‌های مارپیچ کاخ عالی قاپو پس از ۳۵ سال در اصفهان مرمت شد:

طولانی بودن زمان مرمت به تزئینات راه پله‌های عالی‌قاپو آسیب‌های جدی وارد کرده بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۳۷

پس از گذشت ۳۵ سال و وارد شدن آسیب های جدی به تزئینات را ه پله های کاخ عالی قاپو، سرانجام عملیات مرمت در این کاخ از سوی مرمت گران بخش امانی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به پایان رسید.

ایلنا: پس از گذشت ۳۵ سال و وارد شدن آسیب های جدی به تزئینات را ه پله های کاخ عالی قاپو، سرانجام عملیات مرمت در این کاخ از سوی مرمت گران بخش امانی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مسوول بخش امانی تزئینات وابسته معماری اداره کل میراثفرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه راه پله‌های مارپیچ کاخ عالی قاپو در اصفهان مرمت شد گفت: مستند نگاری، زدودن گرد و غبار، تثبیت کلی تزئینات، لایه برداری در بعضی از قسمت‌ها که اندودی از گچ بر روی تزئینات کشیده شده بود، تثبیت و لایه چسبانی رنگ‌های پوسته شده و تمیز کردن چربی و سیاهی روی تزئینات از جمله اقدامات مرمتی بر روی راه پله‌های عالی قاپوست.

مجید کاظمی افزود: همچنین لایه‌ها و تزئینات ترک خورده و استحکام بخشی آن‌ها، مرمت گچی، کامل کردن طرح‌ها و تزئینات راه پله‌ها و تثبیت قبل از مرمت رنگی با پریمال، مرمت رنگی در قسمت‌های تزئینات رنگی و تثبیت نهایی از دیگر اقدامات مرمتی صورت گرفته در راه پله‌های مارپیچ عالی قاپوست.

به گفته وی، از علل بسیار مهم که باعثآسیب وارد شدن به پله‌های عالی قاپو شده است، تردد بازدید کنندگان از این راه پله‌ها و آسیب رساندن به تزئینات است.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم آشنایی بازدید کنندگان با ارزش تاریخی بنا بر اثر دست کشیدن، نوشتن یادگاری به وسیله خودکار، مداد و کشیدن اجسام سخت مانند کلید به این تزئینات ۶۰ درصد از تزئینات بنا تخریب شده بود که مرمت شد.

وی از دیگر علل آسیب رسیدن به راه پله‌ها را طولانی شدن زمان مرمت بنا از ۳۵ سال پیش تاکنون ذکر کرد و افزود: از حدود ۳۵ سال پیش تزئینات راه پله‌های عالی قاپو مرمت نشده بود و به مرور زمان آسیب جدی به تزئینات وارد شده بود.

وی همچنین از دیگر علل آسیب رسیدن به بنا را باز بودن پنجره‌های داخل راه پله‌ها و نداشتن شیشه جهت جلوگیری از گرد و خاک و باد ذکر کرد و افزود: خوشبختانه با نصب پنجره‌های داخل راه پله‌ها از آسیب‌های بعدی در بنا جلوگیری به‌عمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز