خبرگزاری کار ایران

مسئول پروژه تسریب کربن اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در گفتگو با ایلنا:

منطقه ورزنه اصفهان با طرح ترسیب کربن توانمند می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۸۱

در سال‌های اخیر به دلیل کم‌آبی تغییرات زیست محیطی و مشکلات اقلیمی زیادی در این منطقه حادثشده است که برای جلوگیری از این معضلات با پیشنهاد اداره کل منابع طبیعی استان، اجرای پروژه ترسیب کربن به مدت ۵ سال در این منطقه مد نظر قرار گرفت.

ایلنا: پروژه ترسیب کربن، در آوریل ۲۰۰۳(سال ۱۳۸۲) در ایران با عنوان سند پروژه بین المللی ترسیب کربن با سرمایه گذاری تسهیلات جهانی GEF و مشارکت دولت و دفتر برنامه مللUNDP در استان خراسان جنوبی شهرستان سبزبیشه(منطقه حسین آباد غیناب) به امضاء رسید و در سال ۲۰۰۵(۱۳۸۴) عملیات اجرایی آن در فضایی به مساحت ۲۰۰ هزار هکتار آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، با توجه به نتایج مثبتی که در بازه زمانی ۱۰ ساله برای این شهرستان داشت با پیشنهاد اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان، منطقه ورزنه در جنوب شرق استان اصفهان، برای پایلوت دوم این طرح در ایران پیشنهاد شد، که خوشبختانه اقدامات اولیه ان صورت گرفته است و تا دو ماه آینده نیز قرار داد آن منعقد خواهد شد.

در همین زمینه مسئول پروژه تسریب کربن اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، مهترین هدف اجرای این طرح را در منطقه ورزنه، افزایش وسعت مناطق بیابانی در این ناحیه عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل کم‌آبی تغییرات زیست محیطی و مشکلات اقلیمی زیادی در این منطقه حادثشده است که برای جلوگیری از این معضلات با پیشنهاد اداره کل منابع طبیعی استان، اجرای پروژه ترسیب کربن به مدت ۵ سال در این منطقه مد نظر قرار گرفت.

حسینعلی نریمانی، با اشاره به اینکه علت انتخاب ورزنه برای ترسیب کربن افزایش کانون‌های بحرانی محدوده انتخاب شده بیش از ۲۳۰۰ هکتار در طول ده سال گذشته است افزود: کمک به توانمندی بهره برداران منابع طبیعی از دیگر اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه در این طرح محور‌هایی چون جلب مشارکت مردمی؛ توانمندسازی جوامع محلی در قالب گروه‌های توسعه نیز در گرفته شده است ادامه داد: اجرای پروژه‌های منابع طبیعی، مرتع داری، بیابان زایی، آبخیزداری، فعالیت‌های درآمد زا، و اشتغالزایی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، تولید کود ورمی کمپوست، آبیاری، نهال کاری و غیره است.

وی اظهار داشت: در یک بازه زمانی(۱۰سال) پروژه ترسیب کربن در استان خراسان جنوبی(منطقه حسین آباد غیناب) به مرحله اجرا در امد و با اثرات مثبتی که اجرای این طرح در پی داشت مقرر شد که استان اصفهان به عنوان دومین پایلوت این طرح اقدام به اجرای پروژه ترسیب کربن نماید.

وی گفت: در حال حاضر پیش نویس پروژه ترسیب کربن تهیه شده است و تا دو ماه آینده نیزدر قالب تفاهم نامه‌ای با استانداری اصفهان، سازمان جنگل‌ها و نماینده UNDP در ایران به امضاء می‌رسد.

معاون اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در پروژه ترسیب کربن مدیریت مشارکت منابع طبیعی و توسعه روستایی در قالب یک طرح ۵ ساله در منطقه جنوب شرق اصفهان(ورزنه) به اجرا در می‌آید.

نریمانی، فواید اجرای این طرح را جلوگیری از تخریب منابع طبیعی دانست و افزود: با اجرای این طرح عواملی که باعثتخریب عرصه و بیابان زایی می‌شود، کنترل شده و با ایجاد مشاغل متنوع و تغییر معیشت در هر منطقه‌ای متناسب با بافت محلی، توسعه پایدار منطقه را به دنبال دارد که این امر با توانمندسازی جوامع محلی امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: در منطقه ورزنه دامداران با ایجاد تعاونی در زمینه برداشت از منابع طبیعی گام‌هایی برداشته‌اند، اما به لحاظ کمبود آب برای معیشت خود دچار مشکل هستند، به همین سبب مسئولان استان قصد دارند به دلیل موقعیت خاص این منطقه و پیش روی سریع بیابان این معضلات را حل کنند.

مسئول پروژه ترسیب کربن اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: وسعت منطقه ورزنه ۸۰ هکتار است و اداره منابع طبیعی با تثبیت پوشش گیاهی در مراتع شنی و ایجاد جنگل‌های دست کاشت قصد دارد که به ایجاد شغل‌های جدید در این منطقه کمک نماید.

وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح، تامین بودجه ملی از سازمان جنگل‌ها و مراتع، بودجه استانی از استانداری اصفهان و بودجه بین المللی از UNDP خواهد بود.

نریمانی افزود: البته برای اجرای این طرح باید تمامی دستگاه‌های مرتبط ورود پیدا کنند، چرا که این طرح یک کار فرا دستگاهی بوده و اداره منابع طبیعی صرفا طرح‌های بیابازدایی را به اجرا گذاشته و برای اشتغالزایی سازمان فنی و حرفه‌ای، اداره کار و غیره نیز سهیم هستند.

گفتگو از: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز