خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری اصفهان:

با تکمیل تله کابین بازدید از قلعه شاه دژ ممکن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۲۹

با راه اندازی تله کابین امکان بازدید از قلعه شاه دژ که بر بام اصفهان قرار دارد برای شهروندان فراهم می‌شود.

ایلنا: مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری اصفهان گفت: مدت‌هاست خبر وجود قلعه‌ای تاریخی بر فراز بام اصفهان و آغاز عملیات احیاء این قلعه و کشف اشیاء تاریخی در کاوش‌های باستان‌شناسی، بسیاری از شهروندان تاریخ دوست را مشتاق دیدن قلعه تاریخی شاه دژ کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ حسین جعفری اظهار داشت: مراحل مرمت قلعه شاه د‍ژ شامل ۶ مرحله است که تاکنون مرحله نخست قلعه و سربازخانه آن با صرف بودجه ۵۳۵ میلیون تومانی در طول سه سال از محل اعتبارات شهرداری به اتمام رسیده است و میراثفرهنگی نیز در این طرح کار کاوش آثار تاریخی و نظارت و هماهنگی را بر عهده داشته است.
وی افزود: سایت این مکان تاریخی شامل بخش‌های مختلفی مانند ارگ مرکزی، جایگاه اشرف، سربازخانه جنوبی و غربی، سه قلعه، بند اصلی، بارانداز، برج‌های دیده بانی، قلعه سنگی، دروازه گردنه باد، حوض سلطان و غار قنبر است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: از دیگر نقاط این مجموعه دروازه جنوب غرب، دورازه گل زرد، دروازه شمال غربی، چشمه نُقط، جایگاه گل زرد، دروازه شرقی(آبشار)، چشمه درویش، چشمه پاچنار، چشمه دالون، برج نظاره شهر، چنگولی شیطان، تخت کسری و توربین بادی است.
جعفری با بیان اینکه چند مرحله باستان‌شناسی در این مکان تاریخی انجام شده و یک مرحله کاوش دیگر نیز نیاز است، گفت: در کاوش‌های باستان‌شناسی این مکان اشیای با ارزشی متعلق به دوره ساسانیان پیدا شده است که به احتمال قوی در موزه‌ای در همین مکان به نمایش گذاشته می‌شود.
وی افزود: کاوش‌های قلعه شاه دژ به عنوان یک سایت تاریخی انجام شده و اکنون بسترهای لازم برای ایجاد موزه در این اثر تاریخی فراهم شده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ادامه بازسازی این سایت نیازمند تامین اعتبار است، تاکید کرد: پیمانکار این پروژه امسال پولی دریافت نکرده، این در حالی است که مراحل مرمت این قلعه بسیار سخت می‌باشد چرا که مصالح باید از ارتفاع ۴۰۰ متر پایین‌تر به بالا حمل شود.
جعفری افزود: بخشی از دیواره قلعه و ارگ مرکزی آن از زیرخاک بیرون آورده شده و حفظ و ساماندهی شده است.
وی با اشاره به احداثمرحله دوم تله کابین صفه خاطرنشان ساخت: در مرحله دوم این طرح، تله کابین به قلعه شاه دژ ختم می‌شود و با تکمیل تله کابین شهروندان می‌توانند از این قلعه تاریخی بازدید کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز