خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان:

تأمین آب شرب تابستان سال آینده مهمترین دغدغه آبفای استان اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۸۰

شش سال متوالی است که استان اصفهان با خشکسالی مواجه شده و با کاهش حجم ذخیره آب در سد زاینده رود، تامین آب شرب مردم مهمترین دغدغه استان است.

ایلنا: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در جلسه هماهنگی مدیریت بحران آب که با حضور معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان برگزار شد گفت: درحال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ۶ سال متوالی با پدیده خشکسالی مواجه شده است که وقوع این پدیده محدودیتهایی در تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف همچون کشاورزی، صنعت و شرب ایجاد نموده است به طوریکه در تابستان گذشته تأمین و توزیع آب شرب اصفهان با اعمال تدابیر ویژه‌ای انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ هاشم امینی با بیان اینکه برآوردهای صورت گرفته بیانگرکاهش ۷/۷ درصدی تولید آب در ۹ ماهه اخیر می‌باشد خاطرنشان ساخت: به رغم کاهش تولید آب در اصفهان تقاضا برای آب شرب به دلیل توسعه و گسترش شهرسازی افزایش یافته چراکه در سال ۸۶ حدود ۸۰۰ هزار انشعاب آب داشتیم اما در سال ۹۱ این رقم به بیش از یک میلیون انشعاب رسیده است و این عدم تعادل میان عرضه و تقاضای آب، شرکت را با چالش‌های متعددی روبرو ساخته است.

وی افزود: در دهه‌های گذشته ۵۰ میلیون مترمکعب آب سد زاینده رود به آب شرب تخصیص داده می‌شد ولی در حال حاضر حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب برای تأمین آب شرب نیاز است. این درحالیست که هم اکنون حجم ذخیره سد زاینده رود حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب است. بر این اساس مهم‌ترین دغدغه آبفای استان تأمین آب شرب تابستان سال آینده است.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سال‌های خشک راهکارهای متنوعی برای غلبه بر بحران کم آبی در استان اصفهان در دستور کار قرار داد ولی هم اکنون که منابع آبی در استان با کاهش شدیدی مواجه شدند می‌توان با اعمال تدابیری همچون مدیریت مصرف بر بحران آب در اصفهان غلبه کرد.

امینی گفت: در حال حاضر حجم سد زاینده رود به ۱۴/۱(یک چهاردهم) ظرفیت آن رسیده و از سویی آبدهی چاههای فلمن که در سالهای گذشته حدود ۴ هزار لیتر در ثانیه بوده هم اکنون به ۱۵۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته این درحالیست که چاههای فلمن یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آب شرب در اصفهان محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شرایط استان را بحرانی و خاص دانست و افزود: در فصل بارش بارندگی‌ها در استان بسیار محدود بوده که این امر وضعیتی بحرانی برای منابع آبی به همراه داشته است و اگر راهکار اساسی برای برون رفت از تنش آبی در استان اصفهان درنظر گرفته نشود نمی‌توان با تدابیری همچون ایجاد حفرچاه و نیز تنظیم فشار آب بر بحران کم آبی در استان اصفهان غلبه کرد و باید راهکاری اساسی و برنامه‌ای بلندمدت برای برون رفت از تنش آبی در استان در دستورکار قرار گیرد زیرا بستر خشک زاینده رود خشکی چاههای فلمن را رقم زده است و مسلماً با چنین شرایطی تأمین آب شرب در ماههای آینده و سالهای بعد با مخاطره روبروست.

در ادامه این نشست معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۱۳ سال است که کشور با پدیده خشکسالی مواجه شده و ۵۱۷ شهر کشور در مرحله تنش آبی قرار دارد که استان اصفهان که یکی از کلان شهرهای کشور محسوب می‌شود تأمین آب شرب آن در مرحله بحرانی قراردارد.

تشیعی افزود: در سال ۹۱ تأمین آب شرب نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۹ درصدی مواجه بوده است اما با وجود محدودیت منابع آبی هیچ‌گاه کمیت فدای کیفیت نشد زیرا آب که مایه حیات است کیفیت آن تضمین کننده سلامت افراد جامعه است. تشیعی گفت: موضوع آب در اصفهان تنها یک موضوع محلی نیست و یک مسئله ملی راهبردی است که استانداری اصفهان با همکاری وزارت نیرو تدابیری جهت برون رفت اصفهان از مرحله بحران آب در دستور کار قرار دهند.

وی عدم پایداری میان تأمین و توزیع آب شرب را واقعی نبودن تعرفه آب دانست و خاطرنشان ساخت: واقعی نبودن قیمت آب بها باعثشده است که مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند این درحالیست که بهای حداقل یک لیتر آب در ثانیه حدود ۳۰۰ میلیون تومان برآورد گردیده است و با صرفه جویی ۶۰ درصدی مردم می‌توان بر بسیاری از چالش‌های کم آبی غلبه کرد.

وی بخش آب و فاضلاب را یکی از محورهای توسعه کشور‌ها قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: برخورداری مردم هرمنطقه از آب شرب سالم و بهداشتی و نیز خدمات شبکه فاضلاب نشانگر توسعه آن منطقه است و باید با اعمال مدیریت تقاضا زمینه‌های رشد و بالندگی‌های کلان شهر‌ها در برخورداری از خدمات شرکت آب و فاضلاب مهیا سازیم و این درحالیست که هم اکنون سرانه مصرف آب در کشور بسیار بالا‌تر از سرانه آب در کشورهایی است که سرانه آب تجدیدپذیر آب آنجا بسیار بیشتر از ایران است.

تشیعی گفت: نگرانی جهت تأمین آب شرب ۶ ماهه دوم سال ۹۳ وجود دارد و می‌توان با کنترل تولید و مصرف آب با ارائه راهکارهایی همچون شناسایی مشترکین پرمصرف، مدیریت فشار، اصلاح شبکه‌های فرسوده تا حدودی به مشکل کم آبی در استان اصفهان غلبه کرد همچنین گروه مروجین مصرف بهینه آب می‌توانند با ترویج مصرف بهینه آب میان اقشار مختلف جامعه مردم را ترغیب به صرفه جویی در مصرف آب کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز