خبرگزاری کار ایران

انتقاد امام جمعه اصفهان:

وام های بی برنامه و مشکلات اقتصادی / دلال بازی در بانک های خصوصی؟!

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۱۰

بانک های خصوصی سودهای بالایی به سپرده ها می دهند و با جذب نقدینگی مردم و دادن وام ها به افرادی که توانایی بازپرداخت ندارند باعثافزایش مشکلات اقتصادی و در نتیجه مشکلات صنعتی می شوند.

ایلنا: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار جمعی از فعالان صنعت و معدن استان اصفهان بر لزوم اولویت بندی در کارها تأکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات به وجود آمده در اقتصاد و صنعت ما به دلیل عدم توجه به اولویت هاست.

به گزارش خبرگزاری " ایلنا " از اصفهان؛ آیت الله " سید یوسف طباطبایی نژاد "، تأسیس بانک های متعدد خصوصی را عاملی برای مشکلات اقتصادی و به تبع آن مشکلات صنعت دانست و گفت: بانک های خصوصی بعضا با ورود به فضای دلالی، سودهای بالایی به سپرده ها می دهند و با جذب نقدینگی مردم، صندوق بانک های دولتی را جهت واگذاری وام به صنعت و معدن خالی می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت باید به منظور تشویق کارآفرینان و فعالان بخش صنعت و معدن، زمین های بیابانی را به صورت رایگان در اختیار تولید کننده قرار داده و در واگذاری امتیازاتی چون برق و آب و مالیات در چند سال نخست تأسیس مشمول تخفیف باشند.

وی بی تدبیری در کارها را باعثعقب ماندگی امور کشور دانست و گفت: پرداخت یارانه به همه خانواده ها و توزیع سبد کالایی به مردم در زمانی که کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کند، نتیجه ای جز ایجاد بحران های اقتصادی در پی نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که برای بانک ها ایجاد مشکل می کند، واگذاری وام های بخش صنعت به افرادی است که توان بازپرداخت آن ها را ندارند.

آیت الله " طباطبایی " افزود: برخی افراد با زیرکی چندین شرکت را به نام خود ثبت می کنند و برای هر کدام از آن ها درخواست وام می دهند و بانک ها نیز بدون اطمینان از قدرت بازپرداخت اقساط، با چک دو نفر به عنوان ضامن وام را پرداخت می کنند که این امر علاوه بر ایجاد مشکلات مالی برای بانک، در صورت عدم پرداخت اقساط، منجر به مشکلات فراوان برای شخص و خانواده و نزدیکانش می شود.

وی افزود: تعداد زیادی از معادن استان به نام افراد معدودی ثبت شده و بدون استفاده رها شده است، در حالی که باید مجوز ثبت معدن در صورتی که پس از گذشت ۲ سال از آن بهره برداری نشود، باطل شود.

وی در خصوص مشکلات آب استان نیز گفت: خشکسالی و کم بودن بارش نزولات آسمانی تنها درصدی از مشکلات را تشدید کرده و عمده مشکل ما عدم استفاده بهینه از آب موجود است.

وی ساماندهی بستر زاینده رود را یکی از کارهای مهم برای استفاده بهینه از آب موجود دانست و اظهار داشت: سرکشی میراب از حاشیه رودخانه و جلوگیری از سوء استفاده برخی کشاورزان از آب برای کشت محصولات پر آبی چون برنج، روشی دیگر برای استفاده برنامه ریزی شده از آب موجود است.

در این دیدار عبدالوهاب سهل آبادی، رییس خانه صنعت و معدن ایران و اصفهان و نایب رییس اتاق بازرگانی و رییس کانون کارفرمایان استان از فشارهای وارد شده به بخش صنعت گفت و اظهار داشت: با وجود هدفمند کردن یارانه ها و بالا رفتن هزینه های انرژی هیچ کمکی به بخش صنعتی نشده است.

وی از بی مهری برخی مسؤولان گلایه کرد و گفت: در حالی که نزدیک به ۳۵۰ هزار کارگر در بخش صنعت و معدن مشغول به کار هستند و استان اصفهان در بحران های اقتصادی با کمترین ریزش روبرو بوده است، عدم همکاری برخی مسؤولان عرصه را برای فعالان صنعت و معدن تنگ کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز