خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خوانسار مطرح کرد:

کاهش ۷۵ درصدی سرانه آب تجدید پذیر در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۲۱۱

آب محور توسعه بسیاری از کشورهاست و برخورداری از آب سالم یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود چرا که آب انرژی پایه تولید هر کالایی به شمار می‌آید.

ایلنا: معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، درآغازعملیات احداثایستگاه پمپاژ شماره یک خوانسار با اشاره به اینکه آب تنها کالایی است که تولید نمی‌شود افزود: در سالهای اخیر تبعات ناشی از وقوع خشکسالی‌های اخیر شهر خوانسار را در تامین آب شرب با مشکلاتی مواجه نمود که انشاء ا… با تدابیری که اتخاذ گردیده امیدواریم این مشکلات مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، تشیعی، اظهار داشت: برای رفع مشکلات این شهرستان عملیات احداثایستگاه پمپاژ شماره یک خوانسار با همکاری و هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در دستور کار قرار گرفت تا به نوعی مشکل تامین آب شرب در این منطقه حل شود این در حالی‌ست که هم اکنون چگونگی تامین آب حوضه زاینده رود یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین امر در وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است.

تشیعی، با بیان اینکه ایران با دارا بودن اقلیم خشک و نیمه خشک، تنها ۳۹ درصد بارندگی آسیا را به خود اختصاص داده است ادامه داد: توزیع ناهمگون بارش یکی دیگر از مشکلات در این زمینه است بطوریکه میانگین بارندگی در حوضه دریای خزر هزار و ۷۶ میلی متر و در یزد ۵۳ میلی متر است.

وی به کاهش سرانه تجدید پذیر آب در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه آب تجدید پذیر در کشور در سال ۱۳۳۵ به ازای هر نفر ۶ هزار و ۸۶۰ متر مکعب بوده و در سال ۱۳۹۰ این رقم به هزار و ۷۱۰ متر مکعب کاهش یافت که بیانگر کاهش ۷۵ درصدی آب تجدید پذیر در کشور است وبر اساس شاخص سازمان ملل سرانه کمتراز هزار و ۷۰۰ متر مکعب آب تجدید پذیر نشان دهنده بحران آبی است.

تشیعی، با بیان اینکه ۱۳ سال متوالی است که کشور با پدیده خشکسالی مواجه است اعلام کرد: متاسفانه ۱۳ سال کشور با تبعات ناشی از خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند در حالیکه بدون آب توسعه کشاورزی که حاشیه ساز امنیت غذایی است امکان پذیر نیست و حیات هر موجود زنده‌ای به آب بستگی دارد. بنابراین هر قطره آب در این سرزمین بسیار ارزشمند است و هر قطره آب مثل خون در بدنمان از ارزش بسیاری برخوردار است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مصرف سرانه آب در کشور را بالا‌تر از میانگین تعریف شده دانست و تصریح کرد: متاسفانه به رغم محدودیت منابع آبی در کشور سرانه مصرف آب در ایران بسیار بالاست این در حالیست که اگر الگوی مصرف آب رعایت نشود و مصرف بهینه آب در همه زمینه‌ها لحاظ نشود با بحران آبی مواجه خواهیم شد.

تشیعی، به بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: درست است که در ماههای اخیر بارندگی‌های نسبتاً مطلوبی در کشور صورت گرفت اما این رویداد دلیل بر رفع مشکلات در تامین آب نیست و همچنان صرفه جویی در مصرف آب یک ضرورت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز