خبرگزاری کار ایران

مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد:

مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود گامی موثر در احیای این رودخانه است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۲۵

مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود گام موثر در احیای این رودخانه دایمی فلات مرکزی ایران است.

ایلنا: مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در سی و چهارمین کمیته آب اتاق اصفهان تصریح کرد: کشاورزی در حاشیه رودخانه زاینده رود از آبریز تا تالاب گاوخونی سابقه چند هزار ساله دارد و به دلیل سو مدیریت و دو قطعه شدن حوضه زاینده رود امروز شاهد خشک شدن این رودخانه و از بین رفتن کشاورزی اطراف آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مهدی بصیری، انتقال آب زاینده رود به یزد با هدف شرب را بر اساس مصوبه وزارت نیرو منوط به راه اندازی تونل سوم کوهرنگ برشمرد و گفت: با وجود انتقال آب طی دوازده سال گذشته از زاینده رود به یزد، هنوز تونل سوم به بهره برداری نرسیده است و استان یزد از محل این آب به تولید محصولات صنعتی و کشاورزی پرداخته است.

وی با اشاره به برداشت‌های غیر قانونی از حق آبه داران رودخانه زاینده رود اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو باید تمامی این برداشت‌های غیر قانونی را بازگرداند.

بصیری با اشاره به فروش آب حق آبه داران به واحدهای صنعتی و سایر استان‌ها گفت: اگر قرار است منابع آبی حق آبه داران فروخته شود باید از صاحبان اصلی خریداری شود و این رویه در کشورهای توسعه یافته قابل مشاهده است که دولت آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و شرب شهر‌ها را از کشاورزان حق آبه دار برای یک سال یا چند سال خریداری می‌کند.

وی با انتقاد از توسعه واحدهای صنعتی استان بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های موجود گفت: رویکرد مسوولین در تقسیم آب بطور عمده توجه به نیاز واحدهای صنعتی است و شرب است و سپس کشاورزی در اولویت بعدی قرار دارد.

وی اضافه کرد: چرا سهم صنعت در شرایط کم آبی استان کاهش نمی‌یابد و کشاورزی در اولویت کاهش کلی حق آبه خود هستند.

بصیری گفت: باغدارانی که سال‌ها تلاش کردند و یک درخت را به بهره برداری رساندند چگونه خسارت یک ساله خشکسالی را دریافت کنند و این در شرایطی که حاصل چند سال زحمت وی به دلیل بی‌آبی طی چند ماه از بین می‌رود.

«مصطفی حجه فروش» رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: واحدهای صنعتی برای اجرای طرح‌های توسعه باید ابتدا آب و انرژی مورد نیاز را همانند ماشین آلات تجهیزات تامین کنند.

«سیداحمد خاتون آبادی» عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این جلسه پیشنهاد تشکیل پارلمان آب زاینده رود را مطرح کرد و گفت: تشکیل این پارلمان با حضور حق آبه داران و مسوولین می‌تواند نقش مهمی در توزیع عادلانه آب داشته باشد.

وی صنعتی شدن بیش از ظرفیت استان اصفهان را تهدیدی جدی برای آب و هوا و محیط زیست این استان دانست و گفت: رویکرد استان اصفهان در دهه پیش رو باید صنعتی زدایی باشد تا بتوان در اصفهان زندگی کرد زیرا واحدهای صنعتی در آلایندگی شهر اصفهان سهم بسزایی دارند.

«محمدرضا نیکبخت» عضو دیگر کمیته آب اتاق اصفهان از برگزاری همایش احیای زاینده رود در ماه آینده به همت کمیته خبر داد و گفت: در این همایش راهکارهای احیای رودخانه زاینده رود با حضور کار‌شناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز