خبرگزاری کار ایران

در همایش تبیین جایگاه تعزیه در الگوسازی هنر دینی در اصفهان مطرح شد:

آیین پرده خوانی و نقالی در کنار تعزیه خوانی باید احیا و بازسازی شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۵۰

برخی از آیین‌های سنتی مانند نقالی و پرده خوانی در جامعه امروز ما کم رنگ شده و باید در کنار صیانت از هنر تعزیه خوانی در صدد بازسازی آن‌ها باشیم.

‌ایلنا: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در همایش تبیین جایگاه تعزیه در الگوسازی هنر دینی در اصفهان اظهار داشت: تعزیه هنری مقدس و ارزشی است که باید هنرمندانه و عالمانه درباره آن اظهار نظر شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ حجت الاسلام محمد قطبی دامه داد: تعزیه، بهترین الگوی هنری و نمایشی است، چون مردم آن را می‌بینند، از آن خسته نشده و آموزه‌های آن نیز ماندگار است چرا که مردم با تماشای تعزیه، نسبت به سایر هنر‌ها، صحنه‌های نمایش را نزدیک به واقعیت حس کرده و با آن پیوند برقرار می‌کنند.

حجت الاسلام قطبی گفت: جامعه بشری با یک حرکت شتابان و فزاینده در حال پیشروی است و دشمنان در شبیخون فرهنگی از این فرصت استفاده کرده و می‌خواهند از طریق فضای سایبری و مجازی، ‌ نسل نوخاسته ما را از اعتقادات و خانواده جدا کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از آیین‌های ما مانند هنر تعزیه در جامعه زنده و پویاست که استراتژی ما صیانت از آن است افزود: بخشی از آیین‌ها مانند نقالی و پرده خوانی در جامعه امروز ما کم رنگ شده و استراتژی ما بازمهندسی، ‌احیا و ترویج آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت ‌تعزیه خوانان میدان دار اصلی اعمال این استراتژی‌ها هستند و باید برای صیانت و تعالی هنر تعزیه تلاش کنند.

وی علمی شدن نگرش اصحاب و متولیان تعزیه را در راستای صیانت و تعالی هنر تعزیه لازم دانست و افزود: تعزیه هنر عظیمی است که نیازمند یک بازمهندسی و یک کار بلند دامنه برای صیانت و تعالی است.

حجت الاسلام قطبی بر مستندسازی تجربیات تعزیه خوانان تاکید کرد و گفت: ‌در راستای صیانت و تعالی این هنر لازم است کتابی از تجربیات تعزیه خوانان در آینده‌ای نزدیک چاپ و در اختیار همگان قرار گیرد.

وی از راه اندازی شورای عالی سیاستگذاری شبیه خوانی استان اصفهان خبر داد و افزود: در آینده‌ای نزدیک در راستای معرفی هرچه بیشتر هنر تعزیه و تجهیزات آن، ‌ موزه تعزیه و سبک زندگی افتتاح می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز