خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با تاکید برسخنان مقام معظم رهبری تاکید کرد:

ترویج ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی اصفهان مهمترین هدف نظام مهندسی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۰۵

نزدیک به ۴۰ درصد از سرمایه‌های کشور در بخش ساختمان صرف می‌شود و امروزه نیزهر یک متر مربع ساختمان بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد. که نیاز است برای گران‌ترین کالایی که مردم برای ان هزینه می‌کنند اصلیترین شاخصه فرهنگ معماری اسلامی، آسایش و سلامت روانی مردم است دیده شود.

ایلنا: نزدیک به ۴۰ درصد از سرمایه‌های کشور در بخش ساختمان صرف می‌شود و امروزه نیزهر یک متر مربع ساختمان بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد. که نیاز است برای گران‌ترین کالایی که مردم برای ان هزینه می‌کنند اصلیترین شاخصه فرهنگ معماری اسلامی، آسایش و سلامت روانی مردم است دیده شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رییس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان که به مناسبت روز ملی مهندسی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به اینکه ۲۳ هزار مهندس در استان اصفهان عضو این NGO مردمی هستند ادامه داد: در حال حاضر خرید مسکن گران‌ترین کالای هر خانوار محسوب می‌شود ولی علیرغم این سرمایه گذاری دربخش مسکن هم اکنون عمر مفید هر ساختمان در ایران بین ۳۰ تا ۴۰ سال است که ما سعی داریم ساختمان‌هایی بسازیم که عمر آن به ۶۰ سال برسد.
علی پزشکی، با بیان اینکه به‌دنبال افزایش طول عمر یک خانه می‌توان صرفه اقتصادی زیادی در هر خانواده ایجاد کرد افزود: در سطح دنیا عمر مفید ساختمان‌ها به یکصد سال می‌رسد اما در کشور ما به دلیل عدم استفاده از فناوری‌ها و مصالح صنعتی این میزان عمر در ساختمان‌ها وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه عمر متوسط ساختمان به پارامترهای زیادی بستگی دارد که مربوط به مصالح و شیوه‌های اجرایی ساختمان سازی می‌شود اظهار داشت: در حال حاضر در سطح کشور یک شیوه سنتی ساخت حاکم است و ساخت ساختمان‌ها با عمر مفید حدود ۶۰ سال را ایجاد می‌کند.
پزشکی ادامه داد: ساختمان کالایی است که حجم زیادی از درآمد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد پس نباید در دوره‌های کوتاه مدت نیاز به خرید این کالا باشد. بنابراین اگر یک ساختمان دارای عمر طولانی باشد می‌توان هزینه‌های خانواده را به شدت کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه در صورت خدمات تخصصی می‌توانیم به ساختمان سازی فنی، ایمنی و بهداشتی برسیم، افزود: مهندسین این سازمان در هفت رشته عمران، معماری، تاسیسات برقی، مکانیکی، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک مشغول به کار هستند. بنابراین در تمامی حیطه‌های ساختمانی می‌توانیم نظارت کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان، با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از ساختمان‌سازی‌هایی که در ایران ساخته می‌شود مطابق با استانداردهای جدید نیست، ادامه داد: از نظر زمین‌شناسی مهندسی ایران در منطقه پرخطر لرزه‌ای قرار دارد و به طور تقریبی بیش از ۹۵ درصد ساخت کشور پتانسیل رخداد زلزله‌های بزرگ را دارد.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ درصد از سرمایه‌های کشور در بخش ساختمان صرف می‌شود افزود: اصلیترین شاخصه فرهنگ معماری اسلامی، آسایش و سلامت روانی مردم است که هم باید در قوانین، خود را نشان دهد و هم نیازمند مطالعه در این زمینه است. علاوه بر این سعی سازمان در این است که هارمونی ساختمان‌ها در شهر رعایت شود تا شهر دارای چهره‌ای زیبا باشد.
پزشکی، یکی از اهداف محوری سازمان که از تاکیدات مقام معظم رهبری است را تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی نام برد و افزود: رعایت این نکته به معنای پیروی و الگو برداری نکردن از ساخت و سازهای غربی و جلوگیری از ساخت‌های عجیب و غریب است و نه اینکه معماری اسلامی و سنتی را در نماهای ساختمانی به کار بریم.
وی بر قوانین مصوب مجلس برای نظام مهندسی تاکید کرد و ادامه داد: ۱۰ بند به عنوان وظیفه سازمان نظام مهندسی تعیین شده است و سازمان نظام مهندسی به دنبال تحقق این قوانین است. البته در کشور دو سیستم مجزا برای نظارت بر ساخت و ساز وجود دارد. یکی سیستم دولتی است که بر پروژه‌های دولتی که بودجه دولتی دارند نظارت می‌کند، تحت عنوان سازمان نظام مهندسی اجرایی وابسته به استانداری‌ها و معاونت راهبردی برنامه ریزی ریاست جمهوری، دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان کل کشور است که با توجه به تعریف آن همه ساخت و سازهای کشور به جز ساخت و سازهای دولتی را در بر می‌گیرد.
وی به نحوه نظارت بر پروژه‌های ساختمانی نیز اشاره کرد و گفت: ما در همه مراحل به نظارت و کنترل ساختمان می‌پردازیم. این سازمان هم بر مرحله طراحی بر ساخت و ساز‌ها و هم بر مرحله اجرا نظارت می‌کند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه در سازمان نظام مهندسی بر عملکرد مهندسین نظارت می‌شود، اظهار داشت: در سازمان نظام مهندسی شورایی انتظامی وجود دارد که وظیفه صدور رای برای مهندسان را دارد.
پزشکی، در مورد وضعیت ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی و ساخت نیز بیان داشت: اگر بر اساس ابلاغیه‌های ایمنی صادر شده به ساختمان‌های اصفهان بنگریم می‌فهمیم اصفهان از نظر طراحی در شرایط مطلوب به سر می‌برد. ولی ساختمان‌هایی که پیش از ابلاغیه نظارت بر ایمنی زلزله ساخته شده‌اند مشمول بهسازی می‌باشند.
وی با اشاره به ۳۰۰ هزار عضواز ایران در نظام مهندسی ساختمان گفت: این درحالی است که در سال‌های اخیر متقاضیان پیوستن به جامعه مهندسی بسیار زیاد شده‌اند. وتعداد کل مهندسانی که در سال گذشته به نظام مهندسی پیوسته‌اند برابر با میزانی است که بین سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰ به این سازمان پیوسته‌اند. رفع مشکل ازدیاد و آماده سازی شرایط برای اشتغال مهندسین از اهداف این سازمان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز