خبرگزاری کار ایران

استاندار در شورای استاندارد؛ تعیین مهلت سه ماهه جهت اجرای استانداردهای مصالح ساختمانی:

یک فکر مهندسی قوی و مصالح استاندارد عامل استوار ماندن بناهای تاریخی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۸۹۹

شورای فنی استان موظف است ظرف مدت ۳ ماه آینده تمهیدات لازم و مکانیزم اجرای استانداردهای مصالح ساختمانی را احصاء و ارائه نماید.

ایلنا: استاندار اصفهان در جلسه شورای استاندارد استان که با حضور مسئولان ذیربط برگزار شد؛ اظهار داشت: مباحثمربوط به استاندارد را در استان با قوت دنبال می‌کنیم و پیگیر مباحثشواری استاندارد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپورافزود: به دلیل اهمیت ویژه مباحثاستاندارد، سازمان استاندارد از زیر نظر وزارتخانه خارج شده و تحت نظر ریاست جمهوری قرار گرفت.

زرگرپور؛ با بیان اینکه استاندارد به معنای وجود کیفیت، ایمنی، سلامت و ‌تضمین صادرات است و رضایت مشتری را به دنبال دارد گفت: در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری نیز در خصوص این موضوع بسیار تأکید شده و ما نیز در استان با جدیت تمام مسائل مربوط به استاندارد را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به گزارش مبسوط اداره استاندارد از وضعیت استاندارد در استان و فعالیت‌های صورت پذیرفته در این زمینه، ‌ گفت: خوشبختانه این گزارش جامع و خوب بود.

وی افزود: این گزارش از جهت اینکه اداره استاندارد سعی نموده بسیاری از وظایف خود را برون سازمانی کند و به جای اینکه خود را بزرگ نماید کار‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است، دارای اهمیت و در جای خود قابل تقدیر است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اهمیت استاندارد بر کسی پوشیده نیست، اذعان داشت: مسئله مهم اجرایی نمودن مباحثو مصوبات استاندارد و فراهم نمودن مقدمات جهت اجرای آن است.

وی با تاکید به اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در استان مطرح است، استاندارد سازی و نظارت بر مصرف مصالح ساختمانی است افزود: در حال حاضر عمر مفید ساختمان‌ها مطلوب نبوده و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در بخش ساختمان، از لحاظ اقتصادی با توجه به دوام ساختمان‌ها مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: علیرغم تلاشهای صورت پذیرفته و تدوین استاندارد‌ها و کنترل و نظارت بر این مقوله، تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

مدیرارشد استان اظهار داشت: عمر ساختمان‌های ما بین ۳۰ تا ۴۰ سال است، در حالی که در دنیا متوسط این بازه زمانی بین ۶۰ تا ۷۰ سال بوده و ساختمان‌هایی وجود دارد که تا ۱۰۰ سال هم دوام دارد.

وی با بیان اینکه در فاصله نه چندان دوری از ما نیز مساجد و ابنیه‌ای وجود دارد که نزدیک به ۴۰۰ سال عمر مفید و دوام داشته است تأکید کرد: یک فکر مهندسی قوی و مصالح درست و استاندارد توانسته چنین ظرفیتی را به این ساختمان‌ها بدهد.

استاندار اصفهان با اشاره به واقعه ساخت مسجد شیخ لطف ا… در زمان صفویه و با مسئولیت شیخ بهایی، ‌ یادآور شد: در آن زمان شیخ بهایی با ترفندی زیبا شاه عباس را که در ساخت مسجد عجله داشت، مدت یکسال معطل نگه داشت.

وی ادامه داد: این مهلت یکساله جهت نشست ساختمان پس از پی ریزی و قبل از بنا نمودن سقف و دیوار‌ها در نظر گرفته شد که نهایتا منتج به استحکام بنا و بقای آن در حال حاضر و بعد از گذشت ۴۰۰ سال شده است.

رسول زرگرپور در ادامه تصریح کرد: از سال‌های گذشته اقداماتی در زمینه استاندارد مصالح ساختمانی صورت گرفته و مصوباتی نیز وجود داشته است ولی به خاطر وجود مشکلات این مسائل اجرایی نشده است.

وی دلیل عدم توفیق در این زمینه را جدای از عوامل طراحی و اجرا، ‌ عدم توجه به مسئله استاندارد مصالح ساختمانی دانست.

استاندار اصفهان افزود: برای اینکه ظرف مدت ۱۰ سال آینده به نقطه‌ای برسیم که همه مصالح ساختمان‌ها، دارای استاندارد و با کیفیت باشد، باید شهرداری‌ها، نظام مهندسی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط هر کدام وظایف مربوط به خود را با تعامل و همکاری دیگر بخش‌ها به انجام رسانند.

وی شورای فنی استان را موظف نمود که ظرف مدت ۳ ماه آینده تمهیدات لازم و فرآیند‌ها و مکانیزم‌هایی که موجب اجرایی شدن مصوبات می‌شود را در جلسه آینده مطرح نماید.

زرگرپور شورای فنی را مناسب‌ترین مرجع برای طراحی فرآیندهای اجرایی و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط دانست.

وی تأکید کرد: به جای نگاه به گذشته باید برای آینده برنامه ریزی کنیم و با نظارت بر ایمنی ساختمان‌هایی که از این پس ساخته می‌شود با دارا بودن استاندارد مصالح ساختمانی، قطعا ظرف مدت ۱۰ سال آینده همه ساختمان‌ها دارای استاندارد لازم خواهند بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز