خبرگزاری کار ایران

درهمایش " مردم برای احیای زایند رود " در اصفهان عنوان شد:

تشکیل پارلمان آب در کشورضروری است / حرکت پرشتاب سد سازی در کشور غلط است

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۳۹۵

مدیریت انتقال آب باید جامع باشد؛ تا تمامی مسایل هیدرولیکی و اقتصاد همگان را به طور مساوی تامین کند.

ایلنا: درهمایش مردم برای احیای زایند رود که با حضور ۵۰۰ نفراز فعالان اقتصادی، دانشگاهیان، صنوف کشاورزی و اقشار مختلف مردم در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی استان اصفهان گفت: اصفهان بدون رودخانه زاینده رود هیچ آینده ای نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از اصفهان، «خسرو کساییان»، تاکید کرد: باید مساله خشک شدن زاینده رود با جدیت پیگیری و تقسیم آب زاینده رود بر اساس سهمیه های قانونی که در تاریخ نیز آمده است، صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه خشکسالی تنها نباید برای مصرف کنندگان قدیمی رودخانه زاینده رود باشد، افزود: مصرف کنندگانی که در سالهای اخیر ایجاد شده اند نیز باید به همین میزان خشکسالی را حس کنند.

تشکیل پارلمان آب ضروری است

درادامه این همایش استاد کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات موجود باید در کشور پارلمان آب تشکیل شود، اظهار داشت: هیاتی از مسوولان حوضه آبریز زاینده رود باید این پارلمان را ایجاد کنند تا کاهش مصرف آب از سرشاخه تا پایاب و همچنین مصارف خانگی مورد بررسی قرار گیرد.

«سید احمد خاتون آبادی» افزود: رودخانه زاینده رود همانند فرزند ۱۲ ساله ای است که به اندازه وزن یک وزنه بردار سنگین وزن بر وی بار گذاشته ایم.

خاتون آبادی، با انتقاد ازعدم ایجاد آمایش سرزمینی در توسعه کشور، ادامه داد: کسانی که در فکر اخذ تسهیلات برای توسعه فولاد در استان یزد هستند از کار خود پشیمان می شوند چرا که دیگر آبی برای آنها وجود ندارد.

وی گفت: باغ کاری در استان بالا دست نیز سرنوشت خوشی نخواهد داشت چرا که تا کنون چاههای آب آنها بر پایه سوبسید برق و انرژی مجانی کار می کند که با واقعی شدن نرخ آن این اقدام هم متوقف می گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زاینده رود نماد فرهنگ اصفهان است، افزود: خشکی این رودخانه به دلیل خشکسالی نیست بلکه به دلیل سو مدیریت و برداشت های تکه تکه از آن است.

خاتون آبادی، با انتقاد از نحوه سد سازی در کشور گفت: ایجاد ۶۲ سد در آذربایجان اکوسیستم این منطقه را بهم زده که متاسفانه ۱۱ سد دیگر در مناطق کردستان در حال احداثاست.

وی یادآور شد: مدیریت انتقال آب باید جامع باشد که تمامی مسایل هیدرولیکی و اقتصاد همگان را به طور مساوی تامین کند.

خاتون آبادی، با انتقاد از اینکه خود تحصیل کردگان دانشگاهی مقصر بروز این مشکلات هستند، گفت: هفتاد درصد فولاد کشور در استان اصفهان تولید می شود که صرفا برای رشد تولید ناخالص ملی کشور مفید است و فقط برای اصفهانی ها آلایندگی به همراه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز