خبرگزاری کار ایران

امام جمعه اصفهان در دیدار با وزیر نیرو اعلام کرد:

علاوه بر کمبود نزولات آسمانی، دولت نیز در مشکل آب اصفهان نقش دارد

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۲۶۰

مسئله انتقال آب زاینده رود به شهرهای دیگر منوط به تأمین آب استان بود در حالی که اکنون این مسئله در نظر گرفته نشده است.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در دیدار با وزیر نیرو گفت: در تصمیم گیری‌های کلان کشور، زمانی که نام اصفهان برده می‌شود از آن به عنوان یک استان برخوردار یاد می‌شود در حالی که در زمان حاضر این مسئله محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از اصفهان؛ آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد اظهار داشت: مساحت استان اصفهان ۱۰۵ هزار متر مربع است که فقط ۲۵ هزار متر مربع آن در حاشیه زاینده رود قرار دارد و بقیه استان کویر است.

وی تصریح کرد: اینکه در تصمیم گیری‌ها فقط چهارباغ اصفهان مد نظر باشد و بر اساس آن بودجه و امکانات اصفهان بسته شود بی‌انصافی است چرا که آب زاینده رود حتی نیاز کشاورزان شرق و غرب اصفهان را نیز تأمین نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از واگذاری آب زاینده رود به شهر‌های دیگر خاطر نشان کرد: مشکل به وجود آمده برای اصفهان تنها به خاطر کاهش نزولات آسمانی نیست و دولت نیز در ایجاد آن نقش داشته است.

وی افزود: ما با اینکه بر این امر معتقدیم که آب جزء انفال است و مدیریت آن بر عهده حکومت است اما مسئله انتقال آب زاینده رود به شهرهای دیگر منوط به تأمین آب استان بود که قید آن لحاظ نشد.

آیت الله طباطبایی اذعان داشت: زمانی که شیخ بهایی آب اصفهان را تقسیم می‌کرد جمعیت اصفهان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بوده است و این در حالی است که الان آب شرب ۵ میلیون نفر از زاینده رود تأمین می‌شود لذا اگر به اندازه زمان شیخ بهایی نیز بارندگی داشته باشیم مشکل آب استان حل نخواهد شد.

وی معضل دیگر آب استان را عدم استفاده بهینه از آب موجود دانست و ادامه داد: ساماندهی بستر زاینده رود، کم کردن پهنای رودخانه، پر کردن چاله‌های موجود در کف زاینده و سرکشی منظم میراب از حاشیه رودخانه از جمله راه حل‌های استفاده بهینه از آب موجود است.

وزیر نیرو در ادامه گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته استان اصفهان ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که با لحاظ آب بهشت آباد و کوهرنگ تنها قادر به تأمین ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهیم بود.

حمید چیت چیان تصریح کرد: سرانه مصرف آب در ایران بسیار بیشتر از سرانه مصرف آب در کشورهای اروپایی است و این امر توجه ویژه مردم به صرفه جویی در مصرف آب را می‌طلبد.

وزیر نیرو در خصوص آب روخانه کارون نیز افزود: آب کارون به اندازه‌ای آلوده شده که برای کشاورزی نیز قابل استفاده نیست و تأمین آب مردم اهواز و خرمشهر نیز با مشکل روبرو شده است.

وی اظهار داشت: عدم استفاده درست از آب و آلوده کردن آن به دست مردم صورت گرفته لذا برای حل این مشکل عزم جدی مردم نیاز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز