خبرگزاری کار ایران

مدیر موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت در مراسم رونمایی از پورتال تحقیقاتی:

با راه اندازی پرتال تحقیقاتی اهل بیت؛ فصل جدیدی در حوزه پژوهش های اسلامی فراهم شده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۳۲۷

۳۰ هزار رساله در حوزه ها علیمه وجود داردکه موضوعات آن مورد نیز جامعه نیست، متاسفانه طلاب و دانشجویان هنوز موسسه اهل البیت را نمی شناسند این در حالی است که ایجاد بانک های اطلاعاتی قوی برای نشر معارف اهل بیت سالیان سال طول کشیده است.

مدیر موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع) اصفهان درآئین رونمایی از پورتال تحقیقاتی اهل البیت(ع) با اشاره به اینکه پاسخگویى به نیاز علاقمندان و پژوهشگران در مورد معارف اهل البیت علیه‌السلام از اصلی ترین دلایل تاسیس این موسسه در اصفهان بود اظهار داشت: در سال ۱۳۸۱ گلنگ ساخت این موسسه دراصفهان به زمین زده شده که پس از ۵ سال مراحل ساخت و راه اندازی این ساختمان، ازتجهیزات و امکانات مختلف جدید و علمى برخورداراست و خوشبختانه در طول ۸ سالی که از افتتاحیه این موسسه می گذرد توانسته سهم خوبی در ارائه علوم و معارف اهل بیت(ع) داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سید حسین رضا زاده، بابیان اینکه، موسسه اهل بیت اولین مجموعه فرهنگی و دینی کشوراست که در راستای توسعه تمدن اسلامی و نشروگسترش معارف شیعه اثنی عشری وقف گردیده است گفت: این موسسه به عنوان یک مرکزخیریه عام المنفعه فرهنگی برای محققین و پژوهشگران علوم اسلامی در قالب های مختلف ارائه طرح می کند.

وی افزود: روزانه حدود ۱۰ هزار نفر از سایت های متعدد این موسسه بازدید می کنند و به تازگی نیز سایت حدیثپژوهی رونمایی شده که امیدواریم نقش خوبی در توسعه فرهنگ اهل بیت(ع) داشته باشیم.

رضا زاده ادامه داد: از ضرورت های اصلی برای تاسیس این موسسه ایجاد فعالیت های بسیار ارزشمند علمی در حیطه فرهنگ اسلامی است که در این راستا بخش های مختلفی چون سالن کتابخانه دیجیتال، بالغ بر ۱۰ هزار عنوان دانشنامه اسلامی، راز ماندگاری، سایت غدیر؛ سایت مهدویت، سایت پژوهش و حدیثپژوهی از بخش های مهم این موسسه می باشند.

مدیر موسسه تحقیقاتی اهل البیت(ع) تاکید کرد: ارائه روش های تحقیقاتی و پژوهشی و مدل سازی برای محققان، لینک کردن محققان برای انجام پروژه های مشترک و پیشگیری از موازی کاری در انجام پژوهش های مشترک با یک موضوع و هدفمندی پژوهش ها برای بهره وری بیشتر از جمله عملکردهای این موسسه در طول این سال ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه ارائه عنوان های به روز و مطابق نیاز جامعه به پژوهشگران از مهم ترین کارهای این موسسه می باشد گفت: امیدواریم با رونمایی از پورتال تحقیقاتی اهل البیت(ع) فصل جدیدی در حوزه تحقیق و پژوهش و همکاری میان محققان نقش خوبی برای موسسه فرهنگ اهل البیت داشته باشیم.

رضا زاده، به ۳۰ هزار رساله در حوزه ها علیمه اشاره کرد که موضوعات آن مورد نیز جامعه نیست و ادامه داد: متاسفانه طلاب اصفهانی و دانشجویان هنوز موسسه اهل البیت را نمی شناسند این در حالی است که ایجاد بانک های اطلاعاتی قوی سالیان سال طول کشیده است.

وی گفت: نقش رسانه ها برای اطلاع رسانی از این ظرفیت ها بسیارمهم است تا پژوهشگران با آگاهی از امکانات این موسسه بتوانند از آن در راستای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

مدیر موسسه تحقیقاتی اهل البیت(ع افزود: کتابخانه دیجیتال این موسسه مجهز به آخرین سیستم های فناوری روز وتعداد ۱۵۰ کابین برای پژوهشگران و محققین و کاربران جهت پژوهش های علمی - دینی می باشد.

رضا زاده، با اشاره به اینکه به دلیل بلوکه شدن و افت سایت های اسلامی در هاستینگ های خارج از کشور، این مؤسسه اقدام به اخذ مجوز از وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات و طراحی و راه اندازی مرکز داده منسجم نموده است گفت: مرکز داده کوثر و شبکه داخلی موسسه علاوه بر ذخیره و نگهداری اطلاعات مورد نیاز خود، برحسب درخواست ارائه خدمت نموده و امکان استفاده ازخدمات نرم افزاری خود را نیز فراهم می نماید.

مدیر موسسه نشر معارف اهل بیت با بیان اینکه ازدیگراهداف این مؤسسه اشاعه فرهنگ علوم شیعی و معارف آن در سطح جامعه اسلامی می باشد گفت: این بخش با فراهم نمودن امکانات مورد نیاز در راستای آموزش دانش پژوهان اقدام به تشکیل کلاسهای علوم و معارف اسلامی و کارگاههای آموزش روش تحقیق و دیگر علوم مرتبط نموده است.

رضا زاده؛ با اشاره به فعالیت رسانه های بیگانه برای از میان بردن اصالت فرهنگی ایرانیان بیان داشت: دشمنان در پی آن هستند تا ارزش های جامعه ایرانی اسلامی را نابود کنند و عدم تعهد افراد چه دراجتماع و در خانواده یکی از نقشه های مهم آنها است. اینگونه فعالیت های ضدفرهنگی دشمنان مخرب تر از سونامی است.

۱۲ هزارجلد کتاب دیجیتال در موسسه اهل بیت نگهداری می شود

وی تاکید کرد: بخش آموزش مجازی این موسسه نیز بستری برای برپایی یک نشست مجازی، بدون نیاز به گرد همایی فیزیکی افراد فراهم می آورد.

وی گفت: در این موسسه از۱۲ هزارجلد کتاب شامل کتابهای خطی، سنگی، آثار مکتوب قدیم و معاصر در موضوعاتی شامل: قرآن تفسیر، فقه، اصول، عقائد، کلام، فلسفه، حقوق، حدیث، ادعیه، رجال، تاریخ، سرگذشت نامه، ادبیات، واژه نامه ها و لغات، جغرافیا، طب اسلامی و… نگهداری میشود.

رضا زاده، با بیان اینکه ﭘﻮﺭﺗﺎﻝ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﻴﺖ www. ahlolbait. com نیز برای ارائه خدمات بیشتر به پژوهشگران در سال جاری راه اندازی شده است اظهار داشت: ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﻮﺭﺗﺎﻝ ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ ﻗﺎﺩﺭ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ ﺑﺎ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎﻱ یکدیگر ﺁﺷﻨﺎ شده ﻭ برای ﭘﻴﺸﺒﺮﺩ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎ همکاری کنند.

مدیر موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع) اصفهان با اشاره به اینکه بخش قرآن پژوهی موسسه ﺷﺎﻣﻞ ﻛﺘﺐ ﺗﻔﺴﻴﺮﻱ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻫﺎ، ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻭ ﻟﻐﺖ ﻧﺎﻣﻪ نیزراه اندازی شده که ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ، ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ، ﻟﻐﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ، ﻗﺎﻣﻮﺱ ﻫﺎﻱ ﻗﺮﺁﻧﻲ، ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ، ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺠﺰﺍ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﺘﻦ ﻗﺮﺁﻥ، ﺗﺮﺟﻤﻪ، ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺳﻮﺭﻩ ﻭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻳﺎ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻜﺎﻥ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻜﺎﻥ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻱ ﻣﺘﻦ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﺎ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻱ ﺁﻥ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺁﻳﺎﺕ، ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺻﺮﻑ ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﻛﻠﻤﺎﺕ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﺎ ﺍﻋﺮﺍﺏ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻣﻴﻨﻴﻤﻢ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﻠﻤﺎﺕ، ﺟﺴﺘﺠﻮﻱ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺒﻴﺖ(ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ)، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻓﻀﺎﺋﻞ، ﺧﻮﺍﺹ، ﺷﺄﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﺎﺕ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺗﺮﺗﻴﻞ ﻳﺎ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ، ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺗﻔﺴﻴﺮﻱ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ، ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ، ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻟﻴﺴﺖ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﺎ ﻓﻮﻧﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻓﻮﻧﺖ، ‌ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻓﻮﻧﺖ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻓﻴﻠﺘﺮﻳﻨﮓ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﺮﺟﻤﻪ وغیره نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: بخش ﺣﺪﻳﺚ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ این موسسه نیزﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻳﻚ ﺑﺴﺘﺮ ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ از امسال در پورتال با قابلیت هایی چون ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻳﻚ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺎ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺷﺮﺡ ﻫﺎﻱ ﻣﺤﺘﻠﻒ، ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻨﺪﻱ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻫﻢ ﻣﻮﺿﻮﻉ، ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮﭼﺴﺐ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻳﻚ ﺑﺮﭼﺴﺐ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻫﻢ ﻧﺸﺎﻧﻲ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺟﻠﺪ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﻳﻚ ﺣﺪﻳﺚ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺣﺪﻳﺚ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻳﻜﺴﺎﻥ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻣﺸﺎﺑﻪ راه اندازی شد.

ادعیه؛ برترین پاتک در برابر هجمه بی امان فرهنگی است

رضا زاده، همچنین در زمینه بخش ﺍﺩﻋﻴﻪ ﭘﮋﻭﻫﻲ و اینکه یکی از نقشه های دشمنان ایجاد روحیه یاس و ناامیدی در جامعه ایرانی است اما ادعیه معصومان برترین پاتک در برابر هجمه بی امان فرهنگ نا امیدی در جامعه است نیزبیان داشت: ﭘﻮﺭﺗﺎﻝ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﻛﺘﺐ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻜﺎﻥ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﮕﺎﻩ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﺑﻪ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ که دارای بخش هایی چون: ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﺘﺐ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﺑﺎ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻛﺘﺎﺏ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﺘﺐ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻨﺪﻱ ﺟﺪﻳﺪ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﻠﻴﻪ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﻫﻢ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﻛﺘﺐ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻜﺎﻥ، ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﺍﺩﻋﻴﻪ، ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﻓﺎﻳﻞ ﻭﺭﺩ ﻭ ﭘﻲ ﺩﻱ ﺍﻑ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﻜﻴﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﺎﭖ، ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﻓﺎﻳﻞ ﺻﻮﺗﻲ ﺍﺩﻋﻴﻪ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﺭﻭﺯ، ﻫﻔﺘﻪ ﻭ ﻣﺎﻩ ﺟﺎﺭﻱ، ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻜﺎﻥ، ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﻣﺸﺎﺑﻪ، ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺍﺩﻋﻴﻪ وغیره می باشد.

مدیرعامل موسسه تحقیقاتی اهل البیت(ع) تاکید کرد: این بخش را با هدف ارائه سبک زندگی مناسب راه اندازی کرده ایم تا با بهره گیری از فرمایشات معصومان که هزاران نسخه شفابخش را برای کار و زندگی در خود نهفته دارد به جامعه راهبردهای مناسب ارائه دهیم.

رضا زاده؛ با عنوان اینکه فقدان پایگاه جامع و مرجع برای منابع اسلامی - شیعی و فاصله تحقیقات رایانه ای در علوم اسلامی منجر به راه اندازی کتابخانه دیجیتالی گردید گفت: در این کتابخانه مجموعه ای بی نظیر از کتب تمام متن(۳۵ هزار جلد با بیش از ۱۵میلیون صفحه)، مقالات(۳۰۰۰۰ عنوان)، نسخ خطی(۵۰۰۰ نسخه)، صفحات اسکن شده کتاب(۵ میلیون صفحه) در موضوعات اسلامی با محوریت شیعه، می باشد که این منابع در ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی در دسترس قرار گرفته است. همچنین به منظور دسترسی منابع به زبانهای غیر از این ۳ زبان، مجموعه ای از منابع با زبانهای مختلف(آذری، هندی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و…) آماده سازی و ارائه گردیده است.

وی با اشاره به تأثیر گذاری کارهای فرهنگی بر بهبود توانمندی های اجتماعی افراد گفت: از زمانی که شرکت فولاد مبارکه تصمیم گرفت تا معاونت فرهنگی خود را راه اندازی کند و در راستای توانمندسازی بنیان اعتقادی خانواده ها سرمایه گذاری کند ۴۰ درصد بهره وری شاغلان در این کارخانه ها بالاتر رفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز