خبرگزاری کار ایران

استانداراصفهان تاکید کرد:

اولویت اصلی کنترل مصرف آب در مراکز دولتی، آموزشی و پادگانهااست

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۶۰۸

با خشک شدن چاه‌های فلمن، کمبود آب وجود دارد و شهروندان باید با صرفه جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب مدیریت استان را از اعمال طرح های محدودکننده بازدارند.

استانداراصفهان گفت: شهروندان باید با صرفه جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب مدیریت استان را از اعمال طرح های محدودکننده بازدارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور؛ در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان به سه موضوع مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و افزود: مدتی است در شهر دامنه شاهد پدیده فرونشست منازل و تاسیسات دولتی به صورت ترک‌هایی بردیوارها و سقف هستیم و به مرور این ترک‌ها عمیق تر شده و بعضا نگرانی‌هایی را برای مردم منطقه دامنه ایجاد کرده است.

استاندار اصفهان بر روشن شد دلیل ترک ها از لحاظ فنی و مهندسی تاکید کرد و اظهار داشت: باید مشخص شود که آیا این ترک‌ها بر اثر تبعات بعد از زلزله، تبعات رانش و یا فرونشستن منابع آب زیر زمینی است.

زرگرپور در ادامه افزود: به احتمال زیاد طبق بررسی‌های صورت گرفته فرونشست های قابل توجهی در این منطقه صورت گرفته است که می تواند به دلیل کاهش شدید منابع آب زیر زمینی باشد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این اتفاق در اصطلاح زلزله خفیف نامیده می شود؛ گفت: نهایی شدن این امر بستگی به پَنل تخصصی دارد که ظرف ده روز آینده مشخص شود.

زرگرپور افزود: در این پَنل تخصصی که با حضور اساتید مطرح زمین شناسی، خاک و آب تشکیل می شود، مشخص خواهد شد که این حادثه بر اثر فرونشست روی داده است یا نه و در صورت اثبات این قضیه عملیات بازسازی منطقه جمع بندی می‌شود. در صورت اثبات شدن فرونشست زمین، محل آن به صورت دقیق مشخص و تصمیمات جدید برای این شهر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکنون آماده بازسازی ۳۲۰ منزل خسارت دیده شهر دامنه هستیم، ادامه داد: شروع عملیات منوط به گزارش نهایی پنل تخصصی خواهد بود و تا اصل قضیه و محل اصلی این فرونشست مشخص نشود، نمی توانیم کار بازسازی را آغاز کنیم.

استاندار اصفهان تأکید کرد: این اطمینان را به مردم دامنه می‌دهم که یکی از مسائل مهم فعلی مدیریت بحران، حل همین مسئله شهر دامنه است اما باید کار مهندسی و کارشناسی و با بررسی های کامل صورت گیرد.

وی به موضوع چگونگی تامین آب فضای سبز شهرداری و همچنین تأمین آب در پارک جنگلی ناژوان اشاره کرد و گفت: باید برای تامین آب پارک جنگلی ناژوان نیز فکری شود.

زرگرپور تصریح کرد: شهرداری اصفهان باید بدون کاهش سرانه ی فضای سبز، در میان مدت مصرف آب مورد نیاز خود را با استفاده از کاشت گونه‌های گیاهی کم آب‌بر و نیز روش‌های جدید و مدرن آبیاری به نصف مصرف فعلی کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه امکان تأمین آب مورد نیاز شهرداری ممکن نیست و باید به صورت کوتاه‌ مدت این معضل برطرف شود؛ افزود: شهرداری در کوتاه مدت باید به سمتی برود که مشکل را حل و گونه‌های مختلفی را که نیاز به آب کمتری داشته باشد بکار برد.

زرگرافزود: نه تنها در حال حاضر امکان تخصیص میزان آب جدید به شهرداری وجود ندارد، بلکه شهرداری باید مصرف فعلی آب خود را نیز به حداقل برساند.

زرگرپور تأکید کرد: البته تامین آب فعلی نیز از پس‌آب‌ها، چاه‌ها و جمع‌آوری آب‌های سطحی انجام می‌شود ولی شهرداری باید همانند شهرهای دیگری همچون تهران استفاده ازگونه‌های کم آب‌بر را در فضای سبز مد نظر قرار دهد.

وی میزان مصرف فعلی آب توسط شهرداری را دو هزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد و افزود: این میزان بسیار بالاست که بخشی از آن، پساب‌ها و چاه‌ها می باشند ولی در کل از منابع حوضه آب‌ریز زاینده‌رود استفاده و در بیلان این حوضه ی آبی این مقدار حساب می‌شود.

استاندار اصفهان در ادامه ی صحبت‌های خود به آب شرب اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال جاری ما با انتقال آب با محدودیت مواجه هستیم ولی مشکلی در خصوص حجم آب وجود ندارد.

وی افزود: ۵/۱۰ متر مکعب بر ثانیه انتقال آب به تصفیه‌خانه انجام می‌شود که سه متر مکعب در ثانیه از این انتقال از طریق آب چاه‌های فلمن صورت می گرفت که با خشک شدن این چاه ها، سه متر مکعب کسری آب در انتقال وجود دارد.

زرگرپور با اشاره به حفر ۷۵ حلقه چاه جدید در استان اصفهان تصریح کرد: ۴۵ حلقه از این چاه‌ها به بهره‌برداری رسیده است که این چاهها می تواند مقدار ۵/۱ متر مکعب بر ثانیه از مقدار کسری موجود را برطرف نماید ولی با این حال همچنان کسری آب وجود دارد.

استاندار اصفهان خواستار این شد که شهروندان با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان برای جلوگیری از قطعی و کسری آب، صرفه‌جویی و مصرف بهینه را مد نظر قرار دهند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اولویت اصلی کنترل مصرف آب در مراکز دولتی، آموزشی و پادگانها است، اظهار داشت: برخورد جدی با مشترکان پر مصرف نیز در دستور کار قرار دارد و انتظار داریم شهروندان با درک شرایط موجود از قطعی آب جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه فعلا جیره‌بندی صورت نخواهد گرفت، تصریح کرد: با خشک شدن چاه‌های فلمن، کمبود آب وجود دارد و شهروندان باید با صرفه جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب مدیریت استان را از اعمال طرح های محدودکننده بازدارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز