خبرگزاری کار ایران

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خبر داد:

کوره‌های گچ ۷ هزار هکتار از عرصه‌های گیاهی دشت سجزی را تخریب کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۹۸۳

از ۴۰ سال قبل تاکنون ۲ میلیون جنگل تاغ در کشور ایجاد شده است که ۳۰۰ هزار هکتار آن در اصفهان است و در مناطقی مانند آران و بیدگل، کاشان، نائین، خور و نطنز و اردستان این جنگل‌ها کشت شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در مراسم ۲۷ خرداد، روز جهانی مقابله با بیابان زایی که در ورزنه برگزار شد با اشاره به افتتاح همزمان طرح ترسیب کربن با روز مقابله جهانی با بیابان زایی گفت: با توجه به این که استان اصفهان و منطقه شرق کمبود آب شیرین را تجربه می کنند و تا هفتاد سال آینده منابع آب زیر زمینی در ایران از بین می رود فقط ما میتوانیم متکی به آب رودخانه های جاری باشیم، پس لازم است تا طرح های کشاورزی را با رویکرد های جدیدی اجرا نماییم که نیاز به منابع آب کمتری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، عبد الرضا مهاجری؛ چالش تغییر اقلیم، وجود گازهای گلخانه‌ای مخرب، که باعثگرمی هوا می‌شود، خشکسالی‌های طولانی، خشکی منابع آب را از دیگر موارد خطرات زیست محیطی دانست و افزود: در حال حاضر بیابان‌زایی چالش قرن اخیر است و بسیاری از فعالیت‌های بشر باعثمی‌شود که طبیعت از حالت پایداری خارج شده و به سمت تخریب منابع طبیعی پیش رود.

وی اضافه کرد: استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار وسعت دارد که ۳۰ درصد وسعت آنرا مناطق بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به آمار جهانی ادامه داد: در جهان ۴/۱ میلیارد هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که در کشور ما این میزان به ۳۲ میلیون هکتار می‌رسد و در استان اصفهان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که ۳۰ درصد عرصه‌های استان را شامل می‌شود.

وی باتعریفی از بیابان گفت: بر اساس نظر کارشناسان بیابان شدت تبخیر بالا با پوشش گیاهی زیر ۲۰ درصد دارد بر همین اساس ۳۰ درصد مناطق یبابانی در اصفهان وجود دارد که قسمت‌های عمده مناطق بیابانی در۸ شهرستان استان قرار دارد.

مهاجری افزود: در دنیا به ازای هر نفر دو هکتار بیابان و در ایران نیم هکتار بیابان وجود دارد و در اصفهان ۶۶ درصد هکتار به ازاء هر نفر بیابانی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تاکید کرد: آنچه که امروز بیشترین درصد عوامل بیابانزایی را به خود اختصاص می‌دهد چرای مفرط دام، همچنین بهره‌برداری غیر اصولی از معادن است که در استان اصفهان بیشترین معضل کانون‌های فرسایش بادی توسط همین بهره‌برداران غیر اصولی معادن به‌وجود آمده است.

وی گفت: در اصفهان یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار کانون‌های فرسایش بادی وجود دارد که عمده آن در دو کانون شامل منطقه شرق اصفهان و دشت سگزی، جاده نایین انارک است.

مهاجری افزود: بررسی‌ها نشان داده در شرق اصفهان ۷ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی توسط معدن داران گچ تخریب شده است؛ این در حالی است که در یک دوره چهل ساله در دشت سگزی ۸ هزار هکتار نهالکاری اجرا شده، اما توسعه معادن ۷ هزار هکتار تخریب عرصه داشته اند که این موضوع باید مورد توجه جدی مسولان قرار گیرد.

وی گفت: بوته کنی از دیگر عوامل تخریب است که باید برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی مردم را به میدان بیاوریم و برای اصلاح و همچنین حفاظت از عرصه ها مردم را توجیه کنیم.

معاون اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان اظهار داشت: آگاهی دادن به مردم در جهت حفاظت از پوشش گیاهی از اهداف اصلی اجرای پروژه ترسیب کربن در منطقه ورزنه است که از امروز گام های عملیاتی آن با افتتاح دفتر طرح ترسیب کربن در این شهر برداشته می شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق اصفهان به دلیل خشکسالی کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و خاک در معرض فرسایش خاک قرار گرفته است گفت: برای جلوگیری از این فرسایش کشاورزان باید به سمت الگوی گشت گیاهان دارویی که میاز به آب کمتری دارد بروند تا هم خاک و هم کشت سالم بماند.

مهاجری افرود: از ۴۰ سال قبل تاکنون ۲ میلیون جنگل تاغ در کشور ایجاد شده است که ۳۰۰ هزار هکتار آن در اصفهان است و در مناطق مانند آران و بیدگل، کاشان، نائین، خور و نطنز و اردستان این جنگل ها کشت شده است.

وی بیان داشت: با بودجه دولتی فقط می توانیم ۱۵۰۰ هکتار سالانه جنگل کاری نمود که با افزایش جمعیت و تغییر اکوسیستم نیاز داریم با کمک مردم این میزان را مضاعف نماییم. البته اجرای طرح ترسیب کربن، حمایت از اکوتوریسم، اختصاص پساب برای آبیاری از سوی مسوولین میتواند گام مهمی برای حفظ عرصه های کاشت و توسعه جنگلکاری باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز