خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی اصفهان درنشست با مستندسازان:

کارگردانان سینما تبعات خشکی زاینده رود را به گوش تصمیم گیران کشور برسانند

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۹۱۹

خشکی زاینده رود طی یک دهه اخیر بر روی آثار تاریخی اصفهان تبعات سویی داشته است حفاظت از آثار تاریخی وظیفه همگان است و نباید زمینه نابودی آن را فراهم ساخت.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: استان اصفهان خواستار برخورد بی ادبانه و غیر اصولی در موضوع آب زاینده رود نیست بلکه با منطق و قانون خواستار احقاق حقوق حق آبه داران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، «خسرو کسائیان» در نشست کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با مستند سازان حرفه ای سینما به نقش موثر رودخانه زاینده رود در اقتصاد و فرهنگ و تمدن فلات مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: کشاورزی، صنعت و گردشگری استان اصفهان وابسته به رودخانه زاینده رود است و خشک بودن متوالی باعثکویر شدن این استان در سال های آینده می شود.

وی مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود یکی از بندهای مصوب شورای عالی آب کشور بر شمرد و گفت: تصمیم گیری ها بسیار خوب و ارزنده در موضوع احیای زاینده رود صورت گرفته است و امیدواریم این مصوبات در اسرع وقت از سوی سازمان های مسوول اجرایی شود.

وی تهدید شدن آثار تاریخی اصفهان بویژه پل های تاریخی را ناشی از خشکی زاینده رود طی یک دهه اخیر برشمرد و گفت: حفاظت از آثار تاریخی وظیفه همگان است و نباید زمینه نابودی آن را فراهم ساخت زیرا این آثار تنها متعلق به اصفهان و اصفهانی ها نیست بلکه متعلق به جهان است و این آثار بوده که ایران را نسبت به سایر کشورها متمایز ساخته است.

وی تخصیص بهینه آب و صرفه جویی در مصرف آب را دو خواسته اتاق از مستندسازان سینما برشمرد و گفت: کارگردانان با تهیه فیلم های مستند در مورد آب می توانند واقعیات را به اطلاع مردم و تصمیم گیران برسانند.

وی اتاق بازرگانی را بازوی مشورتی سه قوه دانست و گفت: اتاق وظیفه اجرایی ندارد ولی تلاش می کند که به مردم خدماتی ارایه کند و در این راستا آماده همکاری با سازمان های دولتی و غیر دولتی برای احیای این رودخانه و فعال شدن بخش های کشاورزی و صنعت استان است.

در ادامه این نشست از سه مستندساز «محمد سعید محصصی»، «جمال اسکویی» و «مصطفی حاجی قاسمی» که در نخستین جشنواره مستند اصفهان فیلم با موضوع زاینده رود ارایه کرده بودند، تقدیر شد.

«مهدی بصیری» مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این نشست با ارایه گزارش از پیامدهای خشکی زاینده رود گفت: حیات تمدن اصفهان به رودخانه زاینده رود وابسته است وکمیته آب اتاق تلاش کرده با بررسی این پیامدها راهکارهای اجرایی احیای این رودخانه را در اختیار تصمیم گیران قرار دهد.

«مسعود برهانی» مسول کارگروه اطلاعات و آمار کمیته آب اتاق اصفهان در این نشست گفت: خشکی زاینده رود نه به دلیل افسردگی شهروندان اصفهانی بلکه بدلیل خطر قریب الوقوع نابودی تمدن شکل گرفته در اصفهان باید مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گیرد.

وی افزود: این خشکی در حال حاضر اثرات خود را در بخش های شرب، کشاورزی، بهداشت مردم، محیط زیست و تأسیسات شهری نشان داده است و در صورت عدم انجام اقدامات سریع و عملی ادامه سکونت از مردم این منطقه سلب می گردد لذا باید بدنبال راهکار عملی در این زمینه بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سرانه آب قابل استحصال در حوضه زاینده رود به ۶۰۰ متر مکعب در سال یعنی ۴۰۰ متر مکعب کمتر از مرز بحران رسیده است، همچنین بدلیل عدم وجود آب جاری در رودخانه و اختلال در سیستم خودپالایی رودخانه، پساب جاری شده در زاینده رود از طریق چاههای حریمی به مصرف کشاورزی می رسد که عواقب خطرناکی برای سلامت شهروندان دارد.

وی بیان داشت: عدم تامین حقابه تالاب گاوخونی نیز حرکت ریزگردها را در ماههایی از سال به سمت اصفهان بدنبال دارد و نهایتا کشاورزی اطراف اصفهان بخشی از تمدن شکل گرفته در این منطقه است که با نابودی آن به تدریج وضعیت اکولوژیک این منطقه تغییر خواهد کرد.

«محمدرضا نیکبخت» مسوول کارگروه رسانه کمیته آب در این جلسه از آمادگی کمیته در حمایت از تولیدات رسانه ای مستندسازان در موضوه زاینده رود خبر داد.

«سید محمد طباطبایی» رییس انجمن سینمای جوان اصفهان در این جلسه گفت:: فیلم مستند در مورد زاینده رود در شبکه اصفهان کار کردیم و با تلاش بسیار تدوین و آماده پخش شد که در هفته اول از پخش آن جلوگیری شد.

وی پیشنهاد تهیه بسته فیلم زاینده رود به همت کارگردان اصفهانی با هدف نمایش برای مدیران ارشد و نمایندگان مجلس کرد و گفت: متاسفانه مسوولین تصمیم ساز از عمق فاجعه خبردار نیستند.

وی افزود: در ساخت فیلم مستند عرضه آن نیز مهم است. فیلم سازان حرفه ای در اصفهان داریم که با همکاری یکدیگر باید راه های تولید و عرضه فیلم های بحران زاینده رود را بررسی کنند.

وی پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم زاینده رود را با فراخوان عمومی برای کارگردانان و تشویق آنان برای ساخت فیلم های مستند با موضوع زاینده رود ارایه کرد.

«محمد سعید محصصی» کارگردان سینما در این جلسه گفت: نمایش فیلم های مستند بحران زاینده رود در مجامع مختلف مردمی می تواند تاثیرگذار باشد. مستند سازان برای موضوع زاینده رود باید به مردم رجوع کنند و با بیان نظرات آنان زمینه آگاهی شهروندان را فراهم سازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز