خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان میراثفرهنگی تاکید کرد:

راه حل مترو در مرکز تاریخی اصفهان دستوری نیست؛ کارشناسی می‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۲۲۱

از ابتدا همه کارشناسان معتقد بودند که مترو اصفهان به جای چهارباغ باید از خیابان شمس آبادی بگذرد که با کمال تاسف، سازمان قطار شهری اصفهان بدون مصوبه قانونی، مسیر چهار باغ را انتخاب کرد که مملو از آثار دوره صفوی است و در محدوده حریم میراثجهانی قرار دارد.

معاون سازمان میراثفرهنگی در ارتباط با سخنان مدیر عامل قطار شهری اصفهان که در جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان، مبنی بر عدم توجه و همکاری میراثفرهنگی در اجرای کامل خط مترو اصفهان سخن گفته بود اظهار داشت: موضوع متروی اصفهان از سال‌ها قبل در سازمان میراثفرهنگی مطرح بوده و متاسفانه حل نشده، ولی به حول و قوه الهی و با انجام اقدامات کار‌شناسی، نظارت سازمان و رعایت دقیق قوانین در دولت یازدهم، با رعایت ملاحظات با میراثفرهنگی که سرمایه عظیم اصفهان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است مشکل مرتبط با این حوزه در پیشرفت پروژه مترو اصفهان حل خواهد شد.

به گزارش خبر نگار ایلنا از اصفهان، محمد حسن طالبیان اضافه کرد: لازم است مدیر عامل فعلی قطار شهری اصفهان به سابقه ایجاد مترو، همکاری‌های مستمر سازمان میراثفرهنگی و اهمیت شهر اصفهان به عنوان شهر تاریخی - فرهنگی منحصر جهانی توجه کند.

وی تصریح کرد: در ۳-۴ - ماه گذشته که مسئولیت معاونت میراثفرهنگی را به عهده گرفته‌ام ۳ بار به اصفهان سفر کرده و از نزدیک درباره مسائل و چالش‌های مترو بحثو گفتگو کرده‌ام.

طالبیان ادامه داد: از ابتدا همه کار‌شناسان معتقد بودند که مترو به جای چهار باغ باید از خیابان شمس آبادی بگذرد که با کمال تاسف سازمان قطار شهری اصفهان بدون مصوبه قانونی، مسیر چهار باغ را انتخاب کرد که مملو از آثار دوره صفوی است و در محدوده حریم میراثجهانی قرار دارد.

معاون میراثفرهنگی افزود: برای حفظ چنین گنجینه ارزشمندی و با توجه به تداوم عملیات احداثمترو با مطالعات گسترده کار‌شناسان مختلف یونسکو و ایکوموس، بار‌ها به اصفهان سفر کرده و با ملاحظات کار‌شناسی دقیقی ارائه کرده‌اند تا به آثار تاریخی آسیبی وارد نشود.

طالبیان یادآور شد: برای ایجاد ایستگاه در محور چهار باغ در طی دو جلسه تاکید شد که لازم است مطالعات باستان‌شناسی و زمین‌شناسی انجام شود، که پس از سال‌ها مغفول ماندن این موضوع در ۲-۳ ماه گذشته انجام شد.

وی با اشاره به اینکه رئیس سازمان میراثفرهنگی در سفر اخیر به اصفهان از کاوش‌های باستان‌شناسی چهار باغ و دروازه دولت بازدید کرد افزود: در این سفر معاون رئیس جمهور با استاندار و معاون عمرانی و مسئولین اصفهان مذاکراتی داشت و مقررشد، وضعیت زمین‌شناسی و مطالعات مختلف مراحل تصمیم گیری برای ایجاد تونل ایستگاه‌ها یا روش‌های دیگر در جلسهٔ آینده مورد بررسی قرار گیرد تا با راه حل‌های کار‌شناسی ضمن حفظ آثار دوره صفوی، پروژه ایجاد ایستگاه‌های خط یک مترو بتواند به کار خود ادامه دهد، ضمن اینکه در دو ماه گذشته جلساتی در این خصوص در اصفهان و تهران برگزار شده است.

معاون میراثفرهنگی تصریح کرد: مدیر عامل قطار شهری اصفهان باید توجه داشته باشند که راه حل مترو در مرکز تاریخی اصفهان دستوری نیست بلکه کار‌شناسی است و خوشبختانه در این دولت، با نگاه کار‌شناسی در عین حفظ آثار جهانی اصفهان به توسعه مناسب زیر ساختهای شهری توجه خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز